وزیر نیرو گفت: بیش از ۴۰ میلیارد متر مکعب منابع آبی کشور کاهش یافته اما مصرف و نیاز به آب شرب در کشور افزایش یافته است.

کاهش منابع آبی و افزایش نیاز به آب شرب / تاکید بر تامین هزینه های تولید آب و برق از سوی مردم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استانها، حمید چیت چیان روز پنجشنبه با حضور در بیست و چهارمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی افزود : در حال حاضر به دلیل قرار گرفتن در شرایط خشکسالی و وقوع پدیده تغییر اقلیم زمین در کشورمان با مشکل کمبود منابع آبی مواجه هستیم .
وی ادامه داد، در سال های گذشته متوسط منابع آبی موجود در کشور 130 میلیارد متر مکعب بود اما در حال حاضر این رقم به 5 / 80 میلیارد متر مکعب رسیده است.
وزیر نیرو خاطر نشان کرد: در صنعت آب و برق امروزه با عدم توازن درآمدها و هزینه ها مواجه هستیم به طوری که در حوزه آب هر متر مکعب آب در شهرها و روستاها با هزینه ای معادل 1000 تومان تولید می شود اما هزینه ای که از مردم به ازای هر متر مکعب دریافت می شود تنها 400 تومان است در حقیقت حدود 40 درصد هزینه از مردم دریافت می شود.
چیت چیان در خصوص هزینه دریافت شده صنعت برق از مردم نیز گفت: به ازای هر کیلووات معادل 100 تومان هزینه توسط دولت پرداخت می شود البته این هزینه منهای هزینه سوخت است در مقابل پرداخت این هزینه تنها 60 تومان از شهروندان دریافت می شود که از این رقم نیز 10 تومان به سازمان هدفمندی یارانه ها پرداخت می شود.
وی تاکید کرد: ادامه این روند و پرداخت بخش اعظم هزینه ها توسط دولت باعث می شود کیفیت خدمات ارتقاء پیدا نکند و تامین آب شرب کشور تحت تاثیر قرار گیرد و بی تردید ادامه چنین روندی امکان پذیر نیست و مردم باید هزینه های تولید آب و برق را پرداخت کنند.
وزیر نیرو در خصوص آب رسانی به برخی از روستاهای کشور با تانکر گفت: در سال جاری پنج هزار و 300 روستا از طریق تانکر آب شربشان تامین شد که اگر منابع مالی موجود تامین می شد با اجرای پروژه های آب رسانی و تامین شبکه آبرسانی می توانستیم مشکلات این روستاها را نیز حل کنیم. در حال حاضر تمام شرکت های وزارت نیرو زیانده هستند و ادامه کار آنها با مشکلات عدیده ای رو به رو است و ادامه شرایط موجود به منزله افزایش هزینه های تولید آب و برق است.
چیت چیان ادامه داد: با رشد شهرنشینی و عدم تامین آب از منابع محلی مجبوریم از مسیرهای دورتر آب مورد نیاز شهرها را تامین کنیم.
وی در ادامه به فرسودگی شبکه آب رسانی در کشور اشاره کرد و افزود: برخی شهرها بین 40 تا 50 سال پیش لوله کشی شدند و در حال حاضر عمر شبکه آب رسانی آنها به اتمام رسیده است. باید نوسازی و بافت سازی این شبکه ها در دستور کار قرار گیرد اما اجرای چنین پروژه هایی نیازمند منابع مالی است.
به گفته وزیر نیرو، در کلانشهرها امروز نیازمند جمع آوری فاضلاب هستیم چرا که شهرها امروز با جمعیت های بسیار قادر نخواهند بود از طریق چاه های جذبی فاضلاب خود را مهار کنند بلکه نیازمند هستند که دارای شبکه فاضلاب شهری بهداشتی باشند که در حال حاضر نیز 42 درصد از جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گرفته است که هزینه های بسیاری را برای دولت به همراه دارد.
چیت چیان به پرداخت هزینه های وزارت نیرو به شهرداری ها اشاره کرد و افزود: در اجرای برخی از پروژه ها همانند تعویض لوله ها بعضا برای ترمیم خیابان ها باید هزینه بسیاری به شهرداری ها پرداخت کنیم که از اجرای کل پروژه بیشتر خواهد بود امیدواریم شهرداری ها در این حوزه تعامل و همکاری بیشتری با وزارت نیرو داشته باشند.
وی با اشاره به تامین منابع آبی برای آبیاری فضای سبز، گفت: امروز با کوچک شدن خانه ها نیاز به فضای سبز بیش از پیش افزایش یافته است. اما قطعا صلاح نیست از آب شرب که با هزینه بسیاری تامین شده است برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم. قطعا می توانیم از فاضلابهای تسویه شده در این حوزه استفاده کنیم.
وی رعایت بندهای 16 و 19 مقررات ملی ساختمان را برای احداث ساختمان های جدید ضروری خواند و گفت: نمی توانیم امروز به شیوه های سنتی گذشته ساختمان های خود را احداث کنیم اگر مقررات جدید را به درستی به اجرا کنیم می توانیم مصرف انرژی را تا یک پنجم مصرف فعلی کاهش دهیم.
چیت چیان با تاکید بر لزوم ایجاد تعامل میان وزارت نیرو و شوراهای سراسر کشور گفت: قطعا با ایجاد تعامل منطقی می توان در تامین منابع انرژی و صرفه جویی در آنها گام های موثری برداشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.