با کاهش بارندگی شاهد خالی شدن ۸۰ درصد ظرفیت آبی سدهای خراسان جنوبی هستیم و خطر کاهش کیفیت و شوری منابع آبی استان را تهدید می‌کند.

سد‌های خراسان جنوبی در تب خشکسالی می‌سوزد/ خطر شوری منابع آبی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، خراسان جنوبی امسال هفدهمین سال خشکسالی را هم پشت سر گذاشت و بخشی از آثار خشکسالی در مناطق مختلف این استان در مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی منتشر می‌شود. ارائه آمارهای تکان دهنده تخلیه روستاها، افزایش روند مهاجرت به شهرها نمونه‌ای از این آثار است.

گرچه در سال های گذشته مشکلات بی آبی در شهرها و روستای خراسان جنوبی نسبت به امروز کمتر به چشم می آمد اما عملا در سال جاری مردم خراسان جنوبی طعم تلخ بی آبی را بیشتر از هر زمان دیگری چشیده اند.

امسال حتی دیگر از صندوق ذخایر آبی در دل این سرزمین پهناور خبری نیست  به طوری که با خالی بودن ظرفیت ۸۰ درصدی سدها حتی قطره آبی هم بر لب های خشکیده این سرزمین جاری نمی شود.

در خراسان جنوبی خشکسالی‌های پرتکرار منجر به مشکلات متعدد در بخش های مختلف شده است به طوری که در حال حاضر بسیاری از دشت‌های استان ممنوعه شده‌اند.

بیش از نیمی از دشت‌های خراسان جنوبی ممنوعه و بحرانی هستند

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه هم اکنون بیش از نیمی از دشت‌های خراسان جنوبی ممنوعه و بحرانی هستند، اظهار کرد: بهره برداران از منابع آب زیرزمینی که بیشتر کشاورز هستند به منظور توسعه محصولات، آگاهانه و یا ناآگاهانه با برداشت بیش از حد مخازن آب زیرزمینی صدمات جبران ناپذیری به این منابع ارزشمند وارد می‌کنند.

حسین امامی با بیان اینکه در حال حاضر از مجموع ۴۰ دشت استان، ۲۲ محدوده مطالعالتی ممنوعه و بحرانی است، تصریح کرد: دشت‌های سرایان و سده ممنوعه و بحرانی و بقیه دشت‌های استان ممنوعه است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: دشت میغان- دهنو در شهرستان نهبندان نیز امسال ممنوعه اعلام شد.

وی با اشاره به برداشت آب از رشته قنات‌های استان، بیان کرد: سالانه از سه هزار و ۲۹۹ حلقه چاه، شش هزار و ۲۵۲ رشته قنات و دو هزار و ۱۸۹ دهنه چشمه، میزان یک میلیارد و ۲۰۰ متر مکعه آب برداشت می‌شود.

خطر شوری منابع آبی پیش روی استان

امامی ادامه داد: منابع آبی خراسان جنوبی با بیلان منفی ۱۷۰ متر مکعب در سال رو به رو بوده و خطر کاهش کیفیت و شوری منابع آبی استان را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به طرح انقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی، بیان کرد: این طرح با اعتباری بالغ بر۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: هنوز مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی به اتمام نرسیده است و به صورت گسترده‌تر از سال آینده آغاز می‌شود.

۸۰ درصد ظرفیت سدهای خراسان جنوبی خالی است و متاسفانه بارندگی‌های سال جاری تاثیری در ظرفیت سدهای استان نداشته استامامی با اشاره به ظرفیت های خالی سدهای خراسان جنوبی، بیان کرد: متاسفانه بارندگی‌های سال جاری تاثیری در ظرفیت سدهای استان نداشته است.

وی ظرفیت سدهای خراسان جنوبی را بیش از ۸۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب از سد‌های استان آب دارند که این میزان حدود ۱۱ درصد ظرفیت سد‌ها را شامل می‌شود.

امامی با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف آب مهم‌ترین راهکار برای نجات استان از بحران آب است، اظهار کرد: باید تلاش کنیم با مدیرت مصرف به خصوص در بخش کشاورزی، خود را با شرایط اقلیمی استان سازگار کنیم.

وی ادامه داد: سال هاست که کشور به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی با خطر افت دائم آب زیر زمینی و تخریب منابع آب رو به رو است.

۱۹۴ روستای خراسان جنوبی با بحران آب مواجه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۹۴ روستای خراسان جنوبی فاقد آب و یا با بحران آب مواجه هستند.

