۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 343283

قدس ‌آنلاین/ پورافضلی: در حالی که به علت گسترش شهرنشینی و ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی بسیاری از گورستانهای قدیمی به پارک و فضای سبز تبدیل شده این بار مدیریت شهری تصمیم به ایجاد قبرستان بجای پارک آن هم در مرکز شهر گرفته است.

هجوم ارواح به مشهد

انسانها در طول تاریخ برای دفن اموات و مردگان خود جایگاه و مکان مشخصی را در نظر می گرفتند و هر قوم و ملتی طبق آیین خود مردگانشان را بزرگ می داشتند. نیاکان انسان در ابتدا مرده را به حالت جنین در گوشه‌ای از خانه یا درون کوزه‌هایی بزرگ دفن می‌کردند. رفته رفته این آیین تغییر کرد. زیرا ترس بتدریج در وجود انسان‌هایی که خواب اقوام متوفی خود را می‌دیدند، رسوخ کرده بود و آنها تصور می‌کردند که مردگان قادرند به خانه‌های خویش بازگردند. از این رو آنان را در مکانی دور دفن می‌کردند یا دست و پای آنها را می‌بستند. این در حالی است که با پیشرفت تمدن آیین خاکسپاری نیز تغییر کرد و در ادیان ابراهیمی شکل و صورتی ویژه به خود گرفت. در هر کدام از ادیان ابراهیمی در مراسم تدفین از آیینی خاص استفاده می‌شود.

در حالی که به علت گسترش شهرنشینی و ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی بسیاری از گورستانهای قدیمی به پارک و فضای سبز تبدیل شده این بار مدیریت شهری تصمیم به ایجاد قبرستان بجای پارک آن هم در مرکز شهر گرفته است.

چندی پیش مهر گزارش داد مصوبه جنجال‌برانگیز شورای شهر در مورد دفن مردگان در ره باغ‌های اطراف حرم مطهر رضوی موجی از انتقادها و نظرات مختلف و بعضاً مخالفی را به دنبال داشت که حتی طرح این مسئله را دور از شأن و منزلت مدیریت شهری می‌دانستند.

شورای شهر مشهد در نود و هفتمین جلسه علنی لایحه «توسعه فضاهای فرهنگی معنوی و خدمات زائر در محدوده حرم مطهر رضوی، با تمرکز بر ره  باغ‌ها» را به تصویب رساند که در حال حاضر با مخالفت‌هایی روبرو است.

بر اساس این لایحه قرار است تعداد هشت خیابان با کاربری پیاده راه، فضاهای فرهنگی و آرامستان و به‌عنوان ره باغ در خیابان‌های اطراف حرم ایجاد شود.

ایجاد آرامستان در مرکز شهر مشهد و در سه‌طبقه زیرزمین بیم این موضوع را می‌دهد که این اقدام منجر به آلودگی آب‌های زیرزمینی شود و سلامت شهروندان را مورد تهدید قرار دهد و از طرفی به ترافیک و ازدحام  بیشتر دامن بزند.

این تصمیم در حالی در شورای شهر مشهد مطرح و به رای گذاشته شد که شهرداری مشهد اجازه دفن اموات در گورستان‌های قدیمی را نمی‌دهد اما حال با چه توجیهی تصمیم به ایجاد گورستان در میانه شهر و مرکز ازدحام جمعیت دارد جای بسی تعجب است.

 آنچه مسلم است شهرداری مشهد در نظر دارد از حسن هم‌جواری با حرم مطهر رضوی برای فروش و عرضه قبور چندمیلیونی استفاده کند.

بر اساس این تصمیم مقررشده است شهرداری برای تأمین بخشی از هزینه‌های ساخت این ره باغ دو هزار میلیارد تومان اوراق وقف منتشر کند و به ازای خرید این اوراق پنج ساله به آن‌ها فضای تدفین در آرامستان های ایجادشده پاداش دهد.

