وزیر نیرو با بیان اینکه ۱۲۰ طرح آب رسانی به شهرها با توجه به شرایط جدید و مشکلات آبی کشور در دست اجراست، تاکید کرد که تامین آب در کشور بسیار هزینه بر شده است.

وزیر نیرو: تامین آب در کشور بسیار هزینه بر شده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، حمید چیت چیان این مطلب را عصر امروز (دوشنبه) در مراسم رونمایی از طرح های ویژه آب رسانی به شهرها و روستاهای کشور در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام کرد.
وی افزود: امروز کشور از نظر مسائل آب در شرایط ویژه ای قرار دارد.
به گفته این مقام مسئول، تغییر بارندگی ها از نظر میزان، شدت، مدت، تناوب و نوع بارش ها، تغییر اقلیم و افزایش بیش از یک درجه ای متوسط دمای کشور، امروز منجر به افزایش تبخیر و تعرق شده و بروز خشکسالی های پیاپی نیز میزان منابع آبی در اختیار را محدود کرده است.
وی گفت: توسعه صنعت، کشاورزی و شهرها، شرایط جدید آبی را در کشور رقم زده است که در نتیجه آن نیاز بیشتری به آب وجود دارد.
وزیر نیرو، مدیریت صحیح منابع آبی را نیاز اساسی کشور دانست و افزود: حساس ترین و ضروری ترین نیاز آبی، آب شرب و بهداشتی است اما تامین آن از نظر منابع آبی و منابع مالی مورد نیاز دارای چالش های اساسی است.
وی ادامه داد: امروز ناچار به انتقال آب از کیلومترها دورتر برای مصارف ضروری مردم هستیم که از جمله آنها می توان به خط انتقال آب کوثر به طول 700 کیلومتر از استان کهگیلویه و بویراحمد به استان های خوزستان، بوشهر و جنوب استان فارس اشاره کرد.
وی بیان اشت: اجرای چنین پروژه ها، ضمن تحمیل هزینه های سنگینی به کشور، نیازمند هزینه های مستمر انرژی در مقوله پمپاژ آب هستند.

** کیفیت آب با ورود آلاینده های صنعتی به خطر افتاده است
این عضو کابینه دولت یازدهم اضافه کرد: مساله جدید کشور کیفیت آب است که به دلیل ورود آلاینده های صنعتی، زهاب های کشاورزی و
فاضلاب های شهری در معرض خطر قرار گرفته است و باید با احداث تصفیه خانه ها، آرسنیک، نیترات و سایر عناصر سنگین آب ها را حذف کرد.
چیت چیان یادآور شد: تهران تا چند سال گذشته از نظر کیفیت آب در مضیقه بود اما امروز این مشکل برطرف شده که با صرف هزینه های سنگین حاصل شده است.
وی بیان داشت: عدم تکافوی تامین آب در بندرعباس باوجود احداث چند سد و انتقال آب از مناطق اطراف، احداث آب شیرین کن ها و تامین هزینه بر آب شیرین از این طریق و آب رسانی با تانکر به برخی مناطق روستایی، تائید کننده این مساله است که امروز تامین آب در کشور با دشواری و صرف هزینه های زیاد انجام می شود.
وزیر نیرو اضافه کرد: امروز بیش از 120 طرح آب رسانی به شهرها در دست اجراست که فقط 60 درصد هزینه آنها متعلق به لوله های فولادی است.
وی تصریح کرد: محدودیت اعتبارات و تعداد زیاد شهرهایی که در فشار تامین آب هستند ما را ملزم می کند تا از مشارکت بخش خصوصی استفاده کرده و از مدیریت و توانمندی اجرایی آنها بهره گیری و از مشارکت بانک ها برای تامین منابع مالی استفاده کنیم.
چیت چیان با تقدیر از تلاش های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بانک های سپه، پارسیان و کشاورزی و صندوق توسعه ملی که در دو سال و نیم گذشته نقش جدی در ارتقا و توسعه صنعت برق ایفا کردند، افزود: نتیجه اجرای این طرح ها، افزایش اشتغال، تحرک کارخانجات و فعال شدن پیمانکاران بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.