قدس آنلاین/ زهره کهندل: مرکز آموزش‌عالی میراث فرهنگی، پایگاه تربیت مدیر و متخصص باستان شناسی بوده و هست، این باور کسانی است که از به شماره افتادن نفس این مرکز آموزش‌عالی گله دارند. مرکزی که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی فعالیت می‌کند و با دستور منع دستگاه‌های اداری از ورود به فعالیت‌های آموزش‌عالی و جذب دانشجو بر اساس مصوبه شورای عالی اداری، تداوم حیات آن با مشکلاتی روبرو شد.

 مرکز آموزش‌عالی میراث  در انتظار ارتقا یا انحلال

رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی در دولت نهم، دستور انحلال این مرکز را با تعیین مهلت داد تا اینکه با روی کارآمدن مدیران بعدی، آنها با چراغ خاموش فعالیت مرکز را تداوم بخشیدند اما این مجموعه 25 ساله، اکنون در وضعیتی بلاتکلیف به سر می‌برد. این مرکز آموزش‌عالی دولتی که زیر مجموعه وزارت علوم نیست و سازمان میراث فرهنگی هم براساس مصوبه شورای عالی اداری از داشتن آن منع شده، در برزخ بلاتکلیفی مانده است و تنها حضورش در عرصه محاسبات دولتی، به قید شدن نامش در دفترچه‌های کنکور ختم می‌شود و بس.
قرار بود این مرکز منحل شود اما گویا برنامه‌ دیگری برای آن در نظر گرفته شده است.

 ضرورتی واضح
مرکز آموزش‌عالی میراث فرهنگی از سال 1369 تاکنون حدود 2 هزار دانش‌آموخته در رشته‌های مرتبط با مرمت میراث فرهنگی و موزه داری داشته است اما اکنون در برزخ «بودن یا نبودن» به سر می‌برد. یوسف منصورزاده، رئیس مرکز آموزش‌عالی میراث فرهنگی درباره آخرین وضعیت این مرکز به خبرنگار ما می‌گوید: این مرکز چند سالی است که از نظر بودجه مشکل دارد اما سازمان میراث فرهنگی کمک‌های لازم را برای رفع مشکلات آن داشته است.
محمدرضا رحیم زاده رئیس پیشین مرکز آموزش‌عالی میراث فرهنگی که از آبان‌ماه امسال مسؤولیت ریاست این مرکز را بر عهده ندارد، عمده مشکلات این مرکز را مشکلات ساختاری می‌داند و می‌گوید: در این باره شورای عالی اداری باید رای بدهد. قرار بود که این موضوع در جلسات بعدی شورای عالی مطرح شود که به دلیل دیگر اولویت‌های کشور، فرصت طرح پیدا نکرد.
منصورزاده هم به مصوبه شورای عالی اداری سال 90 درباره انحلال مراکز آموزش‌عالی وابسته به دستگاه‌های دولتی اشاره کرده و می‌افزاید: مهلت تعیین شده تا پایان سال 92 بود اما با تقاضای رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی دانشجو گرفته شد و فعالیت مرکز ادامه یافت.  او خاطرنشان می‌کند: اخیراً شورای عالی میراث فرهنگی در یکی از کمیته‌های تخصصی خود با ابقا و ارتقای این مرکز به دانشکده موافقت کرده و طرح توجیهی آن نوشته شده است. به گفته وی این طرح قرار است در شورای گسترش آموزش‌عالی وزارت علوم مطرح شود و در انتظار تصویب است تا با بودجه مشخص ادامه فعالیت دهد. به باور رئیس این مرکز برخورد مسؤولان و متولیان فرهنگی کشور با مرکز آموزش‌عالی میراث فرهنگی باید متفاوت از بخش‌های دیگر باشد زیرا میراث فرهنگی حوزه‌ای بسیار مهم است که شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد.

 وزارت علوم هم موافق است
براساس آنچه منصورزاده مدعی آن است گویا ضرورت ابقا و ارتقای مرکز آموزش‌عالی میراث فرهنگی به دانشکده در وزارت علوم مطرح و تأیید شده است. او می‌گوید: دانشکده تخصصی مستقلی در حوزه میراث فرهنگی باید فعالیت کند که نه تنها در ایران بلکه در منطقه، سرآمد باشد تا آموزش میراث فرهنگی در داخل و خارج از ایران گسترش یابد.
از آنجا که در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه دستور انحلال دانشکده‌های علمی‌کاربردی وابسته به موسسات دولتی داده شده، به گفته منصور زاده این مرکز، علمی‌کاربردی نیست، به صورت مستقیم دانشجو می‌پذیرد، اعضای هیأت علمی ‌ثابت و گروه‌های آموزشی تعریف شده دارد. او ادامه می‌دهد: در صورتی که با دانشکده شدن این مرکز موافقت شود، برنامه تشکیلاتی گسترده‌تری برای آن نوشته خواهد شد.
رحیم زاده که دوسال ریاست این مرکز را برعهده داشته می‌گوید: چند گزینه روی میز هست. بهترین راه این است که مرکز آموزش‌عالی زیر نظر میراث فرهنگی ادامه فعالیت دهد. پیشنهاد دیگری هم به وزارت علوم داده شد که با توجه به پیشینه این مرکز به دانشگاهی مستقل ارتقا یابد و موظف شود نیازهای میراث فرهنگی کشور را برطرف کند. او بهترین راه را ادامه فعالیت این مرکز زیر نظر سازمان میراث فرهنگی پس از طرح در شورای عالی اداری می‌داند و خاطرنشان می‌کند: ده‌ها سازمان دیگر نیز می‌خواهند مراکز آموزش‌عالی خود را احیا کنند و قرار شده که درخواست‌ها به صورت جامع بررسی شود.
 
 امضایی برای بودن یا نبودن
دانشجویان در مرکز آموزش‌عالی میراث فرهنگی شهریه پرداخت نمی‌کنند و تنها دانشکده‌ای است که زیر نظر وزارت علوم نیست اما از نظر مقررات آموزشی مطابق با وزارت علوم است. منصورزاده با بیان اینکه پس از گرفتن مجوز ارتقا به دانشکده از شورای گسترش وزارت علوم، پیشنهاد دانشگاه میراث فرهنگی را خواهیم داد، می‌گوید: حوزه میراث فرهنگی به شدت به چنین دانشگاهی نیاز دارد زیرا موضوعات تخصصی این حوزه بسیار گسترده و مهم است.
پرسشی که مطرح می‌شود اینکه آیا وجود چنین دانشگاهی برای وزارت علوم یا سازمان میراث فرهنگی بار مالی دارد؟ رئیس مرکز آموزش‌عالی میراث فرهنگی پاسخ می‌دهد: وقتی وزارت علوم با ارتقای مرکز به دانشکده موافقت کند، سازمان برنامه و بودجه هم اعتبارات مورد نیاز آن را پیش‌بینی خواهد کرد. به گفته او در اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، بحث آموزش قید شده است و  اینکه میراث فرهنگی باید دانشکده یا دانشگاه داشته باشد.
قرار است در اولین جلسه پیش‌روی شورای گسترش وزارت علوم این موضوع مطرح و بعد از اینکه موافقت اصولی آن داده شد، دانشکده میراث فرهنگی تأسیس شود. منصورزاد تاکید می‌کند امیدواریم هر چه زودتر تکلیف این مرکز مشخص شود تا برای سال 95 دانشجو پذیرش کنیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.