قدس: مشهد در جوش و خروش، عشق در افزایش، فجر انقلاب است و مردمی که خاطره خوش رستن از خطرات را مرور می‌کنند. مشهد الرضاست و یاد زنان و مردانی که در صراط مستقیم امام رضا(ع) به آزادی رسیدند. مشهد است و حرف هایی که از دل بر می‌خیزد تا تمام دل را به این سرود بر سر شوق آورد که ؛ بازهم، پاس می‌دارم از انقلابم....

 مشهد به احترام انقلاب برخاست

مشهد، مشهد شهیدان خوش حال و احوال است این روزها و شب‌ها که از هر کویش نوای عشق بر می‌خیزد. مشهد است و یاد شهدا که نام و راهشان را هم تازه می‌کند. نگاه کنید؛ تابلوهای روی کوچه‌ها را! تابلوها هم حرف می‌زنند و نشانی بهشت را می‌دهند. مشهد است و فرهنگسراهایی که آغوش گشوده، به میزبانی فرزندان انقلاب می‌روند، در بشکوه مراسمی که از انقلاب روایت می‌شود. روایت خبرنگاران، این راویان صادق رویداد‌ها ترانه خوان شوق شهر شده است....

مشهد به شادمانی برخاست
فضای شهرمشهد  دگر باره انقلابی شد. فضا آن قدر از نشانه‌ها و تصاویر پر شده بود که هر دیده که می‌دید، پیغام انقلاب را به دل مخابره می‌کرد. اینجا بود که به فهمی دوباره از «هرآنچه دیده بیند دل کند یاد» می‌رسیدیم و این نگاه که باید زیبایی‌ها را پیش دیده نهاد تا به یاد زیبا رسید، چنانکه رسیدیم به المان هایی که در شهر از شوق انقلاب می‌گفتند و کتاب هایی که به خاطرات روزهای خطر ورق می‌خوردند.
کتاب هایی که در قالب المان به تصویر کشیده شدند تا نمادی باشند برای تأمل که از آن جمله  می‌توان به کتاب‌های انقلاب اسلامی شهید مطهری، «مأموریت به تهران» رابرت هایور، «لحظه‌های انقلاب» گلابدره‌ای و «منشور معارف انقلاب اسلامی» اشاره کرد.
طراحی، نصب و ساخت قاب عکس قدیمی با تصاویری که تاکنون دیده نشده از دیگر فعالیت هایی است که به منظور فضاآرایی در پنج نقطه مرکزی شهر اجرا شده است و طراحی و ساخت المان روزنامه زمان انقلاب عنوان فعالیت دیگری است که در همین راستا انجام و پیش بینی شده است در ایام مختلف سال نیز با تغییر محتوای مناسبتی در معرض دید عموم قرار گیرد. 150 متر پارچه عرضی نیز شعارهای انقلاب را دو باره به عرض مردم می‌رسانند. بیش از سه هزار مترمربع بنرهایی با شعار خاطره‌انگیز «پاس می‌دارم از انقلابم» در سطح شهر، شوق می‌پراکند.
همیشه فکر می‌کردم شهر یک چیزی کم دارد و امروز می‌بینم آن «کمبود»، بود شده است با اکران تصاویر انقلاب مشهد با عنوان «مشهد به روایت انقلاب» با شعار «پاس می‌دارم از انقلابم» که  با عکاسی محمد رضا عطایی از عکاسان قدیمی شهر مشهد جلوه گری می‌کند. کانون‌های انقلاب در فصل حماسه نیز در اینفوگرافی‌های انجام شده با موضوع معرفی محلات و مکان‌های انقلابی مشهد برای تشکل‌ها و مساجد به مردم معرفی شده است تا مشهد در فضایی ناز از انقلابی ناب روایت بخواند.

