پیشنهاد سردبیر

۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
کد خبر: 345361
سوریه و بن بست مذاکرات ژنو

مذاکرات ژنو 3 درباره بحران سوریه در حالی آغاز شد که هیچ یک از طرف‌های سوری شرکت کننده  سازوکاری عملی برای پایان بحران پنج ساله سوریه ارايه نداده‌اند.
هیأت سوری به ریاست بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نسبت به حضور هیأت معارضان موسوم به ائتلاف ریاض به دلیل حضور نمایندگان جیش الاسلام اعتراض داشت.
جیش الاسلام، یک گروه تروریستی مسلح وابسته به عربستان است که در کشتار مردم سوریه در غوطه شرقی وغربی نقش داشته و فرمانده این گروهک، «زهران علوش» بتازگی توسط ارتش سوریه به هلاکت رسید.
نمایندگان این گروهک تروریستی بتازگی به طور رسمی به عضویت ائتلاف ریاض درآمده اما دولت سوریه حاضر نیست این گروهک تروریستی را به عنوان نیروی سیاسی معارض تلقی کند. یکی از پیش شرط‌های ائتلاف ریاض تشکیل یک دولت انتقالی در یک فرایند زمانی 6 ماهه و برکناری بشار اسد است که این امر تحت هیچ شرایطی برای دولت سوریه قابل قبول نیست.
از این رو، ائتلاف ریاض اعلام کرد، بدون دریافت تضمین‌هایی از استفان دی میستورا، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در زمینه برکناری بشاراسد، رئیس جمهوری این کشور، حاضر به شرکت در کنفرانس گفت‌وگوهای ژنو نیستند. اما فشار آمریکا به ریاض موجب شد که ائتلاف ریاض بدون دریافت تضمین‌هایی از نماینده دبیرکل سازمان ملل با تأخیر یک روزه عازم ژنو شود.
هیأت ائتلاف ملی نیز که به ائتلاف استانبول موسوم است، تحت فشار دولت رجب طیب اردوغان حاضر به پذیرش نمایندگان حزب دموکراتیک کردستان سوریه نشد و این امر با اعتراض کردهای سوریه مواجه شد.
صالح مسلم، رهبر حزب دموکراتیک کردستان سوریه اعلام کرد: تحت هیچ شرایطی تصمیمات کنفرانس ژنو3 را نخواهد پذیرفت، زیرا جلوگیری از حضور کردها در کنفرانس به مفهوم نادیده گرفتن مطالبات این بخش از اقشار مردم سوریه خواهد بود.
مجموعه این اختلاف‌ها نشان می‌دهد که کنفرانس ژنو3 خروجی قابل قبولی نخواهد داشت و از پیش محکوم به شکست است.
هیأت نمایندگی دولت سوریه نیز به دلیل تغییراتی که در حوزه میدانی و نظامی سوریه به وجود آمده، سقف مطالبات خود را در مقایسه با کنفرانس ژنو2 که در فوریه 2014 تشکیل شد، افزایش داد.
نیروهای مسلح سوریه در یک سال اخیر به پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های نظامی دست یافتند و توانستند بخش‌هایی از شهرهای حلب، لاذقیه، دیرالزور، حمص و ادلب را از وجود گروهک تروریستی داعش و جبهه النصره پاکسازی کنند. این پیروزی‌ها موجب شده که هیأت نمایندگی دولت سوریه موضوع ضرورت اخراج گروهک‌های تروریستی غیر سوری از این کشور و عقب‌نشینی این گروهک‌ها از اطراف شهرها را در کنفرانس ژنو 3 مطرح کند.
هیأت نمایندگی سوریه همچنین بر ضرورت برقراری آتش بس پایدار با نظارت سازمان ملل و ارسال کمک‌های انساندوستانه به ساکنان شهرهای محاصره شده تأکید کرد.
طبیعی است، طرح این مسایل چه از سوی گروه‌های مخالف و چه از سوی نمایندگان دولت سوریه دورنمای دستیابی به یک راه حل قابل قبول در خصوص بحران سوریه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
به نظر می‌رسد، آنچه که در بحران سوریه تعیین‌کننده است، پیروزی هر یک از طرف‌های درگیر در عرصه‌های میدانی این کشور است.
هر یک از طرف‌ها اگر در آینده در عرصه‌های نظامی و میدانی به پیشرفت‌هایی دست یابد، می‌تواند ابتکار عمل سیاسی را در دست بگیرد و نقطه نظرات خود را بر طرف شکست خورده دیکته کند و این سنت تاریخ است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 120 IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    خدایا نابود کن آنها را که فقط برای حفظ قدرت خون مسلمانان را می ریزند............. خدایا اینها و طرفدارانشان راهرچه زودتر نیست ونابود بفرما.......