جنگل گلوبردکان جم به عنوان بزرگ‌ترین جنگل جنوب استان بوشهر علی‌رغم زیبایی‌ها و طبیعت چشم‌نواز خود روز به روز بیشتر به سمت زوال و نابودی پیش می‌رود.

نابودی بزرگ‌ترین جنگل جنوب استان بوشهر در سایه سکوت مسئولان+عکس
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، جنگل گلوبردکان از مناطق مهم و دیدنی استان بوشهر است که بیش از دو قرن قدمت دارد و متشکل از چشم‌انداز زیبای درختان، کوه، آب و پوشش گیاه و گونه‌های زیستی است که هر ساله و در همه ایام سال میزبان گردشگران و دوستداران محیط زیست و حتی گردشگران خارجی است.

این جنگل بیش از ۵۰ گونه گیاهی در آن موجود است که نفس شهرستان جم از استان بوشهر محسوب می‌شود ولی می‌توان گفت که در زمینه حفاظت از این جنگل نظارت‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

موضوع برخی از تهدیدات جنگل گلوبردکان از جمله آتش‌سوزی و تغییر کاربری آن سال گذشته در خبرگزاری مهر منتشر شد و بعد از انعکاس آن، متاسفانه اقدام جدی از مسئولان امر دیده نشد.

افرادی سودجو با تخریب بخشی از جنگل و قطع ریشه درختان به کشت صیفی‌جات و دیگر محصولات فصلی روی آوردندجنگل گلوبردکان در نیمه نخست سال گذشته چندین بار شاهد وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده و بی‌سابقه‌ای بود که باعث شد درختانی با قدمت بیش از نیم قرن، به خاکستر تبدیل شوند و با گذشت چند ماه از آتش‌سوزی در این جنگل‌ها، مشاهده شد افرادی سودجو با تخریب بخشی از جنگل و قطع ریشه درختان به کشت صیفی‌جات و دیگر محصولات فصلی روی آوردند.

جنگل گلوبردکان که می‌توانست در زمینه گردشگری نیز کاربری‌های بسیار زیادی داشته باشد ، حالا با تهدیدات واقعی رو به زوال رفته است و اگر اراده جدی از مسئولان دیده نشود، باید شاهد نابودی این منطقه زیبای گردشگری باشیم.

گرچه چندین بار در خبرگزاری مهر و دیگر رسانه‌ها موضوع نابودی جنگل گلوبردگان در سایه سکوت مسئولان مطرح شده است اما متاسفانه همچنان شاهد آن هستیم که اقدام عملی در زمینه حفظ جنگل صورت نمی‌گیرد.

بی‌تفاوتی مردم و مسئولان در حفظ و نگهداری گلوبردکان

نائب رئیس شورای اسلامی شهرستان جم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جنگل گلوبردکان بخش ریز از مناطق سرسبز و دیدنی استان بوشهر است که در فاصله سه کیلومتری ریز واقع شده است.

حسین محدثی بیان داشت: از ویژگی‌های این جنگل می‌توان به داشتن درختان متعدد، پوشش گیاهی منحصر به فرد، وجود رودخانه دائمی و هوای مطبوع و هم‌جواری کوه‌‌ها با آن اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: جنگل گلوبردکان بعد از نابودی جنگل‌های وسیع دره جمی در سال‌های قبل، از معدود محیط‌های زیبا و طبیعی گردشگری شهرستان جم و کم‌نظیر استان است که در سایه غفلت مسئولان می رود که نابود شود.

آتش‌سوزی های متعدد و تغییر کاربری جنگل

محدثی با ابراز نگرانی از بی‌تفاوتی مردم و مسئولان شهرستان جم و استان بوشهر در حفظ و نگهداری این مجموعه خدادادی بیان کرد: آتش‌سوزی های عمدی و سهوی، تخریب توسط انسان‌ها، دخالت‌های ناسنجیده انسان‌ها در طبیعت بخش ریز، تغییر کاربری، آلودگی‌های ایجاد شده در این منطقه و کم‌آبی از تهدیدات اصلی این جنگل است.

نائب رئیس شورای اسلامی اسلامی شهرستان جم با بیان اینکه علاوه بر هموطنان، گردشگران خارجی نیز از این جنگل بازدید می‌کنند گفت: علاوه بر نقش مردم در نگهداری جنگل، باید ادارات مسئول نیز در حفاظت و همچنین احیا این منطقه ناب گردشگری بکوشند.

جنگل گلوبردکان ریه‌های شهرستان جم است

رئیس شورای اسلامی شهرستان جم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جنگل گلوبردکان دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است كه موجب شده است مناظر طبیعی و چشم‌‌اندازهای بسیار زیبایی از تركیب سه عنصر جنگل، كوهستان و رودخانه در برابر دیدگان گردشگران به وجود بیاید.

علی پریشان بیان کرد: جنگل گلوبردکان از جمله مناطقی است که در تعطیلات بسیار پر تردد و مهمان‌پذیر است و به دلیل وسعت نسبتاً زیاد، تعداد زیادی از مسافران و مردم شهرستان در تعطیلات می‌توانند از محیط مفرح آن بهره گیرند.

