قدس/ مهناز خجسته نیا: نشست مطبوعاتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد که روز گذشته با حضور هشت مدیرعامل سازمان‌های وابسته به این معاونت برگزار شد، بیشتر حول محور «الیت» چرخید و با حواشی زیادی همراه شد.

 درآمد «الیت» نباید در جلسه علنی اعلام شود

به گزارش خبرنگار ما، در این نشست که به منظور ارایه گزارش عملکرد دوساله معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد برگزار شد، بیشتر پرسش‌های خبرنگاران درخصوص الیت بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در این جلسه نیز برای چندمین بار، موضع شهرداری مشهد را در خصوص الیت، رعایت عدالت در مدیریت پارک حاشیه معابر عنوان کرد و گفت: «خدا می‌داند که شهرداری دنبال درآمد از الیت نیست».
غلام زاده، با بیان اینکه من بیشتر از الیت، نگران آخرت خودم هستم، افزود: در خصوص الیت هیچ نگرانی برای آخرت ندارم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با رد نگاه درآمدی به الیت توسط شهرداری اظهار داشت: ما هیچ چیز پنهانی از مردم در موضوع الیت نداریم.
وی از رسانه‌ها برای شفاف سازی مسایل حاشیه الیت کمک خواست و گفت: این هنر رسانه‌های گروهی است که منعکس کننده واقعیت‌ها باشند.
وی با تاکید بر اصل عدالت در اجرای الیت افزود: اینکه هم اکنون برای 70 درصد پارک حاشیه‌ای این کلانشهر به دلیل پارک زیر نیم ساعت هیچ هزینه‌ای گرفته نمی‌شود و پارک حاشیه‌ای در نیم ساعت اول رایگان است، بهترین گواه ادعای ماست.
غلام زاده یکی از دلایل پرحاشیه بودن الیت را ارتباط مستقیم این بخش با شهروندان برشمرد و اظهار داشت: هر جا بحث پول مطرح باشد، نارضایتی‌هایی از سوی شهروندان به همراه خواهد داشت.

 نرخ‌هایی براساس نظر نمایندگان مردم
این مقام مسوول در عین حال بر وجود پرسش‌های بسیار و مطالبات فراوان شهروندان از شهرداری در خصوص الیت صحه گذاشت و گفت: در این راستا اعتقاد داریم شهرداری چه از نظر قانونی و چه شرعی نباید ریالی اضافه از مردم پول بگیرد.
وی مبالغ تعیین شده برای نرخ الیت و شمار معابر زیر پوشش الیت را نیز طبق مصوبه شورای اسلامی شهر اعلام کرد و افزود: طبق مصوبه شورای عالی ترافیک، باید 118 معبر از خیابان‌های مشهد زیر پوشش الیت قرار بگیرد، درحالی‌که تاکنون 87 معبر و به عبارتی 74 درصد معابر اجرایی شده است.
غلام زاده در خصوص انتقادهای بسیار به نرخ‌های بالای الیت نیز گفت: ما از خودمان که نمی‌توانیم عدد و رقم بیاوریم، بلکه طبق نظر نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر عمل می‌کنیم.

 شفاف سازی دلیل واگذارنشدن الیت به بخش خصوصی
وی دلیل واگذارنشدن الیت به بخش خصوصی را نیز مربوط به انجام شفاف سازی‌ها اعلام کرد و اظهار داشت: ما قانونا نباید الیت را در اختیار شهرداری نگه داریم، اما ابتدا باید شفاف سازی کنیم بعد به بخش خصوصی واگذار کنیم.
غلام زاده در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که درآمد شهرداری مشهد از الیت تاکنون چقدر بوده است، اظهار داشت: اکنون که رقم دقیق آن را در اختیار ندارم و اعلام این رقم از نظر من مشکلی نیست، اما طبق قانون ریالی از این درآمد نباید در جای دیگری غیر از احداث پارکینگ هزینه شود. وی با بیان اینکه هم اکنون از محل درآمدهای الیت سه هزار و 747 فضای پارک در حال احداث است، گفت: پارکینگ زیتون، مجد و جنت از جمله پارکینگ‌های در دست احداث هستند که تا اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسند.

 کمبود 8000 فضای پارکینگ در هسته مرکزی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه این جلسه از کمبود هشت هزار فضای توقفگاهی در هسته مرکزی این کلانشهر خبر داد.
غلام زاده با بیان اینکه جانمایی هشت تا 10 هزار فضای پارک در افق 1404 طبق مطالعات جامع حمل و نقل این کلانشهر انجام شده است، گفت: هم اکنون چهار هزار و 351 فضای توقفگاهی طبقاتی در سطح شهر مشهد وجود دارد. به گفته وی، 13 هزار و 154 فضای پارک نیز متعلق به بخش خصوصی در شهر مشهد در حال بهره برداری است.
وی در ادامه با اشاره به مصوبه سفر استانی رئیس جمهور به مشهد مبنی بر نوسازی پنج هزار تاکسی گفت: در این راستا تفاهمنامه سه جانبه بین شهرداری مشهد، ستاد سوخت و شرکت ایران خودرو منعقد شده و در ایام دهه فجر دو هزارمین تاکسی نوسازی شده رونمایی می‌شود.
غلام زاده با اشاره به الزام نوسازی سالانه 250 دستگاه اتوبوس ناوگان درون شهری مشهد برای ثابت نگه داشتن عمر مفید این ناوگان در مرز هشت سال اظهار داشت: امسال دو قرارداد خرید 100 دستگاه اتوبوس منعقد شده که 67 دستگاه از قرارداد اول وارد ناوگان شده و 33 دستگاه دیگر در دهه فجر رونمایی خواهد شد.   

 درآمد الیت شاید وقتی دیگر
مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت نیز در پی قانع نشدن خبرنگاران از سخنان معاون شهردار درخصوص اعلام درآمد الیت گفت: «درآمد هیچ شرکتی نباید در یک جلسه علنی اعلام شود.»
هاشمی‌زادگان، درآمد شهرداری مشهد از الیت را به پایان سال مالی موکول کرد و افزود: رقم درآمد الیت در اختیار اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا مدیریت پارک حاشیه‌ای درآمدزا نیست، اظهار داشت: تمام درآمد پارک حاشیه باید صرف احداث پارکینگ شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.