امام جمعه موقت مشهد گفت: مسئولان باید به وزن سبد معیشت مردم توجه کنند، قابل قبول نیست که یک مرد خانه ۲۴ ساعت زجر بکشد تا حداقل معیشت خانه را تامین کند.

حجت‌الاسلام فرزانه: مطالعه انقلاب‌ها باید در دستور کار جوانان قرار گیرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، حجت الاسلام محمد باقر فرزانه  در خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: امام صادق(ع) می‌فرمایند خداوند برای فرستاده‌اش، خاندان پیامبر، کتاب قرآن، خانه خدا و انسان مومن احترام بالایی قائل است، یعنی انسان مومن نیز در همین ردیف آمده است.
امام جمعه موقت مشهد بیان کرد: اعتبار انسان مومن به آبروی وی است زیرا که مجموعه عقاید و افکار و فضائل اخلاقی و اعمال نیک انسان مثل قطرات بارانی هستند که یک سفره آب شیرین حیات بخش را تشکیل می‌دهند.
فرزانه با اشاره به اینکه فضائل اخلاقی یک مومن و رفتار نیک وی برای او تولید شخصیت می‌کنند گفت: این شخصیت دارای اعتبار ویژه است و لذا در نگاه دین بهترین مال آن مالی معرفی شده است که در راه حفظ تولید آبرو مصرف شود.
وی عنوان کرد: بهترین مال آن مالی است که در راه حفظ آبرو به کار رود و یا در فرهنگ اسلام یک بانوی صالحه همه چیز انسان مومن است زیرا آبروی وی و نسل وی را حفظ می‌کند. در فضائل اخلاقی شجاعت عنصری است که کمتر یافت می‌شود.
امام جمعه موقت مشهد با اشاره به اینکه مروت و مردانگی برتر از شجاعت است تاکید کرد: مردانگی زمانی تحقق می‌یابد که انسان در راه آرمانهایش آبرویش را تقدیم کند، جان و مال را تقدیم کردن برای خیلی‌ها کار سختی نیست اما در مورد مروت قضیه تفاوت دارد.
فرزانه گفت: اسلام به انسان مومن اجازه نمی‌دهد که حتی آبروی خود را در خطر قرار دهد و هیچکس حق ندارد نسبت به انسان مومنی این کار را صورت دهد، در اسلام، صدمه زدن به آبروی کسی حق الناس است.
وی بیان کرد: حق الناس آن حقی است که اگر بر گردن ما قرار گرفت حتی شهادت و نماز شب با ناله و گریه نیز آن را پاک نمی‌کند. نسبت دادن یک سخن ناروا به یک انسان مومن و یا یک صفت نادرست و کار به ناحق به انسان مومن همه گناه است زیرا سبب آبروریزی می‌شود و تهمت و بهتان نیز از این قبیل است.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: این روزها در کارهای سیاسی و انتخابات و رای آوردن بعضاً این مسائل مانند بهتان و تهمت و افترا دیده می‌شود و البته همه اینها در قالب و پوشش تحلیل‌های سیاسی صورت می‌گیرد. بهتان و افترا و سوء ظن و غیبت کردن انسان مومن پاک باشیم. امور سیاسی مسئله‌ای نیست که وارد نشویم و از آن برکنار باشیم اما باید بدانیم عرصه خطرناکی است.
وی خاطرنشان کرد: استحضار دارید که از سال 32 تاکنون یعنی حدود بیش از 60 سال یک جبهه‌ای در برابر اسلام از ناحیه استعمار و استکبار باز شده است که آغازگر آن نیز انگلستان بود و بعدها آمریکا و دیگران وارد شدند اما امروز این جبهه گسترده شده است.
فرزانه تصریح کرد: جبهه استکباری امکانات زیادی در اختیار دارد و از جمله آنها کلیدهای اقتصادی دنیا، رسانه و سازمانهای سیاسی و امنیتی و اطلاعاتی است و انبارهای آنها نیز مملو از اسلحه‌های مردن عالم سوز است اما از 60 سال قبل تا به امروز، هدف تنها یک چیز بوده و آن اسلام بوده است.
