شماری از فعالان اقتصادی گلستان معتقدند در شرایط کنونی و دوران پسابرجام برای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان، راهکارهای جدیدی می بایست عملیاتی شود.

 راهکارهای توسعه گلستان از دیدگاه فعالان اقتصادی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا،فعالان اقتصادی گلستان با ابراز گلایه از وجود قوانین مزاحم به ویژه در حوزه مالیات و بیمه، روان سازی اداری در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش را خواستارند.
آنان همچنین کمرنگ بودن حمایت از صادرات گلستان با توجه به ظرفیت خوب کشاورزی و انباشت تولید، سود بالای تسهیلات بانکی، همراهی نکردن بانک ها با تولید کنندگان، افزایش سالانه قیمت انرژی و مالیات و بیمه کارگران، نبود رایزن اقتصادی برای راهنمایی گرفتن در صادرات محصول تولیدی، تاخیر در صدور ویزا از سوی کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان را از جمله دیگر مشکلات پیش روی بیان می کنند.
استان گلستان دارای بیش از 800 نفر فعال اقتصادی است که در حوزه های مختلف تولید، صادرات و واردات کالا زیر پوشش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان فعالیت دارند.
براساس اعلام سازمان صنعت،معدن و تجارت گلستان در 10 ماه نخست امسال 412 هزار تن کالا به ارزش 214 میلیون دلار از این استان صادر شده است که از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد رشد دارد.
بیشترین صادرات کالا از استان گلستان به کشورهای عراق، ترکمنستان، افغانستان، چین و قزاقستان بوده و عمده صادراتی شامل لبنیات، میلگرد، گوشت مرغ، رب، انواع سازه های فلزی، سیمان، یُد و خوراک دام و طیور بوده است.
یکی از فعالان اقتصادی گلستان در عرصه تولید و صادرات محصولات کشاورزی از استان گفت: برای توسعه صادرات از این استان نیاز مبرم به استقرار رایزن اقتصادی فعال در سفارتخانه ها داریم و امروز خلاء کم کاری در این حوزه، مشکلاتی را در امر صادرات برای فعالان اقتصادی به وجود آورده است.
محمد خاری افزود: با توجه به اینکه بخش اقتصادی گلستان با کشورهایی از جمله عراق، ترکمنستان، افغانستان، روسیه و کشورهای عربی بیشتر سر و کار دارد، لازم است مسئولان ارشد استانی برای استقرار رایزن اقتصادی آشنا به تولید استان، پیگیری لازم را با دستگاه های مرتبط انجام دهند.
وی اضافه کرد: همچنین در صادرات کالا نیاز است حمایت مستقیم دولت از فعال اقتصادی وجود داشته باشد اما این مهم در کشورما کمرنگ است و نمی توان تولیدات گلستان را به خوبی در رقابت با سایر کشورها که از حمایت خوب دولت خود برخوردارند، صادر کرد.
خاری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در صادرات نارنگی از استان گلستان با حمایتی که دولت از فعالان این بخش انجام داده است توانسته ایم بازار خوبی در کشور ترکمنستان به دست آوریم.
وی ابراز امیدواری کرد که حمایت بخش دولتی از صادرات تولیدات استان بیش از گذشته باشد.
یکی از فعالان اقتصادی استان گلستان در حوزه تولید محصولات لبنی نیز گفت: افزایش سالانه مالیات و بیمه چالش مهم در پیش روی فعالیت تولید کنندگان استان به شمار می رود.
محمد کردافشار افزود: هر سال مالیات و بیمه دریافتی از تولید کنندگان را دستگاه های مرتبط افزایش می دهند در حالی که تولید کننده با زیان مواجه است.
به گفته وی اکنون که در روزهای آخر سال به سر می بریم چه تضمینی وجود دارد که دستگاه های مربوطه نرخ‎های خود را در دریافت مالیات و بیمه، بهای آب، برق، گاز (در سال جدید) افزایش ندهند.
وی خواستار حمایت دولت در رفع مشکلات تولید کننده و استفاده بهینه از نقش آن در توسعه استان و کشور شد.
یکی دیگر از فعالان اقتصادی گلستان که در بخش صادرات طیور فعالیت دارد با انتقاد از سیستم بانکی در ارائه خدمات به خصوص در این استان، گفت: امروز بسیاری از مرغداران این خطه برای فعالیت حداقلی با توقیف اموال خود توسط بانک‎های استان مواجهند.
ناصر یمرلی افزود: درخواست می شود برای نجات سرمایه گذاران در صنعت مرغداری استان گلستان، تنفس دو ساله و بدون دریافت بهره بانکی توسط دولت در نظر گرفته شود تا این صنعت سرپا بماند.
وی اضافه کرد: صنعت مرغداری معاف از مالیات و سود بانکی است ولی امروز از فعالان این صنعت 35 درصد سود بانکی دریافت می شود.
