۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 343876

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علائم هشدار دهنده دو سرطان شایع پستان و معده باید جدی گرفته شود.

علائم هشدار دهنده دو سرطان شایع

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، دکتر ابوالقاسم الهیاری در همایش 'زندگی با سرطان' افزود: سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان و سرطان معده شایع ترین سرطان در بین مردان شناخته شده است.
وی اظهار کرد: اگر این دو سرطان زود و به موقع تشخیص داده شوند، درمان آنها قطعی است اما موفقیت درمان با تشخیص دیررس کاهش می یابد.
وی علائم هشدار دهنده سرطان معده را شامل بی اشتهایی، کاهش وزن بدون توجیه، سوء هاضمه طولانی مدت، دردهای سردل، مدفوع سیاه رنگ، احساس گیر کردن غذا و تهوع و استفراغ بدون دلیل عنوان کرد.
دبیر همایش زندگی با سرطان افزود: احساس توده به ویژه توده های بدون درد، تو رفتگی نوک پستان، ترشح خونی از نوک پستان، زخم های طولانی مدت نوک پستان و عدم تقارن پستان ها مهم ترین علائم هشدار دهنده سرطان می باشند.
این پزشک فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: افراد به محض مشاهده علائم ذکر شده باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و از سوی دیگر معاینه دوره ای و سالانه برای غربالگری و تشخیص این سرطان ها ضروری است.
الهیاری با بیان اینکه بیماری سرطان مساوی با مرگ نیست افزود: حدود 30 تا 35 درصد سرطان ها علاج قطعی دارند به شرط اینکه بیماری فرد در مراحل اولیه تشخیص داده شود.
وی با بیان اینکه حدود 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند اظهار کرد: آگاهی از عوامل خطر نقش مهمی در پیشگیری از سرطان های مختلف دارد.
به گفته وی، استعمال سیگار و دخانیات علت 14 نوع سرطان شناخته شده است به طوریکه هم اکنون 75 تا 90 درصد سرطان های ریه در ارتباط با استعمال دخانیات می باشد.
وی با اشاره به عوامل مختلف در ایجاد انواع سرطان ها افزود: چاقی و بی تحرکی، استرس های شغلی، مصرف الکل، مصرف بیش از حد چربی، گوشت قرمز و فست فودها و همچنین عوامل ارثی مهم ترین علل ایجاد سرطان ها شناخته شده اند.
دبیر همایش زندگی با سرطان هدف از برگزاری این همایش را کمک به بیماران سرطانی عنوان کرد و گفت: در این همایش پزشکان فوق تخصص خون و سرطان خون، متخصصان سرطان اطفال، متخصصان جراحی و داخلی، پزشکان عمومی و پرستاران شرکت دارند.
وی ادامه داد: سرطان و تغذیه، کمک های سازمان های مردم نهاد در درمان سرطان، مدیریت استرس در سرطان، سرطان و تحرک، روابط زناشویی در سرطان، کنترل درد در بیماری سرطان و حفظ باروری در مبتلایان به سرطان مهم ترین موضوعاتی است که در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
همایش یک روزه زندگی با سرطان به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت هفته مبارزه با سرطان ( 9 تا 15 بهمن ماه) برگزار شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.