معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ناهماهنگی بین بیمه ها با وزارت بهداشت را کارشکنی در طرح تحول سلامت خواند و گفت:برای وزارت رفاه این نکته کلیدی بود که سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت در این وزارتخانه باقی بماند.

ناهماهنگی بیمه ها با وزارت بهداشت کارشکنی در طرح تحول سلامت است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، احمد میدری روز چهارشنبه در نشست معاونان و رؤسای اسناد پزشکی سازمان بیمه سلامت کشور در سالن همایش های هتل کاروانسرا آبادان، افزود:یکی از اختلافات اساسی وزارت بهداشت با سازمان بیمه سلامت و دیگر نهادهای مرتبط در آغاز اجرای طرح تحول سلامت، سازمان بیمه گر زیر پوشش وزارت رفاه بود.
وی اضافه کرد:وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این موضوع را مطرح کرده که بیمه ها سال هاست زیر پوشش این وزارتخانه نیست و چارت اداری آنها باید تحت پوشش وزارت بهداشت باشد.
میدری گفت:قرار گرفتن بیمه ها به عنوان زیر مجموعه وزارت بهداشت همانند انحلال مجلس شورای اسلامی است، چرا که کار مجلس تفکیک قدرت بین قوه مجریه و قوه مقننه است، در واقع قانونگذار باید از مجری قانون منفک باشد و در صورت ادغام رکن تصمیم گیری از بین می رود.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنانش گفت:بیمه نیز به عنوان تامین کننده منابع مالی باید دارای هویت مستقل باشد، در سیاست های رهبری نیز بر تفکیک تاکید شده است، ولی به این دلیل که تفکیک به تنش منجر نشود، باید محوریت با وزارت بهداشت باشد.
میدری افزود:تا زمانی که سازمان بیمه سلامت به دولت متصل باشد، نمی تواند عنوان کند که تامین کننده منابع مالی است، اما سازمان بیمه باید وصول کننده پول باشد که این موضوع در برنامه ششم به طور مشخص پیشنهاد شده است.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:در موضوع نظام پرداخت نیز، این وضع را باید به موزه گذاشت چرا که این سیستم 50 سال پیش در دنیا اتفاق افتاده، ولی ما هنوز از اجرای آن سرباز زده ایم، این بحث تنها در اراده مدیران نیست، بلکه نظام کار شناسی این موضع را طلب کند، مدیران نیز این علاقه را دارند تا نظام پرداختی خود را تغییر دهند.
وی در بخش دیگری از سخنانش، احیای نظام ارجاع را از اهداف و خواسته های مهم حوزه درمان دانست و گفت:نظام ارجاع در دهه 1310 در آبادان اجرا شد و بیماران برای معالجه باید سلسله مراتبی را طی می کردند و همه شهروندان شرکتی آبادان دارای پرونده های پزشکی بودند.
میدری افزود: بار بیماری های این منطقه از سایر مناطق کشور متفاوت است، چرا که به واسطه وجود کارخانه های شیمیایی، سد سازی و به دنبال آن خشک شدن تالاب ها، بیماری های ریوی ساکنان این منطقه را تهدید می کند، در نتیجه پوشش بیمه ای در این منطقه باید متفاوت باشد.
وی به انتشار ریزگردها و وقوع گرد و غبارهای شدید در سال گذشته در این منطقه اشاره کرد و افزود:می توان نوع پوشش بیمه در این منطقه را تغییر داد و از جمله دستاوردهای این همایش نیز باید در خصوص این موضوع باشد.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بحث گرد و غبار و باران های اسیدی اشاره کرد و یادآور شد:گرد و غبار و باران های اسیدی از طبیعت این منطقه نشأت نمی گیرد و این موضوع بر این منطقه تحمیل شده است، بنابراین باید در تسهیل امور درمان برای ساکنان منطقه تسهیلات ویژه ای را در نظر گرفت.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:اینکه در ابتدای طرح بیمه سلامت هزینه های درمان افزایش پیدا کرد و بار مالی آن بر دوش دولت افتاد باید از دو زاویه متفاوت بررسی شود، در نگاه نخست باید مقایسه کرد در موضوع برق، جاده، ساخت فرودگاه ها و زیرساخت ها مسائلی هستند که سرمایه گذاری زیادی را به خود اختصاص داده و بار مالی سنگینی به دولت تحمیل کرده اند که باعث می شود دولت نتواند در جاهای دیگر سرمایه گذاری و هزینه کند.
میدری تاکید کرد: برخی پیمان کاران قوی در کشور وجود دارند که انجام پروژه ها را به دولت دیکته می کنند و هر چه جاده ساخته می شود، عنوان می کنند که باز هم به ساخت جاده و ایجاد پروژه نیاز است، اما در بهداشت و آموزش و پرورش این موضوع وجود ندارد که بتوان برای آن سرمایه و هزینه های بیشتری جذب کرد.
نشست هماهنگی معاونان و رؤسای اسناد پزشکی سازمان بیمه سلامت کشور روز چهارشنبه با حضور جمعی از مدیران شرکت های بیمه گر، مدیران دانشگاه های علوم پزشکی و مدیران نظام سلامت کشور در آبادان برگزار شد.
این همایش تا پنجشنبه- فردا- ظهر ادامه دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.