انیمیشن‌سازان نه تنها در جایی از کاخ جشنواره فیلم فجر جایی ندارند حتی برای مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره جایگاهی نداشتند. امسال سال انیمیشن است در حد شعار باقی ماند.

 عهدشکنی بزرگ جشنواره فجر/ انیمیشن‌ها کجا هستند؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی سال 1394 را سال توجه به هنر و صنعت انیمیشن عنوان کرده بود. حرف بزرگی که انیمیشن‌سازان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را بهترین فرصت برای دیده شدن این هنر و صنعت می‌دانستند به خصوص که محمدحیدری دبیر جشنواره فیلم فجر در اولین نشست خبری‌اش گفته بود که 8 اثر انیمیشن در بخش‌های جداگانه‌ای مورد داوری قرار می‌گیرند.

ظاهر امر نشان می‌داد که اختصاص بخشی مجزا و داوری جداگانه به سود آثار انیمیشن است چون تجربه سال‌ها برگزاری جشنواره فیلم فجر نشان می‌داد سازوکار انتخاب و داوری آثار انیمیشن همراه با سینمای داستانی، نتیجه مطلوبی نداشته است.

حیدری در همان نشست خبری گفت: با توجه به تاکیدات ریاست سازمان سینمایی در جهت حمایت از آثار انیمیشن و توسعه و رشد این نوع آثار و همچنین جشنواره فیلم فجر، بخشی را به آثار تولید شده انیمیشن اختصاص می‌دهیم.

اظهارات و ادعاهایی که در حد حرف باقی ماند. گویا وضعیت برگزاری و روند اجرایی جشنواره‌ی امسال بسیار وابسته به شرایطی از پیش تعیین نشده و تصمیمات کتره ای است.

حیدری در نشست دومش حرفهایش را پس گرفت و گفت: بخش مجزا برای انیمیشن را پیش‌بینی نکرده بودیم، هشت اثر در بخشی از سالن‌های مردمی نمایش داده می‌شوند و با همکاری و داوری آسیفا (انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران) یک اثر ویژه را به عنوان انیمیشن برگزیده در اختتامیه جشنواره فیلم فجر معرفی می‌کنیم.

مشتی محکم به سینه فیلمسازان انیمیشن که حالا دیگر نه تنها بخش مجزای داوری ندارند که حتی اکران کاخ جشنوراه (برج میلاد) را هم از دست دادند. آنها از محروم از همه‌ی تشریفات جشن سینمای ایران هستند و فرصت دیده شدن آنها محدود به چند سالن مردمی شد.

شب گذشته افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در سالن تالار وحدت برگزار شد. سالنی خالی از انیمیشن سازان! هر یک از عوامل فیلم‌ها با توجه به گروه نمایش فیلم خود به تفکیک «سودای سیمرغ» «سینمای حقیقت»، «هنر و تجربه» و «نگاه نو» در ردیف های درنظر گرفته شده در تالار وحدت نشستند و تنها گروهی که جایگاه مشخصی برای حضور در مراسم افتتاحیه جشنواره نداشت سینمای انیمیشن بود.

در انتهای مراسم از حجت الله ایوبی جویا احوال انیمیشن سازان شدیم. او در پاسخ به این سوال که گویا امسال سال انیمیشن نیست و چرا در مراسم افتتاحیه از آنها دعوت نشده است گفت: یک باکس ویژه برای انیمیشن در نظر گرفتند و در تلاشیم که بهتر در جشنواره دیده شوند. ضمن اینکه برای سال آینده، انیمیشن در اولویت سازمان سینمایی خواهد بود.

ایوبی در مورد عدم حضور انیمیشن ها در برج میلاد گفت: ظرفیت اکران در کاخ جشنواره محدود است و این امکان وجود ندارد که برای همه این نمایش صورت بگیرد. حمایت از انیمیشن فقط این نیست که در کاخ جشنواره نمایش داده شوند بلکه باید کمک کنیم که صنعتش به روز شود و اینکه از تولید انیمیشن حمایت شود. امسال هم چندین فیلم‌نامه خوب انیمیشنی پروانه ساخت گرفتند.

رئیس سازمان سینمایی در مورد اینکه از انیمیشن سازها برای مراسم افتتاحیه دعوت نشده است گفت: حتما باید کارت می‌دادند و این موضوع را پیگیری می‌کنم.

در سالهای اخیر، حرکت خودجوش فرهنگی انیمیشن سازان کشور راهش را پیدا کرده است و این مسیر را ادامه می‌دهد. تجربه سال گذشته در فروش میلیاردی انیمیشن «شاهزاده روم» هم نشان می‌دهد که اگر فرصت گیشه به چنین آثاری داده شود، جایگاهی شایسته را در پیشگاه مردم بدست می‌آورند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.