900تشکل مردمی فجر زیر چتر حمایت سازمان فرهنگی
از سوی دیگر، سازمان فرهنگی- تفریحی شهرداری مشهد با آماده سازی بسته‌های خدماتی مختلف به کمک فعالیت‌های 900 تشکل مردمی دهه فجر رفته است تا با اقلام، محصولات و خدماتی که در اختیار تشکل‌ها، مساجد و مردم قرار می‌گیرد، جشن‌های دهه فجر انقلاب اسلامی پر رنگ تر و با شکوه تر برگزار شود. این محصولات فرهنگی، برای آذین بندی، وسایل نورافشانی مخصوص گلبانگ «الله اکبر» شب 22بهمن، یک مجموعه صوتی و تصویری با عنوان «طنین انقلاب ما» است.
در حوزه بین الملل به اعزام طلاب جامعة المصطفی به تشکل‌ها و مساجد، ارایه یک «پک» از فیلم‌های مستند تولید شده در خارج از کشور با موضوع انقلاب ، اعزام میهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم 22بهمن تهران به مشهد و ارتباط اینترنتی با شخصیت‌های خارج از کشور که در حوزه انقلاب اسلامی فعالیت داشته اند، می‌توان اشاره کرد .
در حوزه خدمات هم می‌توان از اعزام روحانی مربی کودک و اجرای تئاتر دیجیتال برای کودکان و همچنین اعزام گروه سرود و تئاتر با موضوع انقلاب به مساجد نام برد.

طنین  غنچه‌های امید با آوای  «خمینی ای امام» در 50 مهد کودک
...و این گوشه ای دیگر از سمفونی اقدامات انقلابی است. در گوشه دیگر شهر؛ در بیش از 50 مهد کودک و پیش دبستانی، جشن «خمینی ای امام» برگزار و نام نورانی امام خمینی از زبان معصومانه کودکانی آواز می‌شود که تا آسمان می‌رسد. همچنین می‌توان از ادامه این جشنواره در قالب‌های پلاکارد و نقاشی دکلمه، سرود، مهدآرایی و کودک شایسته هر مهد تا 22 بهمن اشاره کرد.

چراغ شهر با اجرای 1600 پاتوق سرود و تئاتر روشن می‌شود
بیش از 1600 اجرای تئاتر و سرود، برگ دیگری است از کتاب بزرگداشت انقلاب در شهر امام رضا(ع) که در سطح شهر چشم و گوش مخاطبان را می‌نوازد. این برنامه‌ها  روزانه با 160 اجرا در چهار گونه تئاتر و هشت گونه سرود اجرا می‌شود.

7 روز شاد در نمایشگاه بین المللی
نمایشگاه بین المللی مشهد هم خود را به کاروان گرامیداشت دهه فجر رساند و در گستره ای به مساحت3200 متر مربع آغوش خود را برای مردم انقلابی گشوده است. از این گستره 1650 متر فضای نمایشگاهی با غرفه هایی خاطره انگیز مانند نجیب آسمونی، طلیعه زندگی، مهارت آموزی، خواجه نصیر طوسی، بومرنگ و... چشم به راه شماست.

گلبانگ خوش نوای الله اکبر
شب خدا در پیش است؛ قبل از یوم الله 22 بهمن و آوای الله اکبر که از گلدسته گلوی مردمان بر می‌خیزد در گرامیداشت «الله اکبر» هایی که در ایام و لیالی انقلاب به شاه و یارانش ثابت کرد، خدا از همه بزرگ تر است؛ الله اکبر ...الله اکبر... الله اکبر که مردمی با دست خالی برخاستند و خواسته بحق خود را بر کرسی نشاندند. برخاستند تا بشکند بت ستم. بشکند کنگره‌های کاخ بیداد همه شاهان... برخاستند و مردمان هنوز آن خط ایستادگی را به ایمان می‌نویسند... الله اکبر و امسال 200 مسجد گلدسته‌های خود را حنجره آواز دوست می‌کنند به الله اکبر. 13 نقطه محوری هم با الله اکبر با شهدا همراه می‌شوند که لب به تکبیر دارند.

