۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 343493

قدس آنلاین/همدان/محمودشهرام فرد: تعداد تاکسی مورد نیاز درهمدان ۲۵۰۰ دستگاه است ولی هم اکنون بیش از۳هزارو۵۰۰ تاکسی در همدان به فعالیت مشغول هستند.

تاکسیرانان بیکار ومردم پیاده!

درسالیان دور تعداد تاکسی های همدان به تعداد انگشتان دو دست هم نبود ولی با افزایش جمعیت ورشد شهرها به مرور تعداد تاکسی ها نیز افزایش یافت .

در دورآنی مردم برای سوار شدن به تاکسی به دنبال او می دویدند وگاهی حتی دستگیره تاکسی ها هم کنده می شود.
ودر واقع آنها یی که قویتر بودند راحت تر سوار تاکسی می شدند.
ولی امروز شاهد درگیری تاکسیرانان برای سوار کردن  مسافر با هم هستیم ودر بعضی مواقع اتفاقات ناگوار  و صدمات جبران ناپذیری نیز به همدیگر وارد می کنند.
دراین بین گاهی به مسافر نگون بخت هم سر سوار شدن به این ماشین یا آن ماشین ؛ کتک مفصلی زده شده است.
چند سالی است با افزایش قیمت بنزین وگاز ، تاکسی ها در محل های خاص و پشت سر هم در انتظار مسافر تا یک ساعت هم صبر می کنند واین امر باعث کاهش در آمد تاکسیرانان  شده واقتصاد خانواده های این افراد  را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
ایستادن تاکسی ها در ابتدای خیابانهای بزرگ و طولانی شهر وحرکت نکردن در مسیرهای این مناطق باعث سرگردانی مسافرین بین این خطوط هم شده است،وشما مجبور خواهی بود یا خود را به ابتدای خط برسانی ویا اینکه تا مقصد پیاده روی کنی !؟
یکی ازتاکسیرانان علت حرکت نکردن در بین خیابانها را کمبود مسافر و هدر رفت سوخت خودرو خود می داند و می گوید:درخیلی از مواقع ساعت ها درخیابانهای شهر به دنبال مسافر چرخیده  ولی متاسفانه نتوانسته ام حتی یک مسافر پیدا کنم.
وی افزود: کرایه پائین(500تومان) برای هر نفر در مسیرهای طولانی و ترافیک سنگین رینگ مرکزی شهر همدان وکمبود مسافر وتعداد بالای تاکسی ها زندگی من و اکثر همکارانم را با مشکل جدی روبرو کرده است .
وی در ادامه می گوید: دربعضی از روزها ما پول سوخت ماشین را هم در نمی آوریم تا چه رسد به خرج های سنگین زندگی!
علیرضایی تاکسیران دیگری به خبرنگار ما می گوید:بیش از 20 سال است که دراین حرفه به جابجایی همشهریانم مشغول هستم ولی در هیچ دوره ای اینچنین مستاصل نشده بودم .
وی افزود:سالهای قبل تعداد تاکسی های همدان به اندازه ودر آمد هم، خوب بود همچنین به تاکسیداران سهمیه سوخت و لاستیک ودیگر لوازم ضروری را می دادند ولی الان نه تنها هیچ کمکی به تاکسیرانان نمی شود بلکه به یکباره در سالجاری بیش از 1200 تاکسی جدید به تعداد تاکسی های همدان افزوده شده است که این تعداد تاکسی بیش از ظرفیت این شهر بوده وباعث کاهش درآمد تاکسیداران  شده است. 
وی تعداد بالای سواریهای شخصی را نیز از دیگر علل کاهش درآمد دانسته و می گوید:به علت نبود شغل در همدان که پایتخت تاریخ وتمدن ایران نام گرفته ؛تعداد بی شماری از جوانان وحتی فارغ التحصیلان دانشگاهها  به این حرفه یعنی مسافر کشی روی آورده اند!؟
ورمزیار یکی از شهروندان همدانی در خصوص تاکسی های شهر همدان به خبرنگار ما می گوید:قبول دارم که تعداد تاکسی های همدان ؛ شاید بیش از نیاز این شهر باشد ولی در اکثر مواقع مخصوصا صبح زود ویا آخر شب شما حتی یک تاکسی هم در شهر نمی بینی
