رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وضعیت بازار نشر کشور نابسامان است، گفت: متاسفانه کتاب از سبد هزینه خانوار حذف شده و این اقدام، مشکلاتی را برای سطح فکری جامعه ایجاد می کند.

لاریجانی: اوضاع بازار نشر کشور باید سامان پیدا کند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، علی لاریجانی عصر یکشنبه در آیین افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه کتاب استان قم در مصلی قدس قم افزود: باید از همه ظرفیت ها برای رشد و بالندگی حوزه نشر، ساماندهی توزیع کتاب و قرار گرفتن سهم کتاب در سبد هزینه خانوار، استفاده کنیم.
وی در ادامه گفت: نمایشگاه کتاب در استان قم یک رویداد فرهنگی بسیار مهمی است که می تواند در رشد فکری مردم تاثیر زیادی داشته باشد.
وی اضافه کرد: از ابتدا که طرح برگزاری نمایشگاه های استانی دنبال شد، هم گردش کار کتاب در کشور تسهیل تر شده و هم ناشران مختلف، نبوغ فکری خود را در سطح جامعه مطرح می کردند که توانست شرایط جدیدی را برای آنها فراهم کند.
لاریجانی ادامه داد: شرایط نشر در کشور مناسب نیست، با اینکه با یک قشر فرهیخته مواجه هستیم و این قشر از جمله صنف هایی هستند که نجیبانه و به صورت قانع فعالیت می کنند ولی مجموعه شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که گردش کار اقتصادی نشر، بسامان نیست.
وی ادامه داد: یک بعد این نابسامانی، وضعیت اقتصادی کشور است، گزارشی چندی پیش از سبد هزینه مردم مشاهده کردم که کتاب در آن دیده نمی شود و این درست نیست که کتاب از سبد هزینه ها حذف شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ناشران باید برای ارتقای سطح علمی جامعه تلاش کنند، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا در زمینه اقتصاد، اصل بنای رشد یافتگی، به توسعه دانایی محور معطوف است، اگر کتاب از سبد هزینه های مردم حذف و یا کم شود این از مولفه های هشدار دهنده است.
لاریجانی اظهار داشت: یکی از راهکارها برای تغییر این وضعیت، این است که درآمد سرانه مردم تغییر پیدا کند، مردم ایران با توجه به مشکل تحریم ها شرایط سختی را گذرانده اند و با رفع تحریم ها، شرایط جدیدی ایجاد خواهد شد.
وی گفت: اگر از فرصت درست استفاده شود باعث امیدواری است که وضعیت اقتصادی کشور دگرگون شود و تولید بسامان جدیدی برسد و این وضعیت در بازار نشر هم تاثیرگذار است.
لاریجانی توزیع کتاب را از مشکلات فراروی بازار نشر دانست و گفت: سال ها در زمینه توزیع کتاب، پیشنهادها و راهکارهایی توسط ناشران ارائه شده است ولی تاکنون آنها نتوانستند زنجیره مناسبی از توزیع را ایجاد کنند.
رئیس قوه مقننه گفت: برگزاری نمایشگاه های کتاب تا حدودی به این وضعیت، کمک کننده است ولی امر دائمی برای توزیع محسوب نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: مجتمع ناشران برای خارج شدن از این وضعیت، پیشنهاد تاسیس موسسه ای برای ایجاد فروشگاه های زنجیره ای کتاب در کشور را ارائه داد و این فکر مناسب است.
لاریجانی با اشاره به اینکه امروز در کشور فروشگاه های زنجیره ای برای توزیع کتاب نداریم، گفت: تاسیس این موسسه برای توزیع کتاب، نیاز به حمایت دارد و در فصل بودجه، اگر این پیشنهاد سامان پیدا کند، وضعیت چرخه اقتصادی ناشران در کشو بهبود می یابد و امید است با همفکری دوستان این مشکل در مجلس هم حل شود.
وی ادامه داد: راهکار دیگر ایجاد موسسه هایی در قم برای ترویج معارف اهل بیت(ع) است و این مساله، هم برای رونق اقتصاد نشر و هم برای ترویج معارف اهل بیت(ع) در دنیای اسلام بسیار مفید است.
وی ادامه داد: در حوزه نشر، با رقیبان مهمی در منطقه روبرو هستیم و باید در این زمینه خوب سرمایه گذاری شود و ما نیز از صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در این امر آمادگی داریم ولی این را بخش خصوصی، باید انجام دهد.
لاریجانی گفت: ایجاد صنایع جانبی برای صنایع نشر باعث خواهد شد که کتاب ها با وضعیت مناسبی ارائه شود، ما برای صاحبان کتاب می توانیم مشوق های صادراتی در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: نشر و توزیع کتاب های عربی هم می تواند به حرکت فکری در عالم اسلام تاثیرگذار باشد و وضعیت اقتصادی ناشران را نیز بهبود دهد.
لاریجانی خطاب به مسئولان فرهنگی استان قم گفت: در برنامه پنجم توسعه در موضوع کمک به ناشران و حوزه نشر، قدم های اساسی برداشته شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خیلی از مسائل در وضعیت حوزه نشر کشور تعیین کننده است ولی مهمترین آن شرایط کشور است و امروز مذاکرات هسته ای به سرانجام رسیده و تحریم ها نیز برداشته می شود و وضعیت اقتصادی در کشور روبه بهبود می رود و امید است کتاب در سبد هزینه مردم جایگاه بالایی پیدا کند.
یازدهمین نمایشگاه کتاب استان قم با حضور آیات جعفر سبحانی از مراجع تقلید و مرتضی مقتدایی رئیس شورای عالی حوزه های علمیه، مسئولان استانی، ناشران و مولفان در مصلی قدس افتتاح شد.
این نمایشگاه از امروز تا 25 بهمن ماه هر روز در دو شیفت صبح و عصر پذیرای علاقه مندان به حوزه نشر و کتابخوانی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.