جواد محقق از داوران سابق جایزه کتاب سال می‌گوید:‌تصور اینکه داوران در برگزیده شدن کتابی موثرند، اشتباه است. اگر چه نمره و امتیاز بر عهده داوران است اما آنها آثاری را شایسته راه یابی به مراحل بعدی می‌دانند که از کیفیت و محتوای مناسب برخوردار باشند.

داوران در برگزیده شدن کتابی موثر نیستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم جواد محقق، شاعر و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه در همه کشورها جایزه کتاب سال وجود دارد، گفت: در بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس قدمت کتاب سال بیش از ایران است. بنابراین ضرورت آن از نظر اهل فن مشخص است و باید مخاطب عام هم این ضرورت را احساس کند.

وی افزود: کتاب‌ها در جایزه کتاب سال بر اساس نظرات داوران هر رشته با مبنای کتاب‌هایی که در یک سال منتشر شده‌اند، انتخاب می‌شود. بنابراین نظر داورانی که در یک رشته خاص در هر دوره داوری می‌کنند، مهم است. از این رو گاهی امتیاز کتاب‌ها در مرحله داوری به هم نزدیک می‌شود. اما کتاب‌هایی که امتیاز بیشتری از بقیه دارند، به مراحل بعدی راه پیدا می‌کنند. کتاب‌هایی که به مراحل بالاتر راه پیدا می‌کنند به معنای بی‌ارزشی کتاب های دیگر نیست چرا که انتخاب‌ها محدود است و ناچار هستیم چند کتاب برگزیده داشته باشیم.

محقق در پایان با بیان اینکه کیفیت کتاب‌ها به گونه‌ای است که تغییر داوری در رتبه بندی آنها تغییری ایجاد نمی‌کند، گفت: بنابراین تصور اینکه داوران در برگزیده شدن کتابی موثر هستند، اشتباه است. اگر چه نمره و امتیاز بر عهده داوران است اما آنها آثاری را شایسته راه یابی به مراحل بعدی می‌دانند که از کیفیت و محتوای مناسب برخوردار باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.