یمرلی گفت: این درحالیست که باید وام آنها استمهال شود و وام های کم بهره برای نوسازی صنعت مرغداری استان در نظر گرفته شود زیرا این صنعت دچار استهلاک شده و برای رقابت با کشورهای دیگر و در اختیار داشتن بازارهای هدف نیازمند توجه از سوی دستگاه های مرتبط است.
فعال اقتصادی دیگر در گلستان گفت: لازم است حمایت از فعالان اقتصادی در این استان پررنگ تر از قبل شود تا مشکلات آنها در امر تولید به حداقل برسد.
رحمانی افزود: امروز صنعت و تولید در استان گلستان از شرایط مناسب برخوردار نیست به طوری که واحدهای تولیدی تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی قرار دارند.
وی با تجلیل از اقدام دولت تدبیر و امید در رفع تحریم ها و بازگشایی راه برای پیشرفت کشور، اضافه کرد: بعد از این اقدام ارزشمند، دولت اگر در فکر بهبود فضای کسب و کار است باید نسبت به اصلاح سود بانکی اقدام کند زیرا بانک ها با پرداخت سود بالا به سپرده گذاری، تولید و اشتغالزایی را از فعالان اقتصادی گرفته اند.
وی پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش با حذف بورکراسی اداری، رفع قوانین مزاحم به ویژه مالیات و بیمه، بازنگری در قوانین مربوط به تولید، ارائه مشوق های لازم برای تولید کنندگان و حمایت از صادرات محصولات استان با توجه به ظرفیت کشاورزی و همسایه بودن با کشورهای آسیای میانه و لحاظ افزایش تعرفه ورود کالای غیرضرور را خواستار شد.
یکی دیگر از فعالان اقتصادی گلستان نیز از دریافت سود بانکی بالا توسط بانک ها گلایه کرد و گفت: مدلی که دنیا از تولید حمایت می کند باید در کشور و استان نیز به اجرا در آید تا از این ظرفیت برای حمایت از تولید کننده و صادرات کالا با توجه به موقعیت خوبی که در اختیار داریم، نهایت بهره را ببریم.
حسین صادقی همچنین خواستار استفاده بهینه از اجرای شرایط پساتحریم از سوی مسئولان ارشد استان در جهت جذب سرمایه گذار خارجی شد.
سامان پورمند یکی از فعالان جوان اقتصادی گلستان که در حوزه تولید مواد شوینده فعالیت دارد نیز خواستار رفع مشکلات خود در امر تولید از سوی دستگاه های مرتبط شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در این رابطه گفت: مدیران استان به دنبال حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی استان هستند.
حسینقلی قوانلو افزود: فقط پول و بانک حل کننده همه مشکلات صنعت استان نیست، بلکه قانون و مدیریت بیش از هر چیز نیاز است.
وی اضافه کرد: به دلیل مدیریت نامناسب، حمایت از تولید و پیشرفت استان در سال های گذشته کمرنگ شده بود ولی با شرایطی که دولت تدبیر و امید ایجاد کرده رشد منفی 6 و 8 دهم درصد در اواخر دولت قبلی اکنون به مثبت 3 درصد رسیده است.
قوانلو اضافه کرد: دولت زیرساخت ها برای فعالان اقتصادی فراهم خواهد کرد و این فعالان نیز در عرصه تولید و صادرات باید دارای برنامه بلندمدت و مدیریت مناسب باشند.
استاندار گلستان نیز معتقد است: برای رفع مسائل و مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی و کمک به توسعه استان باید میزگرد دو طرفه میان مسئولان و فعالان اقتصادی فعال شود.
حسن صادقلو همچنین از فعالان این حوزه خواست که کتاب اقتصاد مقاومتی را در حوزه صنعت و صادرات استان با کار کارشناسی برای اجرا تهیه کنند.
اکنون پایه اقتصاد استان گلستان کشاورزی است که با 650 هزار هکتار اراضی زیرکشت و تولید 70 نوع محصول زراعی و باغی و سه میلیون و 800 هزار واحد دامی از قطب های مهم کشاورزی و دامپروری کشور به شمار می رود.
طبق گزارش مدیریت صنایع سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان سالانه به جز محصولات دامی، 4 میلیون تن محصول زارعی و باغی تولید می شود.
براساس این گزارش برای فرآوری محصولات کشاورزی و دامی استان گلستان 250 کارخانه صنایع تبدیلی فعال است.
گلستان درحوزه صنعتی نیز دارای 23 شهرک صنعتی ایجاد شده و آماده برای سرمایه گذاری است که به جز شهرک صنعتی گُمیشان بقیه فعال هستند.
طبق گزارش شرکت شهرک های صنعتی گلستان در شهرک های صنعتی استان 912 قرارداد بسته شده که 613 قرارداد آن منجر به اخذ پروانه و بهره برداری شده است.
نیمی از جمعیت یک میلیون و 850 هزار نفری گلستان در یک هزار و هشت روستا سکونت دارند و بیشتر به حرفه کشاورزی و دامپروری مشغول بوده و از این طریق امرار معاش می کنند.
استان گلستان با افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع وسعت از شمال با جمهوری ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.