قدس/ سیاست: راجح صابر الموسوی، سفیر عراق در تهران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار قدس با اشاره به توفیقات فراوان گروه‌های مقاومت مردمی

 ۲۰ هزار سنی در «حشد‌الشعبی» حضور دارند

(حشد الشعبی) در مبارزه با گروه‌های تکفیری در عراق، گفت: حشد‌الشعبی در پاسخ به ندای مرجعیت عراق و پس از فتوای جهاد کفایی حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی تشکیل شد و جوانان و همه کسانی که توان حمل سلاح و مبارزه داشتند به تعدادی که برای مقابله با تجاوز تروریست‌ها کافی بود برای شرکت در جهاد داوطلب شدند و در نتیجه می‌بینیم مرجعیت نقش بارزی در ایجاد این نیرو و توفیق ملت عراق در نبرد با تروریسم تکفیری داشته و حتی باید گفت مهم‌ترین عامل در متوقف‌کردن پیشروی داعش بوده است که به دروازه های بغداد رسیده بود.

 بدون حشد الشعبی امروز عراق نبود
وی تصریح کرد: اگر این فتوای آیت‌الله سیستانی نبود وضعیت بسیار پیچیده‌تر و خطرناک‌تر می‌شد و چه بسا امروز عراقی در کار نبود.
سفیر عراق در ادامه افزود: ملت و کشور عراق در طول تاریخ مورد طمع دشمنان بوده، دشمنانی که قصد داشتند قتل عام وحشتناک صدها سرباز عراقی در پایگاه اسپایکر توسط شبه نظامیان گروه تروریستی داعش را که در آن 1700 سرباز عراقی بی‌گناه کشته شدند بار دیگر از شمال تا جنوب عراق تکرار کنند، اما فتوای مرجعیت ورق را برگرداند و امروز حشد‌الشعبی در کنار عشایر، نقش مهمی در راستای حمایت و پشتیبانی از ارتش عراق و نیروهای امنیتی در مقابله با رشد و قدرت‌یابی گروه‌های تروریستی ایفا کرده است.

 حشد‌الشعبی مایه افتخار عراق
وی در ادامه گفت: حشد الشعبی یک نیروی عراقی و مایه افتخار همه عراقی‌هاست و یک سازمان رسمی است که بودجه دفاعی دارد و از سوی بیشتر ملت عراق مورد تأیید است.
الموسوی تأکید کرد: ممکن است برخی جریان‌های اهل سنت در عراق حشد‌الشعبی را تأیید نکنند اما این موضوع مشکلی برای دولت عراق ایجاد نکرده است، چرا که آیت‌الله سیستانی وقتی این فتوا را صادر کرد همه قشرهای عراق را مورد خطاب قرار داد و نه فقط شیعیان را.
وی افزود: ایشان از همه عراقی‌ها دعوت کردند در دفاع از وطن و شرف و آینده کشورشان قیام کنند که در ابتدا شیعیان این ندا را لبیک گفتند و سپس شاهد بودیم که برادران اهل سنت هم به این جریان پیوستند.
سفیر عراق در توضیح این موضوع گفت: حدود بیست هزار نفر از اهل سنت در حشد‌الشعبی حضور دارند و این علاوه بر مشارکت‌شان در نیروهای مسلح و سازمان‌های امنیتی عراق است، لذا برادران اهل سنت هم مانند سایر قشرهای عراقی در حال مبارزه با داعش هستند و در این راه هزینه‌های زیادی هم داده‌اند.
امروز هم مشکلی برای مشارکت اهل سنت در عراق وجود ندارد و لایحه ارتش ملی هم در پارلمان در حال بحث و بررسی است که در آن هر قشری نماینده‌ای دارد و از سوی دیگر مناطق سنی نشینی که به دست حشد الشعبی، ارتش یا عشایر از دست داعش آزاد شده، کنترل و اداره‌اش دوباره به خود اهل سنت واگذار شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.