قدس/ معاون سازمان امور اراضی کشور از آغاز مجدد ساخت‌وسازهای پدیده شاندیز مشهد پس از گذراندن مراحل قانونی خبر داد.

 آغاز دوباره ساخت‌وسازهای «پدیده شاندیز» پس از گذراندن مراحل قانونی

فرید سید‌ی‌نژاد اظهار کرد: گرچه این طرح از ابتدا با تخلف و بدون مجوز آغاز شد و با فریبکاری سرمایه‌های هنگفتی جمع کرده است، اما به خاطر منافع مردم مجوزهای لازم برای گذراندن مراحل قانونی و پرداخت عوارض پدیده شاندیز صادر شده و در صورت تمکین به قانون مسؤولان این پروژه می‌توانند، ساخت‌وساز را ادامه دهند.وی افزود: تخلف‌های صورت گرفته در پروژه‌هایی مانند پدیده شاندیز و مشهد تجربه تلخی برای کشور است که مسؤولان برای اینکه دیگر تکرار نشود، باید برای اجرای چنین پروژه‌هایی چارچوب خاصی تعریف کنند تا هر کسی نتواند با عوام‌فریبی، صرف هزینه‌های هنگفت و تبلیغات در صدا‌وسیما مردم را در تخلف خود سهیم و شریک کند. در واقع پدیده شاندیز مانند جادوگری و رمالی می‌ماند.

 شرکت پدیده با فریب مردم، سهام فروخت
وی گفت: شرکت پدیده شاندیز از ابتدا هم جزو سهامی عام محسوب نمی‌شد، در حالی که مسؤولان این شرکت با تکیه بر تبلیغات گسترده در صدا‌وسیما و دیگر رسانه‌ها سهام بسیاری به مردم فروختند و مردم را فریب دادند، اما از سویی صدا‌وسیما و رسانه‌ها باید هنگامی که می‌خواهند دست به چنین تبلیغاتی بزنند، از سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی استعلام بگیرند و تنها به جنبه اقتصادی این تبلیغات نگاه نکنند و از سوی دیگر مردم نیز باید پیش از سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی با آگاهی و شناخت کامل نسبت به استعلام از مبادی ذی ربط اقدام کنند.
معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی کشور ادامه داد: پدیده شاندیز اولین اتفاق تلخ در عرصه‌های ملی و کشاورزی نیست و آخرین آن هم نیست، اما باید به این موضوع دقت کنیم که یک بار برای همیشه سازوکاری برای جلوگیری از چنین تخلفاتی که منجر به زیان کشور و مردم می‌شود، تدبیری بیندیشیم.

 ساخت و ساز بدون اخذ مجوز
وی خاطر نشان کرد: پروژه پدیده شاندیز مشهد بدون اخذ مجوزهای لازم در حدود 5/41 هکتار از اراضی طرقبه و شاندیز اقدام به ساخت‌وساز و فروش سهام کرد در حالی که تقریباً همه این وسعت جزو اراضی کشاورزی بود و تنها حدود 9 هکتار از آن در محدوده شهر قرار داشت که البته از تداخلی که اراضی این پروژه بین محدوده شهری و خارج از شهر میان دستگاه‌های اجرایی داشت، سوء استفاده شد و نهایتاً با استعلام‌های غلط این تخلف شکل گرفت و در پی ابهامات به وجود آمده، مردم فریب تبلیغات تلویزیونی را خورده‌اند که هیچ پایه و اساسی نداشت.

 راه اندازی سامانه ای برای مشاوره
وی با اشاره به اینکه سامانه تلفن گویای 131 حفاظت از ملی و کشاورزی سازمان امور اراضی در سراسر کشور راه‌اندازی شده است، اعلام کرد: مردم می‌توانند از طریق این سامانه مشاوره‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اینچنینی از کارشناسان امور اراضی دریافت کنند، همچنین اگر تخلفی را در عرصه‌های ملی و کشاورزی مشاهده کردند، آن را به سازمان امور اراضی گزارش دهند.

