قدس آنلاین/ رقیه الماسی: فتیله چراغ را بالا می‌برد و با نفس گرمش به شیشه مخروطی شکل، می‌دمد و با پارچه‌ای تمیز به آن برق می‌اندازد.

 همه روستاهای زنجان «برق» دارند

به گذشته نه چندان دور اشاره می‌کند، زمانی که میهمانخانه‌هایشان همین چراغ گردسوز بود و روشنایی حیاط خانه اش فانوس روی دیوار. از روزهای سخت و زنبوری‌هایی که تنها منبع روشنایی خانه‌هایشان بود، سخن می‌گوید.
از روزهایی می‌گوید که همه اهل خانه زیر نوری که سوسو می‌زد، جمع می‌شدند.
اما امروز با گذشت چند سال از آن زمان، در کوچه پسکوچه‌های روستا دیگر خبری از فانوس‌های نفتی نیست. اهالی روستا امروز از نعمت روشنایی برق بهره مندند و کوچه‌های روستا تاریکی را به خاطرات سپرده اند.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، روستاهای استان زنجان از روستاهای محروم کشور به شمار می‌آمدند. در آن مقطع زمانی تنها هفت روستای این استان از نعمت برق برخوردار بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و توجه به روستاهای محروم این استان، بسیاری از این روستاها برقدار شدند و در حال حاضر این رقم رشد چشمگیری داشته است.

  برقرسانی به 900روستا
رئیس شرکت توزیع برق استان زنجان در خصوص برقرسانی به روستاهای استان زنجان به خبرنگار ما می‌گوید: پیش از انقلاب هفت روستا دارای نعمت برق بودند اما حالا نزدیک به 900روستا از این نعمت برخوردارند.
مهندس عادل کاظمی می‌افزاید: با در نظر گرفتن آمار آبادی‌ها، نزدیک به صد درصد روستاهای استان زنجان از نعمت برق بهره مند شده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه 42 هزار مشترک و157هزار شعله روشنایی در استان وجود دارد می‌افزاید: 55هزار شعله و30درصد مشترکان این شرکت روستایی‌اند.
مهندس کاظمی با اظهار به اینکه شبکه گذاری در برخی از روستاها مقرون به صرفه نیست، می‌افزاید: روستایی چون احمدآباد با 6خانوار جزو روستاهایی است که امیدواریم در آینده شاهد مهاجرت معکوس در آن باشیم.

  تأمین برق 4روستا با انرژی خورشیدی
کاظمی با اشاره به اینکه صنعت برق پس از پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس وپشت سر گذاشتن مشکلات رسالت سنگینی را بر دوش کشیده است، می‌گوید: در حال حاضر این شرکت برای ارایه خدمات به روستاییان و مناطق صعب العبور از انرژی‌های پاک استفاده می‌کند.
وی می‌گوید: در استان زنجان، برق چهار روستا از طریق انرژی خورشیدی تأمین می‌شود و تأمین باتری آن نیز نزدیک به 10میلیون تومان هزینه در بردارد.
وی بر اهمیت نقش روستاییان در نحوه نگهداری از این تأسیسات اشاره می‌کند و می‌افزاید: رعایت اصول نگهداری و شرایط استفاده از سلول‌های خورشیدی بسیار مهم است.
وی، تأمین برق از انرژی خورشیدی را گام مهمی در ارایه خدمات به روستاهای صعب العبور عنوان می‌کند و می‌افزاید: روستاهای جزوان، کلاسر، کبریک و لهجبین از طریق انرژی‌های نوین تأمین برق می‌شوند.

  رشد خیره کننده صنعت برق
وی در ادامه با تأکید براینکه وضعیت کنونی صنعت برق در مقایسه با پیش از انقلاب رشد کمی و کیفی قابل توجهی داشته و در زمینه اصلاح و بهینه سازی و بهره مندی از فناوری‌های روز دنیا قدم‌های مؤثری برداشته ایم، می‌گوید: تاکنون
هزارو 215فقره از چاه‌های کشاورزی نیز به سیستم برق هوشمند مجهز شده اند.
کاظمی همچنین گفت: در دهه فجر امسال 532 پروژه شرکت توزیع برق با اعتباری بیش از 101میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

  معابر روستایی هم روشن شده اند
معاون برنامه ریزی شرکت توزیع برق استان زنجان نیز با بیان اینکه در گذشته قانون برقدار شدن روستاها برای روستاهای بالای 20خانوار اجرا می‌شد، تصریح می‌کند: در حال حاضر برق روستاییان بالای10خانوار - که ساکنان دایمی روستا محسوب می‌شوند- تأمین می‌شود.
مهندس حسین سهیل بر توجه بیش از پیش دولت به روستاها اشاره می‌کند واظهار می‌دارد: در بودجه شرکت‌های توزیع، سالیانه بودجه مشخصی به امراصلاح و بهینه سازی شبکه روستایی و افت ولتاژ، متقاضیان جدید برق روستایی و روشنایی معابر روستایی اختصاص داده می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: طی سال جاری برای این بخش بیش از 7/3 میلیارد تومان جذب می‌شود.
این مسؤول با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها چهار هزار و 367 روستا در کشور برقدار بودند، می‌گوید: این رقم تا پایان سال 93 به 55 هزار و 664 روستا و 74هزار و 228 ترانس برق می‌رسد.
وی یاد آور می‌شود: تا سال گذشته در 900روستای زنجان نیز با 3/11 ترانس برق با ظرفیت 109هزار و 202کیلو ولت آمپر خدمات رسانی می‌شود.
معاون برنامه ریزی شرکت توزیع برق استان زنجان تعداد چاه‌های کشاورزی برقدار استان را 59 حلقه عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: این شمار پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تا سال گذشته به پنج هزار و  863 حلقه رسید.
وی یاد آور می‌شود: در حال حاضر 23هزار و 903 فقره از چاه‌های کشور برقدار هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.