ایجاد ره باغ به سود شهر و شهروندان نیست

طرح ره باغ اگر چه از سوی اعضای شورای شهر مشهد رای آورد اما تبصره اخذ مجوزهای لازم از دستگاه‌های ذی‌ربط را نیز به همراه دارد که شهرداری باید این تبصره را جدی بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: بنده به‌عنوان یکی از اعضای شورای شهر مشهد با احداث آرامستان در مرکز شهر مخالف بودم و معتقدم ایجاد آرامستان در فضای شهری ازنظر اجتماعی و مقررات زیست‌محیطی و ترافیکی نمی‌تواند توجیه داشته باشد و به مصلحت شهر نیست.

سید جلال فیاضی افزود: اما در شرایط کنونی بیشتر اعضای شورای شهر به این طرح رأی مثبت دادند و این طرح تصویب شد و من نیز به‌عنوان عضوی از شورا به این مصوبه احترام می‌گذارم.

باید مجوز گرفت

وی گفت: در مورد این مصوبه صحبتی نمی‌کنم چراکه رای آورده است اما لازم است بگویم که شهرداری باید مجوزهای لازم را از دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله سازمان محیط‌زیست و وزارت بهداشت و کمیسیون ماده ۵ شورا به‌عنوان یکی از تبصره‌های این مصوبه دریافت کند و شهرداری مشهد بدون دریافت مجوزهای لازم نمی تواند اقدام عملیاتی داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: از دستگاه‌های مربوط با این طرح نیز درخواست می‌کنم که به وظایف قانونی خود عمل کرده و اگر قانون به آن‌ها اجازه چنین مجوزی را می‌دهد به شهرداری مشهد مجوزهای لازم را اعطا کند و در غیر این صورت طبق آنچه در قانون آمده است عمل کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گویا فرمانداری این مصوبه را رد کرده است، گفت: چنین خبری به من نرسیده است اما فرمانداری می‌تواند در این موردنظر داده و برای تطبیق قوانین بالادستی نقش‌آفرینی کند.

فیاضی با اشاره به ادعای موافقان این طرح ابراز کرد: یکی از دلایل موافقان طرح ره باغ ایجاد تأمین مالی از این طریق با توجه به شرایط اقتصادی کنونی بود.

وی با اشاره به اینکه دلیل دیگر آن‌ها دفن اموات در زیر صحن‌های حرم مطهر رضوی بود، ادامه داد: به نظر من فضای درونی حرم مطهر قابل‌مقایسه با پروژه‌های شهری نیست.

بدون مجوز اجرای طرح امکان‌پذیر نیست

در همین حال فرماندار مشهد بابیان اینکه  تنها رای دادن به یک مصوبه ضمانت اجرایی برای پیاده‌سازی ندارد اظهار کرد: ازآنجاکه طرح پیرامونی حرم مطهر رضوی در حال بازنگری در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور است، تا این بازنگری به تأیید نهایی نرسد، هرگونه تغییر جدیدی خلاف قانون است.

رضا منصوری اظهار کرد: مصوبه شورای شهر در کمیته انطباق مصوبات شورای شهر در فرمانداری مشهد تائید نشده است و فرمانداری مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده است.

شورای شهر در مسیر قانونی حرکت کند

فرماندار مشهد در این رابطه با اشاره به اینکه قبل از تصویب این طرح باید نسبت به دریافت مجوزهای لازم از مراکز و مراجع ذی‌صلاح فرادستی اقدام می‌شد بیان کرد: چون این مجوزها اخذ نشده، قابلیت اجرایی شدن را ندارد.

وی افزود: تا دریافت مجوزهای قانونی از کمیسیون ماده ۵ و تصویب نهایی در شورای عالی معماری و شهرسازی که روندی زمان بر است اتفاق نیفتد با این لایحه به دلیل مغایرت با مفاد قانونی مخالف هستیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.