کسب اعتماد مردم، وظیفه احزاب در زمان انتخابات

شکل‌گیری روند سیاسی منطقی با نقش‌آفرینی احزاب به گونه‌ای که اعضای آن مورد وثوق مردم باشند، در رویکرد مطلوب و گسترده‌تر مردم به انتخابات نقش ویژه‌ای دارد. سابقه بد احزابی که از زمان پهلوی در ایران فعالیت سیاسی داشته و صددرصد در خدمت منافع رژیم قرار داشتند یکی ازمهلک‌ترین ضرباتی بود که به اعتماد مردم به احزاب سیاسی وارد کرد. عدم برخورداری از سازوکارهای قانونی، علمی و منطقی توفیق احزاب را برای ارتقای آگاهی سیاسی و جذب مردم کاهش داده است، بنحوی که بی‌توجهی به این مسأله حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حزب جمهوری اسلامی هم مشاهده شد که در پی مشکلات بوجود آمده
امام خمینی(ره) دستور به انحلال حزب جمهوری اسلامی دادند. اما همه این‌ها به این معنا نیست که ما نتوانیم احزاب خوبی داشته باشیم و ازمحسنات تشکیلات منسجم ومنطقی استفاده نکنیم.
 تولد احزاب خلق‌الساعه در ایام انتخابات از جمله چالش‌های پیش‌روی انتخابات است که بی‌توجه به اساس‌نامه، مرام‌نامه و سازمان‌دهی اجرایی  خاصی که مورد وثوق و شناخت مردم باشند، موجب کاهش رغبت مردم به افراد معرفی شده از سوی احزاب می‌شوند. در حالی که می‌دانیم یکی از مشکلات انتخابات، انتخاب افراد صالح است. مسلماً انتخاب افراد صالح و اصلح در یک پروسه زمان‌بر انجام می‌شود و مردم به شخصی که سابقه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مطلوبی از او ندارند به سهولت اعتماد نمی‌کنند. سردرگمی در انتخاب افراد اصلح یکی از ویژگی‌های انتخابات ایران بخصوص مجلس شورای اسلامی بدلیل تعدد نامزدها است.
تشکیلاتی که با عناوین مختلف در زمان لازم فعالیت تشکیلاتی منسجم و عمل‌گرایانه نداشته‌اند، هرچند اگرمردم آنها را به نام تشکیلات اسلامی یا اصلاح‌طلب و... بشناسند، نمی‌توانند از کارکرد حزب برای معرفی افراد خود استفاده کنند.
احزاب در کشورهای غربی نقطه مقابل ما عمل می‌کنند، مثلا در انگلستان دو حزب کارگر و محافظه‌کار در طول سال آن‌چنان در حال رقابت و خدمتگزاری برای مردم هستند که مردم براحتی می‌توانند در زمان انتخابات به اعضای معرفی شده اعتماد کرده و در انتخابات شرکت کنند. حتی اگر وقتی حزبی رأی لازم را بدست نمی‌آورد حزب بعدی آمادگی کامل برای روی کار آوردن  تشکیلاتش را دارد و رئیس جمهور و نخست وزیر دیگر با مشکل معرفی افراد به سیستم و جامعه روبه‌رو نخواهند بود، زیرا یکی از مهمترین مسائل این حوزه، شناساندن افکار و اندیشه‌های نمایندگان به مردم است که احزاب متشکل و منسجم این مسأله را در کشورهای غربی حل و فصل کرده‌اند.  معمولاً با توجه به عدم حضور منسجم احزاب در کشور همواره شاهد مشکلاتی از این دست هستیم، به نظر می‌رسد اگر احزاب برای فعالیت‌های حزبی متشکل تلاش کنند و با فعالیت قانونی و تأثیرگذار بر روی جامعه مشکلات و آسیب‌ها را کاهش دهند و محسنات احزاب را به مردم معرفی کنند، همچنین به لحاظ قانونی ساز و کارهای احزاب رعایت شود، بدین معنا که افرادی به مردم معرفی شوند که مورد وثوق مردم بوده و با منافع ملی در تعارض نبوده، وابسته به جریان‌های ضد انقلاب و معاند نظام نباشند و دغدغه آنها حل مشکلات کشور و مردم باشد، مسلماً با تشکیل چنین حزبی مردم با اعتماد به آن در می‌یابند که افراد معرفی شده در پی تأمین منافع کشور و حفظ اقتدار و امنیت ایران و رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند. از این رو رویکرد مردم به انتخابات و گزینش افراد به شکل بهتری صورت می‌گیرد.
به نظر می‌رسد تشکیلاتی که به نام حزب به مردم معرفی می‌شوند در جایگاه واقعی حزب حاضر نشده و علی‌رغم اینکه مردم برخی از آنها را می‌شناسند و از آنها شناخت نسبی دارند اما اعتماد بالایی به آنها  وجود ندارد، در حالی که عملکرد مطلوب احزاب می‌توانسته در اقبال و اعتماد مردم حرف آخر را بزند. یکی از مهمترین مسائلی که احزاب برای جلب اعتماد و مشارکت حداکثری مردم باید بدان توجه کنند برگزاری جلسات مستمر با حضور مردم و دعوت از دانشگاهیان، فرهیختگان و نخبگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است تا در کنار دیدگاه‌های علمی، مردم را با تلاش‌ها، نقطه‌نظرات و خواسته‌های اصلی حزب خود آشنا کنند. در امتداد و راستای چنین برنامه‌هایی که به شکل منسجم و مستمر انجام می‌شود، می‌توانیم شاهد حضور و اعتماد حداکثری مردم برای انتخابات آتی باشیم. احزابی که از تشکیلات منسجم و اساس‌نامه برخوردار باشند و سیاست‌ها و برنامه‌های خود را با خواسته‌های مردمی مطابقت داده و تفکر خاصی براهداف آن‌ها حاکم باشد، یقیناً اقبال عمومی را کسب خواهند کرد و از فضای انتخابات بهره‌برداری مطلوب‌تری خواهند  داشت، چرا که چنین احزابی برای خدمتگزاری به مردم بسیج شده و با تفکر خدمت به نظام و جامعه اهداف خود را دنبال می‌کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.