قدس آنلاین: مديركل دفتر فناوري و اطلاعات از مجهز شدن راه ها ي جاده اي كشور به سامانه جديد سپه تن ،سامانه پايش هوشمند ترددناوگان حمل ونقل جاده اي خبر داد وگفت: در ۲سال گذشته تفاهم نامه اي باپليس راه كشور مبني بر اجرائي شدن طرح نصب سامانه جديد سپه تن در جاده هاي كشور وباهدف تبادل اطلاعات با پليس راه و افزايش ايمني ناوگان حمل ونقل جاده اي در كشور امضاءشد كه بر اساس آن مديريت بهتري در بخش حمل ونقل جاده اي كشور داشته باشيم.

ناوگان حمل ونقل جاده هاي استان اصفهان به زودي مجهز به سپه تن مي شود

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، فرامرز مداح در جلسه رسيدگي به تخلفات حمل ونقل جاده اي كشور كه به ميزباني اين اداره برگزار شد ، وجود سيستم جي. پي. اس ،تخليه اطلاعات خودرو ومكاني كه گواهي نامه رانندگان در آن قرار ميگيرد را 3بخش اصلي مربوط به  اين سامانه برشمردوافزود:سپه تن فقط يك دستگاه جي.پي.اس نيست بلكه سامانه اي است كه با تركيب داده هاي خود باساير بانك هاي اطلاعاتي مثل بارنامه وصورت وضعيت خودرو مي تواندتعدادي اطلاعات ارزش افزوده دار توليدكند و زماني كه در محوري خودروئي درحال حركت است تمامي موضوعات و اطلاعات آن مديريت و از طريق اين سامانه كنترل مي شود .

وي اجرائي شدن اين طرح رادر محورهاي تهران،؛قم،اصفهان و شيراز اعلام كرد وگفت: اين سامانه  پس از عملياتي شدن در اين محور ها باياري خداوند نصب آن در تمامي جاده هاي كشور نيز انجام خواهد شد كه مي تواند مزيت هاي مناسب و بالائي براي تمامي دست اندركاران اين طرح داشته باشد.

وي گفت: يكي از برنامه هاي پيش بيني شده در خصوص اين سامانه اين است كه اتوبوس هائي كه به اين سامانه مجهز مي شوند نياز به توقف در ايستگاه هاي پليس راه را ندارند و با اين كار علاوه بر افزايش سرعت سفر، مي توانند در وقت مسافران نيز صرفه جوئي كنند.

مداح در خصوص اين مطلب كه اگر رانندگان وسائل نقليه با وجود نصب اين سامانه تخلف كنند عملكرد آن ها به چه صورت خواهدبود گفت: اگر رانندگان وسائل نقليه به خصوص در ناوگان اتوبوس كه بامردم ارتباط بيشتري دارد مرتكب تخلف شود با عبور از مقابل پاسگاه پليس راه اين سامانه به طور خودكار واتوماتيك به راننده خودروفرمان ايست مي دهد كه بر اين اساس خودرو متوقف و اعمال قانون مي شود واين در حالي است كه اگر خودروئي اين ارتباط را با پليس راه نداشته باشدشماره خودرو بر روي تابلو هائي كه در مقابل استگاه هاي پليس راه نصب شده به صورت درشت نشان داده مي شود و راننده با ديدن شماره خودرومتوقف و به تخلف آن رسيدگي مي شود .

خستگي و خواب آلودگي مهم ترين دلايل تصادفات در جاده هاي استان اصفهان است

مدير كل دفتر ايمني و ترافيك كشور نیز در این جلسه گفت: با توجه به اينكه اصفهان به دليل داشتن موقعيت جغرافيائي مناسب و خاص در بخش حمل ونقل جاده اي از اهميت بسياري برخورداراست اما رتبه اول را در استقرار ايستگاه هاي پيشرفته معاينه فني در كشوررا دارد .

جواد هدايتي افزود: تلاش كرديم با يك برنامه ريزي مناسب ، سامانه هاي  ثبت تخلف وهمچنين به نصب دوربين هاي كنترل سرعت راتوسعه دهيم تا بتوانيم اين مسائل را بهتر كنترل كنيم .

وی يكي از عوامل افزايش تصادفات در بخش حمل ونقل جاده اي را بي توجهي رانندگان به معاينه فني خودرو دانست و یادآور شد:اين در حالي است كه 145مركز معاينه فني در كشور افتتاح و به بهره برداري رسيده كه وجود اين مراكز پوشش خوبي را به لحاظ توزيع جعرافيائي در سطح كشور در بحث راه اندازي معاينه فني به وجود آورده است .

مدير كل دفتر ايمني و ترافيك كشور عمر معاينه فني در كشور را ده سال برشمرد وتصريح كرد:در اين مدت اقدامات خوبي از جمله جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي در راه اندازي اين مراكزشده ، واين در حالي است كه  در 2سال گذشته  باگذر از توسعه كمي، بحث توسعه كيفي آنها نيز در اولويت برنامه هاي كاري قرار گرفته بودكه با جلسه اي كه در سال گذشته در هيئت وزيران كشور برگزار شد بحث توسعه سامانه هاي خطي، بستر مخابراتي و سامانه ملي معاينه فني در كشور پيش بيني و راه اندازي شدكه بر اساس آن تمامي مالكان خودرو هاي سنگين به مراكز معاينه فني مراجعه و از آنها گواهي فني را اخذ مي نمايد. مي شود.

وي درادامه از يك برنامه وسيع در توسعه كمي و كيفي مراكز معاينه فني در سازمان راهداري با همكاري سازمان محيط زيست ووزارت كشور خبرداد وگفت : با ياري خداوند امكانات خوبي به لحاظ سيستمي و ساختارمديريت در بحث كنترل معاينه فني خودروهاي سنگين در كشور به وجود مي آيد كه ارتقاء كيفي سطح مراكز معاينه فني را به دنبال دارد.

وي در پايان با بيان اين مطلب كه سالانه 1700نفر در تصادفات جاده اي كشته و مجروح مي شوند گفت:حدود يك سوم تخت هاي بيمارستان را مجروحان تصادفي تشكيل مي دهند كه اگر هرفرد نكات رانندگي را رعايت و نسبت به آن احساس مسئوليت كند ما شاهد اين مسائل و مشكلات كه آسيب بزرگي به جامعه و اقتصاد كشور مي زند نمي باشيم.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.