قدس آنلاین/ آمنه مستقیمی: انتخاب عنوان «همدلی و همزبانی دولت و ملت» برای سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب، این روزها که به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نزدیک می شویم، بیشتر اهمیت خود را نشان می دهد

عمل به وعده ‏ها مشوق مردم برای حضور در انتخابات است

 وقتی مردم همیشه در صحنه با حضور پُرشور خود بر آتش تلاش ها برای کم اهمیت جلوه دادن راهپیمایی 22 بهمن آبی سرد ریخته و از آرمان‏های امام و شهدا دفاع می کنند، یعنی به سهم خود برای همدلی و همزبانی کوشیده‏اند پس بی انصافی است که دولتمردان، سیاستمداران و احزاب دِین خود را در این میدان نپردازند و با بی تفاوتی و تلاش برای سهم خواهی در انتخابات، در جاده همدلی، دست انداز ایجاد کنند!
از این رو، در گفت و گو با کارشناسان به بررسی نقش دولت و احزاب برای همدلی و زمینه سازی حضور باشکوه مردم پای صندوق‏های رأی پرداخته ایم که از نظرتان می‏ گذرد.

 فرهیختگان به کمک دولت بیایند
حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) درباره نقش احزاب و دولت در زمینه سازی برای حضور پُرشور مردم در انتخابات مجلسین می گوید: نخستین رسالت دولت و احزاب تبیین اهمیت حضور پای صندوق های رای برای مردم است، یعنی باید تبیین شود که اکنون در چه شرایط حساس هم از نظر داخلی و هم خارجی به سر می بریم و اینکه دشمنان انقلاب در کمین و منتظرند تا شکوه انتخابات از بین برود؛ پس تنها حضور اثرگذار، یکپارچه و باشکوه مردم است که
می‏تواند آنها را سرافکنده کند که این باید توسط دولت و احزاب، فرهیختگان و رسانه ها تبیین شود. وی ادامه می دهد: علاوه بر این، دولت و احزاب باید آسیب های عدم حضور مردم در انتخابات و نیز تلاش های دشمن برای کمرنگ کردن این حضور را تبیین و برای مردم شفاف سازی کنند که حضور در انتخابات هم
وظیفه ای دینی است و هم رسالتی ملی.
حجت الاسلام رجبی با تاکید بر لزوم تبیین و تشریح معیارهای کاندیدای اصلح توسط دولت و احزاب اظهار می کند: همانگونه که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند باید از طرق معتبر، کاندیداهای اصلح شناخته و انتخاب شوند و اگر در این باره ابهامی بود مردم، گروه ها و نهادهای معرف کاندیداها را بشناسند و به افراد باسابقه، متعهد و وفادار به نظام و رهبری اعتماد کنند تا اینچنین زمینه انتخاب اصلح فراهم شود.

 به عمل کار برآید
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ولایت‏مداری را از شاخص های مهم برای انتخاب کاندیدای اصلح دانسته و تصریح می‏کند: این ملاک باید در جمعی که معرف کاندیداها هستند نیز در درجه بالا وجود داشته باشد چراکه شاخص ما در نظام، وفاداری به ولایت است؛ چون ممکن است در سخن همه این ادعا را داشته باشند اما مهم آن است که در عمل ولایت مداری خود را نشان دهند.
وی با تاکید بر لزوم تبیین این شاخص ها توسط دولت و احزاب بیان می کند: اگر آثار و برکات حضور پُرشور و باشکوه در انتخابات و نیز آسیب های عدم حضور تبیین شود تا مردم انگیزه لازم را بیابند آنگاه در انتخاب ها دقت لازم برای گزینش اصلح اعمال می شود.
حجت الاسلام رجبی در پاسخ به این سؤال که وقتی مردم با حماسه آفرینی خود در 22 بهمن گام مهم همزبانی و همدلی با دولت را برداشته‏ اند، دولت و احزاب باید چگونه سهم خود را در این باره بپردازند، ابراز می کند: اگر همه به مصالح نظام و کشور بیندیشند و ستون خیمه انقلاب یعنی ولایت را شاخص خود قرار دهند، بدون شک بیشترین سطح از همدلی و همزبانی دولت و ملت محقق می‏شود.
بنابر گفته قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) در روایات و زیارت جامعه کبیره تصریح شده که ائمه(ع) محور اصلی وحدت اند و شکاف ها را به وحدت تبدیل می کنند؛ همانطور که اهل بیت(ع) چنین نقشی دارند در دوران غیبت نیز ولایت فقیه چنین نقشی را ایفا می کند که در اوایل انقلاب امام راحل(ره) و امروز امام خامنه ای این نقش و محوریت را داشته و دارند. پس اگر ما گوشمان به رهنمودهای ایشان و چشممان به نقطه امیدی باشد که ایشان نشان می دهند در انتخابات هم تأثیر شگرف آن را می بینیم.

