حادثه منا طی نشستی با حضور سه نفر از اساتید حاضر در حادثه بازخوانی، بررسی و تحلیل شد.

بازخوانی حادثه منا با حضور شاهدان عینی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی طی این جلسه که ظهر دیروز یکشنبه نوزدهم مهرماه در مسجد دانشگاه برگزار شد سه نفر از اساتید حاضر در مراسم حج امسال بازخوانی و تحلیل شد.
این گزارش حاکی است در این مراسم حجج اسلام دکتر علی خیاط، مصطفی فقیه اسفندیاری و حسنی فقیه که در متن حادثه حضور داشتند و از طرف بعثه مقام معظم رهبری به سفر حج اعزام شده بودند به بازخوانی و بررسی حادثه منا پرداختند.
در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین حسینی فقیه از اساتید درس خارج حوزه علمیه خراسان که خود از حادثه منا جان سالم به در برده بود به شرح ماوقع پرداخت.
وی تأکید کرد شیوه مدیریت حج امسال به نسبت سالهای گذشته شائبه تعمد در بروز چنین فاجعه ای را متبادر می نماید چراکه هدایت جمعیتی کثیر را به خیابنی کم عرض و مسدودکردن راههای مختلف به همراه اجازه ورود صندلی چرخدار و کوله پشتی که در سالهای گذشته سابقه نداشت بر این شائبه دامن خواهد زد.
حجت الاسلام دکتر مصطفی فقیه اسفندیاری در ادامه تأکید کرد نیروهای حاضر در صحنه بعد از پایان حادثه به جای امداد رسانی به مجروحین به شدت دنبال جمع کردن اجساد با لیفتراک و پاک کردن صورت مسئله بودند.
وی که بلافاصله بعد از وقوع حادثه به عنوان امدادگر در صحنه حاضر شده بود و توانسته بود از صحنه های بعد از حادثه تصاویری تهیه نماید تأکید داشت نه تنها امدادرسانی نیروهای عربستانی بسیار ضعیف بود بلکه از امدادرسانی نیروهای ایرانی نیز تا حد زیادی جلوگیری می شد.
حجت الاسلام دکترعلی خیاط نیز با ذکر سه تحلیل از حادثه منا ضمن عدم رد عمدی بودن حادثه تأکید کرد به نظر می رسد برگزار کنندگان با مدیریت اولیه این جریان می توانستند ضمن پیشگیری از حادثه تا حد زیادی از کشتار بعد از وقوع حادثه جلوگیری نمایند.
وی تأکید کرد در عین حال می بایست به نهادهای مسئول اجازه داد از مجاری قانونی این حادثه را پیگیری نمایند تا به طور کامل تکلیف تمامی مفقودان و جانباختگان روشن شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.