عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه رویکرد حوزه علمیه در مسائل بین المللی نیاز به تغییر دارد، عنوان کرد: نخستین رویکرد روحانیت باید رسیدگی به مسائل بین المللی باشد، طلاب اگر نگاه جهانی داشته باشند بیشتر تاثیرگذار خواهند بود.

رویکرد حوزه علمیه در مسائل بین‌المللی نیاز به تغییر دارد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایکنا، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه استان تهران که در مدرسه علمیه دارالحکمه تهران برگزار شد با بیان اینکه امروز فعالیت مدیران مدارس علمیه با جریان اسلام ناب و تشیع در جهان گره خورده است تاکید کرد: اگر بخواهیم در ایران و جهان به اهداف خود برسیم باید بدانیم در چه میدانی بازی کرده و بازیکنان آن چگونه اند.

رییس جامعة المصطفی با بیان اینکه رقیبان معرفتی ما به غیر از رقبای سیاسی در جهان عبارت است و از گفتمان ماده گرایانه و لیبرالیستی اندیشه غربی و خارج از مذهب آنها می توان گفت تعداد آنان حدود 400 میلیون است تصریح کرد: آنها فلسفه، علوم اجتماعی و دیگر علوم را تببین می کنند، باید سوال کنیم به چه مقدار حوزه در برابر این گفتمان برنامه دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پاپ پیش بینی کرده بود که در سال 2010 اکثریت جمعیت آفریقا را مسیحیان تشکیل دهند که به یاری خداوند چنین نشد افزود: رقیب ما در ادیان الهی مسیحیت است، این مکتب ارتباط ویژه ای با گفتمان ماده گرایانه دارد و حرکت آنان کاملا فعال و درحال پیشرفت است.

وی با اشاره به اینکه کشور اندونزی بزرگ ترین کشور مسلمان در جهان است که در این سالها مورد هجوم رقبای گفتمان انقلاب اسلامی قرار گرفته است گفت: هندوئیزم، شینتو و دیگر ادیان غیر ابراهیمی بیش از 2 میلیارد نفر در جهان را شامل می شوند، این ادیان در دهه های گذشته تبلیغ زیادی نداشته اما در دهه اخیر حتی در ایران با تبلیغات پیشرفت کرده‌اند.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رقبای برون گفتمانی انقلاب اسلامی بسیار گسترده هستند اظهار داشت: این رقبا با هجمه تولید و سپاه خود رقبایی هستند که در خانه های ما حضور دارند، اگر مقابل آنان ایستادگی نکنیم شکست خواهیم خورد.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه امروز جایگاه روحانیت شیعه و حوزه علمیه در مقامی است که تمام جهان روی آن حساب می کنند تصریح کرد: گفتمانی که می‌تواند اهداف شیعه را محقق کند گفتمان امام و رهبری است و مهم‌ترین اقدام در این راستا، شناسایی رقبا و مقابله با آنان است.

وی با بیان اینکه خداوند دروازه ورود به عرصه بین المللی را به روی ما باز کرده است تاکید کرد: توجه داشته باشیم که موقعیت حضور در عرصه بین المللی قبل از انقلاب وجود نداشته است، رویکرد بین المللی می تواند اثرگذاری ما را در جهان افزایش دهد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه رویکرد حوزه علمیه در مسائل بین المللی نیاز به تغییر دارد، عنوان کرد: نخستین رویکرد روحانیت باید رسیدگی به مسائل بین المللی باشد، طلاب اگر نگاه جهانی داشته باشند بیشتر تاثیرگذار خواهند بود.
 
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: شرایط تهران در حیطه فرهنگی مناسب نیست به طور مثال سرانه مسجد در سطح تهران مناسب ارزیابی نمی شود در عین حال باید رویکرد بین المللی مدارس علمیه در تهران بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
 
وی افزود: بر پایه مکتب اجتهادی به نوسازی نیاز داریم، این اتفاق باید بر پایه جواهر انجام گیرد زیراکه فقه کنونی جوابگوی مسائل جدید نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.