قدس آنلاین - ایلام: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام گفت: فاز اول عملیات اجرایی مرز چیلات در شهرستان دهلران تا ۲ ماه آینده تکمیل می شود.

تکمیل فاز اول مرز چیلات دهلران تا ۲ ماه آینده

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، حشمت اله عسکری در حاشیه دیدار با فرماندار و اعضای شورای تأمین و تعدادی از مسئولان شهرستان با معاون اقتصادی استاندار میسان عراق و مسئولان محلی این استان در نقطه صفر مرزی چیلات با بیان اینکه با راه‌اندازی مرز رسمی چیلات در شهرستان دهلران، زمینه انتفاع دو کشور ایران و عراق در زمینه های تجاری و اقتصادی و زیارتی فراهم خواهد شد، اظهارداشت: تمامی زیرساخت های موجود در بخش جاده و راه دسترسی، آب و برق و امنیت پایدار در مرز چیلات فراهم شده و همه چیز آماده بهره برداری از یک مرز رسمی است.

وی با اشاره به اینکه مناطق دو طرف این مرز از پتانسیل اقتصادی مناسبی برخوردار هستند، افزود: شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام، به لحاظ بهره‌مندی از ظرفیت نفت و گاز و کشاورزی پراستعدادترین منطقه استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام به تبادل کالا و خدمات شهرستان دهلران و استان میسان به خصوص شهر علی غربی عراق از طریق مرز چیلات اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: شهرستان دهلران به دلیل اینکه نزدیکترین راه به شمال و جنوب کشور است و همچنین فاصله بسیار مناسب 90 کیلومتری تا نقطه دسترسی ریلی به خط آهن خوزستان، مناسب ترین مرز به کشور عراق است و این موضوع می تواند در صدور انواع کالات و خدمات حائز اهمیت باشد.

حشمت اله عسکری با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در ایام اربعین روزانه 7 تا 10 هزار نفر از این مرز به سمت عتبات عالیات عبور کنند، بیان داشت: علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود روزانه حدود یک هزار کامیون از این مرز عبور و تاجران و صنعتگران استان های چهار محال و بختیاری، همدان، لرستان، اصفهان و مرکزی که دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی هستند می توانند از این مرز برای مبادلات تجاری استفاده کنند.

وی به فاصله 26 کیلومتری تا نقطه صفر مرزی اشاره کرد و ادامه داد: از این مسیر 6 کیلومتر آسفالت شده و کار آسفالت 20 کیلومتر باقی مانده نیز طبق برنامه ریزی قبلی در دستور کار قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام با بیان اینکه عملیات اجرایی راه اندازی مرز چیلات شامل چندین فاز است که فاز اول آن شامل محوطه سازی به مساحت 50 هکتار است، افزود: از این میزان 25 هکتار آن در حوزه مرز ایران و 25 هکتار دیگر در مرز عراق است و ظرف 2 ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

حشمت اله عسکری از در اختیار قراردادن منابع آب و برق این مرز توسط ایران به مدت دو سال به طرف عراقی خبرداد و یادآور شد: علاوه بر مرز چیلات که یک مرز تجاری – زیارتی است، ایجاد مرز چم سری در شهرستان دهلران بعنوان مرز تجاری نیز در دستور کار قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.