رونمایی کتاب‌های انقلابی
...و خبری دیگر از مراسم بزرگداشت فجر انقلاب؛ رونمایی از 10 جلد کتاب توسط سازمان فرهنگی- تفریحی شهرداری مشهد در دهه فجر انجام می‌شود. هفت جلد کتاب در مورد شهدای انقلاب اسلامی توسط فرهنگسرای انقلاب و دو اثر در مورد قیام گوهرشاد به همت فرهنگسرای «شهر بهشت» نوشته شده است.
یک کتاب به نام «از قاف تا قاف» به قلم حمیده وحیدی نیز در انتشارات فرهنگسرای قرآن و عترت تولید شده ودر روز 20 بهمن در همین فرهنگسرا از این اثر رونمایی می‌شود. 9 اثر دیگر سازمان هم هفته آینده رونمایی می‌شود.

130 صنف در 10 شب شاد و انقلابی
همه فرهنگسراها و مراکز فرهنگی سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد این روزها کانون گفتن از انقلاب شده اند، به یاد روزها و مکان‌هایی که کانون انقلاب بودند. 130 مراسم جشن خانوادگی در مناطق مختلف شهر از جمله این برنامه‌هاست. برنامه‌هایی که با کارهای ویژه خود، ذهن مخاطب را نامه انقلاب می‌کند، به نسل‌های آینده. تا آیندگان بدرستی بدانند انقلاب چگونه به وجود آمد و چگونه ادامه یافت و تکلیف آنان در باره این قطعه تاریخی و نورانی ایران چیست،  باری در فرهنگسراها سخن از انقلاب است....

طنین خوش «زنگ انقلاب» در  1500مدرسه
بیش از 1500مدرسه نیز پای کار آمدند تا مردان و زنان، امروز در جشنواره «زنگ انقلاب» با جلوه‌های انقلاب آشنا شوند؛ این جشنواره با هدف معرفی گوشه‌ای از انقلاب اسلامی به نسل جدید و همچنین معرفی انقلاب بومی با مشارکت آموزش و پرورش در سطح مشهد در حال برگزاری است.
در همین راستا، فرهنگسرای انقلاب تلاش کرده است، امسال برنامه‌های خود را با سرمایه گذاری بیشتر بر نسل جدید به انجام رساند و با توزیع100هزار ویژه نامه جشنواره                         «زنگ انقلاب» در مدارس مشهد افزون بر اطلاع رسانی برخی وقایع انقلاب، دانش آموزان را به مطالعه و بررسی هرچه بیشتر با مشارکت در این جشنواره دعوت کرده است.این جشنواره در 6 موضوع رادیو انقلاب، دو دختر، ساخت پلاکارد و آدمک، تک خوانی، سرود و مسابقه پیامکی «عکس انقلاب» برگزار می‌شود.

نشان استقلال برای 80 فعال اقتصادی
زنان و مردان استقلال آفرین، شایسته تحسین هستند. دستی باید به قدردانی بلند شود و کلامی باید تحریر شود، در تجلیل از سربازان سازندگی. این «باید» امسال در تجلیل از 80 فعال اقتصادی که به تولید و فروش محصول ملی پرداخته‌اند که در مراسمی در 20 بهمن محقق می‌شود.

 چله نشینی انقلابی
چهل شب به نام «چله‌های انقلاب» در مساجد محوری شهر با محوریت فرهنگسرای غدیر، برگزار شد. در این مراسم خاطره انگیز، از جلوه‌های متفاوت انقلاب سخن رفت که شوق بیشتر دانستن را بر انگیخت. اهل قلم و اهل سخن و اصحاب هنر آمدند و زوایای تازه از انقلاب را فرادید نگاه مردم گذاشتند تا چهره ای جذاب در انقلاب در دل‌ها بنشیند.

 حرف آخر
حرف آخر همان حرف اول است؛ مشهد رنگین قبا به شادمانی برخاسته است، در عید انقلاب. مشهد لب به سخن گشوده است تا از این فراز جاودانه تاریخ بگوید. اگر چه همه گفته‌ها در اندازه یک «الف» است از بیشمار کلمات، اما چون در خانه مردمی فهیم هستند، همین یک حرف هم بس است...

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.