علی اکبر بسکابادی از تخصیص ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار در راستای آبرسانی به روستاهای استان خبر داد و گفت: سهمیه خراسان جنوبی از اعتبار آبرسانی به روستا‌ها ۱۴۱ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۲۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

 وی با بیان اینکه هم اکنون به ۴۲۳ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود، اظهار کرد: چاه‌های عمیق در دشت‌های خراسان جنوبی تنها منابع تأمین آب در روستاهای هستند که اکثر آن‌ها بر اثر خشکسالی خشکیده شده است.

حفر ۲۵ حلقه چاه آب برای حل مشکل تنش آبی در استان

بسکابادی با بیان اینکه تلاش می‌شود با حفر چاه جدید مشکل تنش آبی در برخی مناطق استان مرتفع شود، اظهار کرد: در این راستا ۲۵ حلقه چاه در نقاط مختلف استان حفر می‌شود.

وی ادامه داد: حفر یک حلقه چاه در مجتمع کویر شهرستان طبس، حفر یک حلقه چاه در مجتمع آهنگران زیرکوه و حفر یک حلقه چاه در مجتمع درویش آباد سربیشه از جمله نقاط پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی از بهره‌مندی دو هزار و ۲۵۶ خانوار روستایی استان در شهرستان‌های قاین، خوسف، فردوس، طبس و بشرویه در دهه فجر سال جاری خبر داد.

وی با بیان اینکه این خانواده‌ها با افتتاح ۹ مجتمع آبرسانی روستایی از آب سالم بهداشتی بهره‌مند می‌شوند، اظهار کرد: میزان ۳۹ میلیارد و ۸۱۰ میلیون ریال اعتبار در راستای بهره برداری از این مجتمع‌ها هزینه شده است.

بسکابادی با اشاره به روستاهای فاقد آب بهداشتی شهرستان طبس، بیان کرد: با افتتاح و بهره برداری از مجتمع آبرسانی کویر و سمیاء و شیر آباد در این شهرستان بیش از هزار خانوار روستایی در ۲۰ روستای این شهرستان نیز از آب سالم بهره‌مند می‌شوند.

وی از هزینه کرد اعتباری بالغ بر چهار میلیارد برای افتتاح این مجتمع‌ها خبر داد و گفت: همچنین در ماه جاری، ۱۲۰ خانواده روستایی در شهرستان خوسف از نعمت آب سالم برخوردار می‌شوند.

خراسان جنوبی از نظر خشکسالی جزء سه استان نخست کشور قرار دارد و با ادامه روند کاهش بارندگی‌ها در استان امسال وارد هجدهمین سال خشکسالی می‌شویم به گفته وی با وجود افزایش ۷۰ درصدی میزان بارندگی‌ها در بیشتر استان های کشور اما خراسان جنوبی جزء سه استان نخست کشور در کاهش بارندگی‌ها بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی همچنین از کاهش ۱۰ میلیون متر مکعبی بیلان آبی استان خبر داد و گفت: با اقدامات انجام شده از جمله نصب کنتورهای هوشمند در چاه های کشاورزی و اجرای سیستم های جدید آبیاری در استان بیلان آبی استان از منفی ۱۸۳متر مکعبی به منفی ۱۷۳متر مکعب کاهش یافته است.

میرجلیلی با بیان اینکه خراسان جنوبی از نظر خشکسالی جزء سه استان نخست کشور قرار دارد، عنوان داشت: با ادامه روند کاهش بارندگی‌ها در استان امسال وارد هجدهمین سال خشکسالی می‌شویم و نیاز است صرفه جویی در زمینه آب مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

خشکسالی در استان به خشکسالی اقلیمی و اجتماعی تغییر کرد

وی ادامه داد: حتی امروز خشکسالی در استان از خشکسالی هواشناسی به خشکسالی اقلیمی و اجتماعی تغییر کرده و ما روز به رو شاهد مهاجرت جمعیت از روستاها هستیم.

به گفته وی از مهر ماه سال گذشته تاکنون خشکسالی، سرمازدگی و سیلاب بالغ بر ۹۵۲ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت زد که حدود ۸۵ درصد این خسارت‌ها ناشی از خشکسالی بوده است.

آنچه مسلم است اگر وضعیت موجود به همین روال ادامه یابد تهدیدی جدی برای سفره‌های زیرزمینی بوده و بر بحران کم آبی در خراسان جنوبی دامن زده می‌شود بنابراین باید از مسئولان خواست تا برای بهبود شرایط، بر روی بخش‌هایی تمرکز کنند که بیشترین هدررفت آب را دارند و مردم نیز با مصرف صحیح آب قدر این مایه حیات را بدانند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.