ایران و فرانسه در جریان سفر رئیس جمهوری جمهوری اسلامی ایران به پاریس، هفت سند همکاری در بخش کشاورزی امضا کردند.

ایران و فرانسه هفت سند همکاری در بخش کشاورزی امضا کردند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در سفر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به پاریس، دو یادداشت تفاهم همکاری در بخش تحقیقات کشاورزی و ساخت گلخانه های جدید در بخش کشاورزی، دو توافقنامه همکاری قرنطینه دامی و گیاهی و سه توافقنامه در زمینه تسهیل تجارت محصولات کشاورزی، تولید مشترک اتو واکسن و پروژه تولید مشترک تخم ماهی چشم زده امضا شد.
بر این اساس، تفاهمنامه همکاری در بخش تحقیقات کشاورزی باهدف ایجاد روابط علمی، فنی، آموزشی در حوزه کشاورزی مانند بخش های بهره وری و مدیریت آب، به نژادی و تولید بذر، تکنولوژی های مدیریت آفات و بیماری های گیاهی، تحقیقات و تولید واکسن و سرم، بیماری های دامی و دامپروری، مدیریت و سیاستگذاری منابع ژنتیکی، بیوتکنولوژی کشاورزی، آبزی پروری، تحقیقات جنگل، فن آوری مواد غذایی و تجهیزات کشاورزی امضا شده است.
سند دوم نیز قرارداد احداث گلخانه مدرن برای کشت سبزی و صیفی است که میان گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر و طرف فرانسوی گروه گلدن کلوپ و گروه راشل امضا شد.
براساس این قرارداد، در فاز نخست، مجموعه ای از گلخانه ها با آخرین تکنولوژی روز به مساحت 25 هکتار در کرمانشاه در دو سال برای تولید گوجه فرنگی احداث می شود و طرف فرانسوی، صادرات بخشی از تولیدات این گلخانه ها را به سایر کشورها تضمین کرده است.
ارزش اجرای این قرار داد در فاز نخست، 20 میلیون یورو برآورد می شود.
در فاز دوم نیز مساحت این گلخانه ها از 25 هکتار به 50 هکتار به منظور تولید محصولات گوجه فرنگی، خیار، فلفل، کدو و سایر محصولات صیفی افزایش می یابد.
در جریان این سفر، حجتی وزیر جهاد کشاورزی با «استفان لوفول» وزیر کشاورزی، غذا و جنگل فرانسه که سخنگوی دولت این کشور نیز است ، دیدار کرد که حاصل این دیدار، امضای دو سند تفاهم همکاری قرنطینه دامی و گیاهی و سه سند همکاری میان بخش خصوصی دو کشور بود.
سند همکاری قرنطینه دامپزشکی که در یک دهه اخیر، نخستین سند دامپزشکی ایران با یک کشور اروپایی محسوب می شود، به امضای وزیران کشاورزی ایران و فرانسه رسید.
انتظار می رود با امضای این سند همکاری، راه برای تبادل اسناد مشابه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا باز شود.
دومین سند تفاهم همکاری در زمینه قرنطینه گیاهی نیز در زمینه ارتباط سازماندهی شده و قانونی میان ایران و فرانسه، تقویت و تسهیل تجارت محصولات زراعی و باغی و ایجاد ارتباط مؤثر و به روز، میان سازمان های حفظ نباتات دو کشور توسط وزیران کشاورزی دو کشور بود.
در جریان دیدار وزیران کشاورزی دو کشور نیز سه توافقنامه میان کانون انجمن های صنایع غذایی ایران و انجمن صنایع کشاورزی فرانسه (ادبتا) با هدف تسهیل تجارت محصولات کشاورزی و انتقال تجربه های مدیریت بخش خصوصی فرانسه در توسعه بازار، توافقنامه مربوط به پروژه تولید مشترک اتو واکسن در ایران با همکاری گروه بیووک فرانسه و طرف ایرانی و توافقنامه پروژه تولید مشترک تخم ماهی چشم زده از سوی گروه آکولند فرانسه و طرف ایرانی با نظارت سازمان شیلات ایران به امضا رسید.
پروژه تولید مشترک تخم ماهی چشم زده، زمینه ساز انتقال تکنولوژی برای صنعت آبزی پروری ایران است.
در دیدار وزیران کشاورزی ایران و فرانسه، روند اجرای تفاهم ها و توافق ها در طول سال گذشته بررسی و تمهیداتی برای تسریع هر چه بیشتر همکاری های مشترک اتخاذ شد.
در این دیدار، مقام های دو کشور، تشکیل کارگروه مشترک کشاورزی را از عوامل مؤثر در پیشبرد همکاری ها دانستند و آن را مکانیزم مهمی برای نظارت بر اجرای تفاهمات در بخش کشاورزی عنوان کردند.
در این دیدار مقرر شد، نشست بعدی کارگروه مشترک کشاورزی ایران و فرانسه حدود سه ماه آینده در پاریس برگزار شود.
در این دیدار، وزیر جهادکشاورزی بر تمرکز بخشی از همکاری های دوجانبه بر استفاده از ظرفیت های ایران در بخش گیاهان دارویی و سرمایه گذاری مشترک طرف فرانسوی در تولید، فرآوری و بازاریابی باهدف صادرات به اتحادیه اروپا و سایر کشورهای منطقه تاکید کرد که مورد استقبال همتای فرانسوی اش قرار گرفت.
لوفول وزیر کشاورزی، غذا و جنگلداری فرانسه نیز به ظرفیت های خوب ایران به لحاظ اقلیمی و اکولوژی در تولید گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: تمهیدات لازم برای ایجاد ارتباط میان فعالان و سرمایه گذاران علاقه مند کشورش با طرف های ایرانی در زمینه گیاهان دارویی را فراهم خواهد کرد.
در جریان سفر رئیس جمهوری ایران و هیات همراه همچنین شش نشست تخصصی(پنل) تخصصی برگزار شد که یکی از آنها مربوط به بخش کشاورزی بود که در آن بیش از 70 نفر از مدیران عامل و روسای شرکت ها، انجمن ها و اتحادیه کشاورزی ایران و فرانسوی شرکت کردند.
هومن فتحی مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی درباره جزئیات پنل کشاورزی گفت: موضوع هایی درباره مدیریت آب و تکنولوژی ارتقای بهره وری مصرف آب با توجه به تجرب های گسترده فرانسه مطرح شد و شرکت های فرانسوی در زمینه مدیریت مصرف آب، انتقال تجهیزات و تجربیات خود به ایران باهدف ارتقای راندمان آب کشاورزی اعلام آمادگی کردند.
وی افزود: ارتقای تکنولوژی غذایی، فرآوری، بسته بندی و مدیریت پس از تولید از دیگر مباحث میان طرف های ایرانی و فرانسوی در این نشست تخصصی بود.
فتحی گفت: در این پنل، شرکت های ایرانی ضمن ارائه گزارش های درباره توانمندی ها و ظرفیت های کشورمان در حوزه گیاهان دارویی، طعم دهنده ها و اسانس های خوراکی، خواستار همکاری های مشترک با فرانسه برای تولید و صادرات این محصولات به اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه شدند.
به گفته وی، ماشین آلات کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون و بذر از دیگر موضوع هایی بود که از سوی بخش خصوصی ایرانی و فرانسوی مذاکره شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.