مهدی شهرآبادی: حضرت امام با سخنرانی های خود در روزهای انقلاب درباره ناکارآمدی وفسادهای حکومت پهلوی افشاگری می کردند وهمین مساله سبب شد تا اراده مردم برای سقوط رژیم دیکتاتوری شاهنشاهی قوت بگیرد.

۱۷بهمن۵۷؛ تصویب لوایح محاكمه وزیران سابق و انحلال ساواك

امام خمینی(ره) در یکی از سخنرانی هایشان در پاسخ به اظهارات و ادعاها وتهدیدات بختیار گفتند: «كار عاقلانه و مفید به حال كشور این است كه بختیار و ارتش در مقابل انقلاب اسلامی، عكس‌العملی مثبت داشته باشند».

با فراخوانی مردم به راهپیمایی عمومی در تأیید دولت بازرگان از سوی جامعه روحانیت تهران، مردم ایران حكومت مهندس بازرگان را تأیید كردند و موج راهپیمایی، شهرها را فرا گرفت. خبرگزاری فرانسه در گزارش اعلام کرد که  جبهه ملی از مقامات و سازمان‌های حاكم و تمام مردم خواسته تا از دولت بازرگان حمایت كنند.

بازرگان در اولین مصاحبه خود به عنوان نخست وزیر دولت موقت، برنامه و وظایف دولت خود را تشریح كرد.

بازرگان موقتا از رهبری نهضت آزادی كناره‌گیری کرد و به مدرسه علوی نقل مكان كرد. این در حالی بود که در حكم نخست وزیری حضرت امام برای بازرگان از وی خواسته شده بود تا بدون وابستگی حزبی و گروهی به پست نخست وزیری اشتغال یابد.

مجلس شورای ملی روز17بهمن با توجه به اینکه بیش از 40 تن ازنمایندگان استعفا داده بودند شروع به کار کرد. بختیار در این جلسه حضور یافت.

بختیار به هنگام سخنرانی در مجلس شورا گفت: «دولت موقت تا شوخی و حرف است، تحمل می‌كنم ... من در مقام نخست وزیری قانونی مملكت می مانم تا انتخابات آزاد آینده را انجام دهم».

بختیار ضمن اظهاراتش به یكی از فرماندهان ارشد ارتش، گفت: «این محل‌های خالی را كه در هیأت دولت می‌بینید، من مخصوصا خالی نگاه داشته‌ام تا با تعدادی از افراد كه آقای مهندس بازرگان معرفی می‌كند، پر نمایم و من با آقایان مشغول مذاكره هستم».

دكتر سعید، رئیس مجلس شورا نیز، در جلسه همان روز مجلس اظهار داشت: «بازگشت حضرت‌ آیت‌ا... خمینی، مرجع عالیقدر تشیع را به خاك وطن از طرف خود و عموم نمایندگان خوش آمد می‌گویم».

این اتفاقات در حالی رخ داد که مردم وعلما هر روز پیام های تبریک را برای حضرت امام می فرستادند.

در پاسخ به پیام‌های تشكر از سوی مردم و یا شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف به مناسبت ورود حضرت امام به كشور، از سوی ایشان پیام تشكری خطاب به عموم انتشار یافت.

همچنین در همان روز(17بهمن57)، لوایح محاكمه وزرای سابق و انحلال ساواك، در جلسه مجلس شورا به تصویب رسید. حجت‌الاسلام والمسلمین صادق خلخالی از سوی امام و در واکنش به بازداشت عده‌ای از همافران پادگان شاهرخی در همدان، اعلام كرد كه اجازه نمی‌دهیم حتی یك نفر از همافران آسیب ببینند.

در همین راستا واعلام حمایت از همافران 28تن ازکادر نیروی هوایی که در خاش زندانی بودند، آزاد شدند.

همچنین در ادامه این تحولات، مردم ومراجع وعلما نیز حمایت خود را از دولت بازرگان اعلام کردند بطوریکه از سوی آیت‌ا... مرعشی نجفی، به مناسبت انتصاب مهندس بازرگان به نخست وزیری، پیام تبریكی ارسال شد.

جامعه روحانیت مبارز تهران نیز در اطلاعیه ای مردم را دعوت کرد تا روز نوزدهم بهمن ماه، با شرکت در تظاهراتی گسترده حمایت خود را از مهندس بازرگان اعلام کنند. تشکل های سیاسی دیگر نیز در اطلاعیه هایی با این مضمون به ضرورت شرکت مردم در تظاهرات نوزدهم بهمن ماه تاکید کردند.

مردم زاهدان، اعم از شیعه و سنی، كه به پشتیبانی دولت مهندس بازرگان دست به راهپیمایی زده بودند، از سوی چماق به دستان رژیم شاه مورد هجوم قرار گرفتند. در این حادثه، 62 تن كشته یا زخمی شدند.

از سویی مخالفت ها با رژیم شاهنشاهی تا حدی پیش می رفت که در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشكده افسری، افسران جوان نیز از سوگند وفاداری به شاه امتناع کردند.

یکی از اثرات مهم تحولات انقلاب نیز مساله بهم ریختگی بازارهای جهانی بود بطوریکه با گسترش انقلاب مردمی ایران قیمت نفت نیز در بازارهای جهانی دو برابر شد.

همچنین امام خمینی(ره) در خصوص این تحولات و در جمع صادرکنندگان خشکبار درباره غارت سرمایه های معنوی و مادی ایران در دوره پهلوی و لزوم پشتیبانی از دولت موقت سخنرانی کردند.

همچنین امام در جمع طلاب و کارکنان شرکت نفت هم درباره وحدت و همبستگی اقشار مختلف مردم، برادری شیعه و سنی و مسؤولیت روشنگری و تبلیغ سخنرانی کردند. امام خمینی(ره) در جمع پرسنل نیروی دریایی نیز درباره استقلال ارتش سخنرانی کردند که این روشنگری ها زمینه ساز حضور گسترده مردم برای سرنگونی رژیم پهلوی بود.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.