وی گفت: در این حمله مشترک، امام بزرگوار، این عالم فقیه و آگاه و صادق به جهان و سنت و قرآن و انسان شناس و ملت شناس، مقابل این جبهه نهالی را غرس کرد که در سال 57 بسیار باریک بود اما شدت خصومت استکبار بیشتر شد تا این نهال را قطع کنند اما جلوی چشم آنها این نهال رشد کرد و گسترش یافت.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: جبهه استکبار از خصومت خود دست برنداشت و ضربه مهلکی نیز نتوانست به این درخت وارد کند، این درخت در قالب یک نظام اسلامی و رهبری امام و با حمایت ملت رشد کرد و اوج گرفت و ملکوتی شد.
فرزانه با بیان اینکه مطالعه انقلاب‌ها باید در دستور کار جوانان قرار گیرد افزود: انقلاب الجزایر و فرانسه را ببینید، در زمان دولت اصلاحات هیئتی به الجزایر رفتند و می‌خواستند زن مبارز الجزایری را ملاقات کنند و بالاخره وی را پیدا کردند و دیدند در داخل یک شیرینی فروشی یک کارمند است و نام وی جمیله بوپاشا بود که یک مبارز درجه یک مسلمان بود.
وی گفت: زمانی که خواستند با وی صحبت کنند گفت نباید از انقلاب الجزایر از من سوال کنید، حاضران قبول کردند اما یکی از آنها درباره انقلاب الجزایر سوال کرد و وی گفت: انقلابها را فیلسوفان طراحی، عاشقان پیروز و فرصت طلبان قبضه‌اش می‌کنند و دقیقاً چهره انقلاب الجزایر را ترسیم کردند اما این مدل در انقلاب ما اتفاق نیفتاد زیرا ملت این اجازه را به فرصت طلبان نمی‌دهند.
فرزانه تصریح کرد: رهبری این انقلاب این کشتی را در این دریای متلاطم چنان هدایت می‌کنند که آسیبی به آن وارد نشود. کجا انقلابی را دیده‌اید که این گونه باقی بماند و اصولش پابرجا باشد و ملتش منسجم باشند.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهید این درخت باقی بماند و دوام داشته باشد چند شرط دارد؛ یکی از آن شرایط انقلابی گری است که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشته‌اند. برخی امروز با سابقه بالای خود در اتوبان حرکت می‌کنند.
فرزانه بیان کرد: اگر می‌خواهیم انقلابی باشیم و زندگی ما مصداق انقلابی گری باشد باید استکبارستیز باشیم، این تعبیر شوخی نیست، اگر چهره استکبار را در قرآن ببینید معجونی است که اصلاً امکان ندارد اسلام و انقلاب با این معجون وارد مذاکره و کنار آمدن و رابطه شد.
وی تصریح کرد: استکبار معجون کفر و ظلم و شرک و تکبر و هدایت ناپذیری است و همانهایی که قرآن برای آن 14 خصیصه می‌آورد و مصداق‌هایی مانند فرعون برای آن می‌آورد. دفاع از مظلوم اصل دیگری است که باید در دستور کار قرار دهیم.
فرزانه تاکید کرد: ما نمی‌توانیم لبنان و فلسطین را رها کنیم، این یک باید و وظیفه است، فتنه گر اگر فتنه گری کرد یکی از دلایلش این بود که شعار داد نه غزه نه لبنان.
وی گفت: سومین اصل تلاش برای محو صهیونیسم و چهارم آزادی فلسطین و پنجم طرفداری از محرومان علایم دیگر انقلابی گری است، مسئولان باید به وزن سبد معیشت مردم توجه کنند، قابل قبول نیست که یک مرد خانه 24 ساعت زجر بکشد تا حداقل معیشت خانه را تامین کند.
فرزانه خاطرنشان کرد: حل مشکل معیشتی و تلاش برای ریشه کردن کردن فساد دیگر اصول انقلابی‌گری است، استقلال و خودکفایی در ابعاد گوناگون سیاسی و اقتصادی و نظامی و فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اصل هشتم با عنوان ولایت مداری و تدین گفت: باید به فقه و فقاهت و معارف اهل بیت وابسته بود. اصل نهم اجتناب از اشرافی گری است؛ از جمله جاهایی که برخی موفق نبوده‌اند کنترل اشرافی گری است.
فرزانه خاطرنشان کرد: یکی انقلابی باید به وزن و جایگاه مردم توجه داشته باشند. انقلابی به نظام و شورای نگهبان و دولت و سپاه بی احترامی نمی‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.