به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم،نشست خبری فیلم«امکان مینا» با حضو رکارگردان، تهیه کننده فیلمنامه نویس و بازیگر این فیلم در کاخ جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
در ابتدای این نشست منوچهر محمدی تهیه کننده این فیلم در رابطه با موضوع فیلم که مربوط به دهه 60 است گفت: رجوع به دهه 60 همیشه برای من جذاب است. بخصوص اینکه در این باره فیلمی بسازم که سینمای قصهگو باشد و بتواند تب و تاب و التهاب سیاسی گاه و بیگاه و عجیب و غریب آن دوران و همچنین تاثیرات آن روی زندگی مردم را به تصویر بکشد. منوچهر محمدی با اشاره به شرایط سخت امنیتی کشور در سالهای ابتدایی دهه 60 و حضور پررنگ جریانات معاند نظیر مجاهدین خلق بر زندگی مردم و وحشت عمومی حاصل از این گروهها ادامه داد: در آن سالها من کارمند سازمان صداو سیما بودم و موضوع ترورها چنان بالا گرفته بود که به ما میگفتند کارت شناسایی خود را در جیب خود نگذارند چون اگر منافقین به شما دست پیدا کنند بلافاصله شما را ترور خواهند کرد. اتفاقات وحشتناک ایچنینی مانند بستن بزرگراههای شهر و ترور بسیاری از مردم عادی این کشور اتفاقی بود که هر روز شاهد آنها بودیم. و باید بگوییم اگر آن روزها آنطور با جدیت و همبستگی در برابر آن گروهها نمیایستادیم مطمئن باشید امروز تا این حد از امنیت را در کشور خود تجربه نمیکردیم.
در ادامه این نشست فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس فیلم امکان مینا گفت: منوچهر محمدی یکی از تهیهکنندگان مولف سینمای ایران است که طرح و ایده دارد و کارنامهاش سرشار از ایدههای مختلفی که از ذهن او سرچشمه گرفته و توسط کارگردانها ترجمه سینمایی شده است. موضوع دیگر این است که کار در ژانرهای مختلف برای من جذاب است و پلات معمایی این فیلمنامه هم علاوه بر سایر مشخصات زمانی آن نکاتی بودند که من را به همکاری با این فیلم تشویق کردند. نفس اینکه در پلات معما بخواهید دو داستان را در یک داستان پیاده کنید اتفاق جالبی است که همیشه برای من جذابیت داشته است.
توحیدی ضمن اشاره به وضعیت باثبات کشورمان تصریح کرد: سلوک فرقهای که در سالهای دهه 60 به وفور به چشم میآمد عامل رادیکالیزه کردن نظام حاکمیت و معوق شدن مردمسالاری در این کشور بود. و اگر امروزبه بخشی از حقوق و آزادیها دست پیدا نکردیم بدون شک عامل اصلی آن همان رفتارهای فرقهای و تند آن سالها بود.
میلاد کیمرام بازیگر نقش اصلی امکان مینا در ابتدای سخنان خود نقش خود را در این فیلم به خبرنگاران و روزنامهنگاران تقدیم کرد و در اتفاقی که به گفته سایر عوامل فیلم از پیش هماهنگ نشده بود از جای خود برخاست و به تعدادی از خبرنگاران و عکاسان به به نمایندگی از اصحاب گل تقدیم کرد که با استقبال اصحاب رسانه و عوامل فیلم مورد استقبال قرار گرفت.
وی در مورد نقش خود در امکان مینا گفت: مدل شخصیتی مهران برایم جذاب است. چرا که امروز در سینما با چیزهایی روبرو هستیم که میخواهیم به هر قیمتی مخاطب را جذب کنند و این اتفاق خوبی نیست. اما این فیلم در عین جذابیت دچار آن اتفاقات ناهنجار نیز نمیشود.
کمال تبریزی کارگردان این فیلم انگیزه اصلی خود از پرداختن به چنین سوژهای را شرایط اجتماعی و سیاسی دانست که امروز در تمام دنیا به وجود دارد و خاطرنشانکرد: وجود جریانات سیاسی و فرقههای افراطی که با راههای مختلف مردم را هدف گرفتند اتفاقی است که در حال حاضر تمام مردم دنیا را درگیر خود کرده است و حالا با پدیدههایی مانند داعش روبرو هستیم که تمام دنیا آن را میشناسند.
وی افزود: ما این نوع جریانات را در دهه 60 تجربه کردیم و اگر امروز در کشور خود امنیت داریم حاصل آن تجربههای سخت آن سالهاست و در واقع اتفاقاتی که اکنون مردم اروپا و کشورهای منطقه ما با آن روبرو هستند را ما 30 سال پیش تجربه کردیم. البته ساختار فیلمنامه و جذابیتهای اینگونه نیز در ساخت این فیلم بیتاثیر نبوده است.
همچنین سلطان محمدی منتقد سینما امکان مینا را فیلم قابل قبولی دانست که نوع خاصی از همکاریهای جمعی حاصل از رویدادهای مختلف را به تصویر میکشد.
وی ادامه داد: این فیلم هرچند پر از نشانهشناسیهای خاص است اما به هیچ کدام از آن مسائل به صورت گلدرشت نمیپردازد و صحنهپردازی پرزحمت و عالی نیز نسبت به بسیاری از فیلمهای سینمایی و تلویزیونی دارد که در جشنواره امسال یا تلویزیون دیدهایم.
این منتقد سینما افزود: نماز نمیخوانند، شعار نمیدهند اما در بخش پایانی فیلم به همکاری و همدلی میرسند. و این یعنی میشود برای مام میهن فارغ از هر تفکری در کنار هم همبستگی داشت. البته عدم تطبیق زمانی در عنصرهایی که در سال 60 وجود داشت اما در این فیلم در سالهای 64 و 65 به تصویر کشیده شد از محدود ایردات فیلم در این حوزه بود.
گفتنی است فیلم سینمایی امکان مینا به کارگردانی کمال تبریزی، تهیه کنندگی منوچهر محمدی و بازی میلاد کیمرام و مینا ساداتی شب گذشته در سالن اصلی چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
نظر شما