قدس آنلاین/ مسعود بصیری: یک هفته بعداز اجلاس ژنو و در میان همه کارشکنی های کشورهایی مانند عربستان و ترکیه سرانجام طرف های مذاکره کننده درباره سوریه در مونیخ به توافق رسیدند که ظرف یک‏ هفته آینده درگیری‏ ها خاتمه یابد.

 اما و اگرهای آتش بس در سوریه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسـیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت: توافق نامه توقف درگیری‌ها در سوریه شامل داعش و جبهه النصره نیست. لاوروف تاکید کرد: روسیه و آمریکا بر مقدمات اجرای آتش بس در سوریه نظارت خواهند داشت و روسیه همچنان به حملات هوایی خود علیه داعش و النصره ادامه خواهد داد. طرح تصویب شده در مونیخ شامل توقف درگیری‌ها در سوریه ظرف یک هفته و ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق محاصره شده از طریق زمین و هوا است. شرکت کنندگان همچنین بر لزوم از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات صلح سوریه در ژنو تأکید کرده و بار دیگر پایبندی خود را به روند سیاسی اعلام کردند. وزیرخارجه روسیه گفت: مردم سوریه همان کسانی هستند که سرنوشت کشور خود را تعیین می کنند. روند سیاسی باید براساس توافق مشترک میان دولت و مخالفان باشد.  اما جان کری همچنان بر انتقال سیاسی در سوریه تأکید کرد و گفت: بدون انتقال سیاسی تحقق صلح در سوریه محال خواهد بود.
کری افزود: ما توافق کردیم که یک جدول زمانی شش ماهه برای دستیابی به توافق سیاسی درخصوص سوریه
تهیه کنیم. دی‌میستورا نیز گفت: ما تیمی را تشکیل خواهیم داد که به طور منظم برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره شده تلاش خواهد کرد. ما ابتدا از شش منطقه شروع خواهیم کرد. منطقه اول دیرالزور خواهد بود چراکه از طریق هوایی می‌توان برای این شهر کمک فرستاد اما روز دوشنبه یا سه شنبه یا روز دیگری برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مناطقی که رسیدن به آنجا سخت است تلاش خواهیم کرد. دی‌میستورا گفت: مسأله دیگر مربوط به توقف عملیات نظامی ظرف یک هفته است. مطمئناً زمان کمی داریم اما روسیه و آمریکا متعهد شده‌اند که این هدف را محقق کنند.

 منتظر اقدامات عملی هستیم
در همین راستا سخنگوی هیأت عالی مخالفان سوریه از تلاش‌های صورت گرفته از سوی گروه بین المللی حامی سوریه استقبال اما در عین حال تأکید کرد که باید اقدامات عملی بر روی خاک سوریه اتفاق بیفتد. هیأت مخالفان سوریه روز گذشته با نمایندگان عربستان و آمریکا در مونیخ دیدار و بر توقف فوری حملات در سوریه تأکید کرد. در همین راستا، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس روز جمعه گفت: هر گونه توافق بر سر آتش‌بس و پایان درگیری‌ها در سوریه تنها زمانی می‌تواند به صورت موفقیت آمیز اجرا شود که روسیه حملات هوایی خود را در سوریه متوقف کند.
هاموند که این روزها نقش فرانسه در مذاکرات هسته ای ایران را بازی
می‏کند و عملا به ساز مخالف طرف اروپایی بدل شده است دیروز تأکید کرد که اسد باید کنار برود. در جریان مذاکرات
هسته‏ای کشورمان هم فرانسه دائماً بر آتش حاشیه‏ها می دمید تا طرف غربی بتواند امتیاز بیشتری بگیرد.

 سیستم فدرالی، تجزیه کننده سوریه است
در همین حال مرکز مطبوعاتی سوریه که یک سازمان مستقل مطبوعاتی است،‌اعلام کرد که استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در میز مذاکرات برای حل بحران این کشور اجرای نظام فدرالیسم و تغییر شکل نظام حاکم سوریه در آینده را مطرح کرد، این در حالی است که سوری‌ها معتقدند این طرح ترویج تشکیل کشور فدرالی برای آینده سوریه و آغاز تقسیم سوریه است.
یکی از شخصیت‌های مخالف مدعی شد که از اظهارات فرستاده سازمان ملل این برداشت را کرده است که روسیه و نظام سوریه با این اصل موافق هستند اما مشکل در قانع کردن مخالفان سوریه از جمله گروه مسکو و گروه افراد مستقل نهفته است که علی رغم نزدیک بودن برخی از نظراتشان به دیدگاه‌های روسیه با این مسأله مخالف هستند. به ویژه که فرصت همزیستی میان اقشار مردم سوریه به دلیل حجم خشونت‌ها کمرنگ شده است. مرکز مطبوعاتی سوریه اعلام کرد که سوری‌ها معتقدند مسکو در تلاش است پیشنهاد تشکیل نظامی فدرالیسم در سوریه براساس مسائل جغرافیایی را ترویج دهد و این طرح مورد قبول برخی از حامیان نظام و مردم سوریه که از قومیت غیرعربی هستند، واقع شده است و کردها نیز با این طرح موافقند و معتقدند که کشور فدرالی بهترین نوع کشور در سوریه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    1 1
    توافق بر سر آتش بس در سوريه آنهم زماني كه به دولت مردمي آن كشور در حال رسيدن به پيروزي قطعي و نهاييست بسيار مشكوك و مضر است . تعجب مي كنم كه چه كسي تضمين داده است كه در اين آتش بس تقويت نيروهاي محارب سوري انجام نشود و چه كسي در اين زمينه نظارت كردهو گزارش نهايي را خواهد داد ؟ آيا آمريكا و كشور هاي هم پيمانش در حاليكه بشدت طرفدار مسلح كردن نيرو هاي افراطي هستند ، صلاحيت اين كار را خواهند داشت ؟ از طرفي تفكيك كردن جبهه النصره و داعش از نيرو هاي معارض در شرايطي كه دولت بر همه مناطق مسلط نيست چگونه انجام خواهد شد و چه كسي مي تواند بگوييد كه حملات احتمالي و نقص آتش بس در روز هاي آتي توسط كدام گروه انجام شده است ؟ شيطان بزرگ تله ديگري را بر سر راه ثبات سوريه قرار داده كه هيئت هاي ديپلماسي ما را هم فريب داده است .