 تقوای جمعی در انتخابات
وی درباره تاثیر رعایت تقوای جمعی بر تهییج اقشار مختلف مردم برای حضور باشکوه در انتخابات مجلسین بیان می کند: همانطور که تقوای فردی، مراقب هواهای نفس و شیطان درون ما است تا از مسیر و هدف منحرف و گمراه نشویم، تقوای جمعی نیز ما را مقابل شیاطین مصون می کند. حجت الاسلام رجبی تاکید می کند: تقوای جمعی باعث می شود که منافع شخصی، حزبی و گروهی را به جای حق و ولایت، مدار قرار ندهیم و حق و ولایت حاکم باشد نه منافع شخصی و حزبی؛ پس اگر مراقب باشیم تقوای جمعی محقق شده و به جای شیاطین اجتماعی این مصلحت نظام و ولایت است که خط و مسیر ما را مشخص می کند.
وی در پایان درباره تاثیر وحدت دولت و احزاب بر حضور باشکوه مردم پای صندوق‏های رأی خاطرنشان می کند: همانطور که رهبری معظم تاکید دارند دولت کارگزار مردم است و باید با احزاب طبق ضوابط و قوانین و با نگاه واحد و همدلانه برخورد کند و بین احزاب تفاوتی قائل نباشد بلکه معیار رفتار خود را در این باره، وفاداری احزاب به نظام و ولایت قرار دهد؛ از سوی دیگر احزاب هم باید جایی که دولت در چارچوب قانون عمل می کند، همراه و همکار او باشند که اینچنین وحدت میان احزاب و دولت رقم می خورد.

 توافق نسیه ای به درد مردم نمی خورد!
 اسماعیل کوثری، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره رسالت دولت و احزاب در زمینـــــــه ســـازی حضـــور باشکوه مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری مـی گـــوید: مسوؤلان به ویژه دولتمــــــردان و نمایندگان مجلس و نیز دستگاه قضا باید بدانند هر جایگاهی را که یافته اند از قِبَل خون شهدا و مردم است لذا باید نیت، عمل و کلام خود را به خدمت مردم درآورند؛ اینکه نسیه توافقی شود و نتیجه ای برای مردم نداشته باشد، صحیح نیست.
وی تأکید می کند: یعنی آنچه دولت انجام می‏دهد باید در کوتاه مدت هم آثار داشته باشد و مردم از آن بهره مند شوند نه فقط قشری خاص؛ که اگر چنین نباشد برای مردم رضایتبخش نخواهد بود. باید توجه داشت مردم هر گاه لازم بوده محکم و استوار در صحنه حاضر شده و همراه و حامی نظام بوده اند پس اگر نتایج کارها و تصمیمات دولت را ببینند، امیدوار شده و محکم تر کار را دنبال کرده و با امیدواری بیشتری در انتخابات هفتم اسفند شرکت می کنند.
 بنابر گفته نماینده تهران در خانه ملت، دولت باید قول های خود را عملی کند، اینکه دائم بگوید پسابرجام، یا وعده اصلاح اقتصاد و وضعیت اشتغال را بدهد در حالی که نتیجه ای دیده نمی شود، صحیح نیست؛ لذا دولت باید در این یک سال و نیم باقی مانده از عمر خود سریع تر تصمیم گرفته و اقدام کند وگرنه قول دادن و عمل نکردن آثار سوء دارد.
وی درباره تأثیر رعایت تقوای جمعی مد نظر رهبری توسط دولت و احزاب در برگزاری شکوهمند انتخابات ابراز می کند: تقوای جمعی یعنی احزاب و گروه ها و کاندیداها برای کسب چهار رأی بیشتر یکدیگر را تخریب نکنند و نکوبند و نیز توان عملی کردن آنچه را قول می دهند داشته باشند و با مردم با صداقت برخورد کنند.
کوثری با تأکید بر لزوم پرهیز دولت و احزاب از بداخلاقی ها خاطرنشان می کند: این مسأله به ویژه در شهرهای کوچک ضرورت بیشتری دارد تا برای بالا رفتن یک فرد تقوای الهی زیر پا گذاشته نشود؛ البته ناظران امر هم باید حساسیت داشته و از بداخلاقی ها جلوگیری کنند تا تکرار نشود چراکه در نظام اسلامی ما که بر اساس آموزه های اسلام پیش می‏رود باید کارها را با اخلاق پیش برد و حتی رقابت های ما نیز اخلاقی باشد تا مردم نیز متاثر شوند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.