خبرگزاری ترکیه گزارش داد که دولت عراق به منظور پایان دادن به اختلافات نفتی با اقلیم کردستان شرکت ملی نفت این کشور را مجددا تاسیس می کند.

 دولت عراق درصدد تشکیل مجدد شرکت ملی نفت است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم،به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، عادل عبد المهدی وزیر نفت عراق از توافق پارلمان و دولت عراق برای تشکیل مجدد شرکت ملی نفت این کشور خبر داد.

شرکت ملی نفت عراق در دهه هشتاد از قرن گذشته میلادی منحل شده بود، علت انحلال آن شرکت در آن زمان به این دلیل بود، که رژیم وقت قصد داشت نفت و گاز در یک موسسه گردهم آید، و اکنون هدف از احیای مجدد شرکت ملی نفت عراق حل اختلافات بوجود آمده بین دولت فدرال و اقلیم کردستان عراق درباره نفت این کشور است.

عادل عبدالمهدی در همایشی که امروز در ساختمان وزارت نفت عراق  و در مرکز فرهنگی و نفتی در مرکز بغداد منعقد شده بود، گفت: هم اکنون توافقی بین دولت عراق و پارلمان این کشور وجود دارد تا بار دیگر شرکت ملی نفت عراق از نو تشکیل و احیا گردد و با توسعه این شرکت وظایف و ماموریت های این نهاد نفتی به گونه ای توسعه یابد تا فعالیت های نفتی و گازی را در برگیرد.

این وزیر نفت عراقی در ادامه افزود: این شرکت باید در مالکیت ملت عراق باشد و از طریق سیستم سهام به هر شهروند عراقی سهامی را واگذار کند، که نمی تواند در مالکیت آن شخص باقی بماند.

وی همچنین افزود: ایجاد شرکت های نفتی در استان های مختلف عراقی تجربه‌ای موفقیت آمیز بوده است و در حجم و میزان تولید فزونی داشته است.

عادل عبدالمهدی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: تمام استان‌های عراقی باید در این شرکت حقوقی داشته باشند و این حقوق براساس تعداد ساکنان هر استان تعیین می شود.

 شرکت ملی نفت عراق برای اولین بار در دهه شصت از قرن گذشته میلادی در این کشور تاسیس شد و در دهه هشتاد از قرن گذشته میلادی نیز به دستور رژیم سابق حاکم بر عراق در دوران تجاوز عراق به ایران منحل شد.

از سوی دیگر محمد کاوه نماینده پارلمان عراق و عضو کمیته نفت و انرژی در پارلمان عراق گفت: پارلمان عراق در فصل آتی قانونگذاری خود ( دوره آینده ) قرار است، قانون نفت و گاز و شرکت ملی نفت عراق را مورد بحث و بررسی قرار دهد، تا از این طریق رابطه بین دولت فدرال و حکومت های محلی و اقلیم ها درباره ذخایر نفتی تعیین شود.

کاوه در این باره توضیح داد: تصویب و تدوین قانون نفت و گاز و تاسیس شرکت ملی نفت عراق باعث خواهد شد، تا به موضوع اختلافات نفتی بین دولت مرکزی و حکومت در اقلیم کردستان عراق پایان داده شود، چرا که در این صورت نحوه و سیستم صادرات نفتی عراق تغییر خواهد یافت.

وی همچنین افزود: در شرکت ملی نفت آینده عراق نمایندگانی از تمام استان های کشور حضور خواهند داشت و این نمایندگان حتی از منطقه اقلیم کردستان نیز خواهند بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.