و این ایراد واشکال بزرگ این صنف محترم وزحمتکش در همدان است.
وی می افزاید:از تعداد نزدیک به 4000هزار تاکسی همدان ،شما تاکسی خالی دربین خطوط پیدا نمی کنی وکافیست روزی در خارج از ابتدای یکی از خیابانها  منتظر تاکسی باشی ؛دریغ از یک تاکسی که حتی یک صندلی خالی داشته باشد همه این آقایان ابتدای خط مسافر کامل گرفته وسپس حرکت می کنند!؟
خانم اسدی که پا به سن گذاشته واز پا درد وکمر درد گلایه دارد به خبرنگار ما می گوید: چون منزل ما درخیابان شکریه قرار دارد واین خیابان یکی از خیابانهای شمالی شهر همدان است هیچوقت در آن تاکسی نمی بینی واگر هم تاکسی خالی در مسیر ببینی از شما کرایه آژانس ویا دربستی را طلب می کند ودر اکثر مواقع در صورت اعتراض شما ؛از سوار کردن خوداری نموده ویا تاسر خیابان می توانی از تاکسی استفاده کنی.
وی می افزاید:این خیابان تعدادی تاکسی خطی دارد که در بیشتر اوقات نیستند ،صبح وظهر وشب اگر مسیر هر کسی به این خیابان بیفتد قطعا نمی تواند از تاکسی استفاده کند وباید پیاده مسیر را طی کند.
وی گفت :بارها حضوری  وکتبی  از مسئولین تاکسیرانی خواسته ایم ،فکری به حال این خیابان داشته باشند ولی متاسفانه هیچ اقدامی ویا برخوردی با تاکسی های این خط صورت نپذیرفته.
مهرداد خورشید وند مدیر عامل تاکسیرانی همدان در خصوص تاکسی های شهر همدان به خبر نگار قدس آنلاین می گوید: تعداد 3هزارو 424 تاکسی فعال در75 خط و116مسیر درهمدان به همشهریان خدمت رسانی می کنند که 1200دستگاه آن گردشی است وباید درسطح شهر  حرکت کرده ونسبت به جابجایی مسافران محترم اقدام نمایند.
وی افزود:تاکسی های همدان مسئولیت بیش از 40درصد ازحمل ونقل درون شهری را بر عهده دارند وروزانه بیش از 400هزار سفر توسط تاکسی ها در شهر انجام می شود.
وی با اشاره به مراجعه مردم به میدان مرکزی همدان ؛گفت: همشهریان ما خیلی از نیازهایشان را با حضور در مرکز شهر مرتفع می کنند واز این باب روزانه بیش از 2000 تاکسی وارد رینگ مرکزی میدان امام(ره) می شود که این مسئله در ساعاتی از روز موجب قفل شدن این میدان وشش خیابان اصلی منتهی به این مکان می گردد.
خورشید وند می گوید:2هزارو500 تاکسی مورد نیاز شهر همدان است که البته این عدد در همدان به 4000 تاکسی رسیده  که با توجه به وسعت شهر ؛ اضافه شدن این تعداد تاکسی باعث کاهش درآمد بقیه تاکسیداران شده است.
وی افزود: سامانه ساعت زنی برای تاکسیرانان امسال فعال شده و تردد تاکسی ها در زمستان امسال بهتر از سال های قبل بوده است و هم اکنون برای نظم خط ونظارت بر کار تاکسیرانان از خود آنها استفاده شده است.
مدیر عامل تاکسیرانی همدان با اشاره به برخورد با تاکسی ها ی متخلف ؛یادآور شد: 15 اکیپ بازرسی از ساعت 7صبح الی 21 شب بر کار تاکسیرانان نظارت دارند.
وی افزود: تاکسی های فرسوده همدان هم معضل بزرگی برای ما شده است ولی در آینده نزدیک با دراختیار گذاشتن تسهیلات ویژه به تاکسیداران این نوع خودروها ساماندهی واز مشکلات این افراد کاسته خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.