وی با بیان اینکه جنگل زیبای گلوبردکان ریز با درختان و پوشش گیاهی منحصر به فرد خود مناظر چشم نواز منطقه ریز را شکل داده است گفت: جنگلی که در سال‌های نه‌چندان‌دور در مسیر خود رودخانه ها و چشمه های خنک و زیبایی داشت؛ در چند سال اخیر با کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیر زمینی رو به رو شده است و دیگر نشانی از آن رودخانه پرخروش و چشمه‌های پر آب نیست.

نبود فعالیت‌های نظارتی و پیشگیرانه

پریشان خاطرنشان کرد: جنگل با تهدیدات جدی روبرو است و در صورت ادامه این روند و نبود فعالیت‌های نظارتی و پیشگیرانه متاسفانه ریه‌های شهرستان جم برای همیشه از بین می رود و جایگزینی برای آن نیست.

رئیس شورای اسلامی شهرستان جم با بیان اینکه در تعطیلات نوروز حدود ۱۵ هزار نفر از جنگل دیدن می‌کنند گفت: در زمینه جنگل مردم و مسئولان هر دو وظیفه دارند و باید کارگروه حفاظت از جنگل شکل گیرد و اقدامات عملی برای احیا و حتی توسعه آن در دستور کار قرار گرفته شود.

جنگلی که جنگلبان ندارد

یکی از فعالان اجتماعی شهرستان جم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جنگل گلوبردکان ریز با همه دارایی‌ها، نداشته‌هایی دارد که سال‌هاست آن‌را به بستر مرگ انداخته است.

این جنگل که آوازه آب، آبادی و درختان دلربایش به اکثر شهرها رسیده است، جنگل‌بان ندارد و هر تابستان بخشی از آن طعمه آتش‌سوزی‌های بی‌رحم می‌شودسید رضا محمودی بیان داشت: این جنگل که آوازه آب، آبادی و درختان دلربایش به اکثر شهرها رسیده است، جنگل‌بان ندارد و هر تابستان بخشی از آن طعمه آتش‌سوزی‌های بی‌رحم می‌شود.

وی اضافه کرد: رودخانه دائمی جنگل، فرسنگ‌ها عقب‌نشینی کرده است و درختان سایه‌گستر و قد افراشته، در هنگام یورش عظیم سیلاب‌های زمستان، نقش بر زمین می‌شوند.

محمودی بیان کرد: جمعیت گسترده ماهیان در اردیبهشت ماه، در غربت بی‌آبی، از نفس می‌افتند و می‌میرند.

این فعال اجتماعی در ادامه اظهار داشت: فرمانداران و بخشداران متعددی بر کرسی تصمیم‌گیری در شهرستان و بخش نشستند ولی نه چاره‌ای برای آب‌های فصلی کردند و نه بعد از فوت جنگل‌بان فقید، جنگل‌بانی گماشتند و نه تصمیمی سرنوشت‌ساز برای حفظ و احیا بزرگ‌ترین جنگل زیبای جنوب استان بوشهر گرفتند

قطع درختان توسط غارت‌گران طبیعت

وی تصریح کرد: مسئولان حتی هیچ گزینه‌ای برای بهبود شرایط جنگل روی میز نگذاشتند تا اینکه خود جنگل زبان بسته، گزینه مرگ روی میز بگذارد!

وی با بیان اینکه شرکت پالایش گاز فجر در هفت کیلومتری جنگل، هفت چاه عمیق به عمق ۹۰ متر حفر کرده است و بیش از دو دهه است روزانه چهارهزار مترمکعب آب سفره‌های زیر زمینی، روانه صنعت و شهرک‌نشینان نفتی می‌کند افزود: این برداشت آب و خالی‌شدن سفره‌های زیر زمینی، محکم‌ترین سیلی ممکن بر گونه‌های سبز جنگل نیمه‌جان گلوبردکان ریز است.

محمودی بیان کرد: خشکسالی، قطع درختان توسط غارت‌گران طبیعت، خالی‌شدن سفره‌های زیر زمینی، عدم توجه مسئولان به حفظ و احیای جنگل، آتش‌سوزی‌های جنگل، تجاوز به حریم جنگل دست به دست هم داده‌است تا نابودی جنگل هر چه زودتر رقم خورد.

وی در پایان گفت: مسئولان تصمیم ساز باید با نگاهی نو قطره‌ای از درآمدهای سرآمد این خاک بخشنده را خرج خودش کنند و گلوبردکان در گل نشسته را احیا کنند تا زیبایی جنگل مهمان قرینه گردشگران شود.

کارگروه حفاظت از جنگل شکل گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، جنگل گلوبردگان که می‌تواند با اندک اراده و تدبیر از سوی مسئولان به یکی از مهم‌ترین مناطق جذب گردشگر در جنوب کشور تبدیل شود، امروزه نه تنها موانع و کاستی‌های پیش روی این امر رفع نشده است، بلکه انواع تهدیدات از انسان‌ها تا طبیعت بلای جان این نعمت خدادادی شده است و نیاز است با محوریت مسئولان مربوط، کارگروه حفاظت از جنگل شکل گرفته و برای حفاظت و احیای آن گام‌های عملی برداشته شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.