قدس آنلاین/ محبوبه علی‌پور: این روزها و همزمان با هفته فرهنگی ایران، شاهد برگزاری نمایشگاه صنایع دستی هنرمندان خراسانی در چند شهر پاکستان هستیم.

مشکل صنایع دستی، ضعف تبلیغات و بازاریابی است

علی وجدانی  که در بیش از150 نمایشگاه داخلی و خارجی حضور داشته،  با تأکید بر توانمندی هنرمندان این خطه  در خلق  آثار بی بدیل گفت: درحال حاضر 70 رشته صنایع دستی در  این ناحیه فعال است  که  در بسیاری از رشته‌ها همانند مینای خانه بندی، قلمزنی روی نقره، فیروزه تراشی و حکاکی بر روی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، هنرمندان ما حرف اول را در کشور می‌زنند.
این مدرس صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار ما تأکید کرد: بسیاری از مردمان سایر کشورها در برخورد با هنرهای ایرانیان  به وجد آمده و علاقه‌مند به خرید این محصولات هستند. البته ضعف در تبلیغات فرهنگی و بازاریابی از دلایل ناآشنایی مردم و گردشگران  با  دست سازه‌های این هنرمندان  است، از این رو برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های صنایع دستی فرصتی برای ارایه این هنرمندی‌هاست.
وی که  بیش از 22 سال در زمینه منبت و صنایع چوبی فعال است ، ادامه می‌دهد: گرچه نهادهای متولی همانند سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی  و گردشگری  تلاش‌هایی را برای رونق بازار صنایع دستی  داشته اند، چنانکه حتی برنامه هایی  برای برگزاری «نوروز بازارها» دارند، اما  برای به ثمر نشستن این تلاش‌ها، نیاز به توجه وهمت نهادها ومؤسسه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است، زیرا هنرمندان برای خلق آثار خود نیاز به کار در کارگاه‌ها دارند و این نهادها و مسؤولان هستند که باید شرایط  عرضه این محصولات را فراهم کنند.  وی که  موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی  شده ، افزود: از شواهد توانایی هنرمندان خراسانی می‌توان به کسب  نشان ملی مرغوبیت صنایع  دستی  اشاره کرد، چنانکه  در سومین دوره داوری این نشان،  استان خراسان رضوی  توانست با کسب 49 نشان ملی در بین پنج استان شرق کشور، مقام نخست را کسب کند.
وجدانی با اشاره به مشکلات عرضه صنایع دستی در خراسان رضوی افزود: با توجه به مسافرت‌های  فراوان هموطنان و گردشگران  به مشهد در زمان‌ها و مناسبت‌های خاصی همانند نوروز، دهه کرامت و تعطیلات تابستانی، مسؤولان فرهنگی و شهری مشهد می‌توانند با برگزاری بازارهای دایمی صنایع دستی و دیگر محصولات فرهنگی  در چندین نقطه از شهر، از دستاوردهای اقتصادی  و هنرنمایی فعالان این حوزه برخوردار شوند و حتی به جذب افزون‌تر گردشگر بپردازند. همچنین درآمدهایی را که از سفر 20 میلیون زائر به شهر حاصل می‌شود، می‌توان صرف توسعه  پایتخت معنوی کشور کرد.
وی ادامه  داد: درحال حاضر در برخی مجتمع‌های تجاری، فضاهایی به هنرمندان صنایع دستی اختصاص داده شده که قابل تقدیر است، اما برای ارایه  آثار اصیل و شاخص صنایع دستی، جا دارد متولیان امر بر این بازارها نظارت داشته باشند.
دبیر نخستین جشنواره هنرهای چوبی خراسان افزود: اين جشنواره با هدف معرفي، حفظ و احياي هنرهاي چوبي خراسان، بررسي سير تحول هنرهاي چوبي اين خطه از كشور و نيز حمايت از هنرمندان جوان برگزار شده  است . در اين جشنواره آثار هنرمندان رشته هاي معرق، منبت، حجم و پيكرتراشي چوب و گره چيني به نمایش درآمده است. البته حدود 250 اثر از هنرمندان استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به اين جشنواره ارسال شد كه در نهايت 180 اثر مورد پذيرش هيأت داوران قرار گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میرمهدی IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    سلام و درود بر استاد وجدانی عزیز این گوهر صنایع دستی و هنر های چوبی کشور از خداوند برای شما سلامتی و موفقیت آرزو دارم