 انتخاب متولی جدید
وی با بیان اینکه هیچ جای نگرانی برای مردم در شرایط کنونی وجود ندارد، اظهار کرد: گرچه اگر سازمان امور اراضی و دیگر متولیان رسیدگی به تخلفات پدیده شاندیز به خاطر حقوق و منافع مردم اقدام به مساعدت برای ادامه این پروژه در بخش‌هایی از این پروژه که ساخت‌وساز آن آغاز شده است، کرده‌اند تا سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی مردم از بین نرود، اما اگر مسؤولان این پروژه به تعهدات قانونی و تکلیفی که قانون برای آن‌ها مشخص خواهد کرد عمل نکنند، براساس قانون، دولت متولی برای این پروژه معرفی خواهد کرد تا بتواند با ادامه این پروژه سرمایه‌های از دست رفته مردم را به آن‌ها بازگرداند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    4 0
    چه کشور خوبی. همه درمورد شاندیز خط و نشان می کشند و از طرفی امید و خبر خوش می دهند و ما نمی دانیم بالاخره در این موضوع کی مسئول است؟ جالب تر اینکه هیچکس نیست که مسئولیت چندین سال فعالیت این شرکت و ساخت و ساز اش و تبلیغات وسیع آنرا به عهده بگیرد و پاسخگو باشد. و از این جالب تر آنکه کسانی که مسئول فعالیت، نظارت و تداوم این پروژه بودند و در مسئولیتشان کوتاهی کرده اند حال به عنوان مدعی وارد عمل شده و برای شرکت خط و نشان می کشند از رسانه ملی مبلغ گرفته تا استانداری خراسان که خود مسئول چنین خبطی است، از قوه قضا در مشهد گرفته تا جهاد و کشاورزی که سال ها در جلوی چشمش چنین تخلفی اتفاق افتاده و از همین مدیرکل اراضی گرفته تا مسئول کمیته ماده 100 مجلس..
  • علی IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    2 0
    یعنی اینقدر معاون سازمان امور اراضی کشور گیج هستش که بعد چندین سال فهمیده بدون مجوزه پروژه؟؟؟؟مردم خر فرض کرده یا خودش خر بوده که نفهمیده؟؟؟آخه تو مشهد میای یه در پارکینگ عوض کنی 100بار پلیس ساختمان میاد جلوش میگیره بعد میگن این پروژه با اون عظمت با اون همه کارگر روزانه حمل و نقل میشد تو جاده و... خبر نداشتن مشکل داره و گذاشتن 20و30دقیقه ای تو تلوزیون تبلیغ کنن و پولش صداو سیما بگیرن و مردم بدبخت کنن؟ آخه خوب شما که اظهار نظر میکنید با منطق اظهار نظر کنین. ما باغ خودمون 2متر دیوار خواستیم بکنیم از دهیاری و شهرداری هر روز بالا سرمون بودن و پلمپ میکردن ولی 2سال کار کرد پروژه هیچکس پلمپ نکرد واقعا جا تاسف برای داشتن همچین مسئولان مملکتی که با صداقت نمیان صحبت کنن
  • rasul IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    1 0
    سلام اقای مدیرعامل با 20میلیارد تومان در 8 سال پیش کلنگ پدیده را زد وبا زرنگی تنها 20درصدسهام پروزه را به مردم با قیمت هرسهم100تومان فروخت سپس با شیوه های مختلف تبلیغاتی از ان پروزه ای افسانه ای ساخت وطی 6سال قیمت سهام راهر سهم به 12125تومان رساند سهامی که قیمت گذار ان خود او بود چون 80درصد سهام شرکت را در اختیار داشت حال 14مجوز ی که نمی توانسته بگیرد با سپر قرار دادن سهامداران گرفت شما قضاوت کنید برنده 10ماه خوابیدن این پروزه کیست 20درصد مردم عادی که هنوز تکلیفشان روشن نیست واز سرمایه شان تنها برگه ای در دست دارند که در هیچ دادگاهی به استناد ان نمی توانند شکایت کنند یا اقای موسسین که به راحتی املاکش در این پروزه سند دار شده و با تعین قیمت خودش به فروش میرسد.راه حل/املاک بدیده بر اساس قیمت واقعی و کارشناسی به سهامداران واگذارشود یا مدیریتی دولتی بر مسند کار قرار گرفته و بس از اتمام
  • ميثم IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    2 0
    به نظر من كلي حرفاتون كشكه فقط ميخواين عوام فريبي كنيد چون خودتون سود نمي برديد بلانصبت مردم خر فرض كرديد شركتي كه داشت خوب پيشرفت ميكرد به خاطر منافع خودتون تعطيل كرديد وگرنه اينه همتبليغات كرد شركت حتي مترا‍‍زساخت سازشو اعلام كرد اون موقع كجا بوديد كه بگين اين شركت مشكل داره حيف فقط ميتونم كلي عرض كنم وگرنه جزيات خيلي داره وگرنه اين مشكل ميتونستيد خيلي راحتر حلش كنيدنياز به بوق كرنا نبودديديد بانكهادارن خالي ميشن همه دارن سهام مي خرن سودي خوبي داره ميده كه واقعاميداد وشاكي هم نداشت امديد با حيله كه درست كرديدكليه سهام داران ريزدرشت سرمايهشون ازپديده بگيرندوشركت بخوابونيد ماالكي سادهايم ديگه مثلا نميدونيم اين يك بازي سياسي خواهشان مردم خر فرض نكنيد اينقدر حق به جانب صحبت نكنيديكنفر بخواد يك آلونك بسازه هفت خوان رستم بايدردكنه اونقت شركت به اين بزرگي كسي نبودكه بفهمه؟ كاركتر كمه
  • سید رضا IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    1 0
    متاسفانه درکشور ما افراد تنگ نظروحسود زیاد است حاضرند بیبنند که یک خارجی بیاداین پروژه ی به این بزرگی را که تمام زحمات آن راپهلوان بدبخت کشیده به راحتی بهش بدهندوسودآنرا به جیب بزنه وبه کشورش بفرسته ولی...
  • احمدی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    باسلام پدیده شاندیز بعد از گذشت هفت ماه ازبازخرید سهم ما هنوز پول مارا واریز نکرده است .لطفامارا راهنمایی کنید.