وزیر نیرو از امضای ۳ توافقنامه جدید برقی بین ایران و گرجستان خبر داد.

 ۳ توافق جدید برقی ایران و گرجستان / اتصال کامل شبکه برق ایران و آذربایجان تا پایان سال

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم،«حمید چیت چیان» عصر امروز با «کاخا کالادز» وزیر انرژی گرجستان در ساختمان اصلی وزارت نیرو در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از این دیدار، چیت چیان در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار داشت: وزیر انرژی گرجستان به دعوت ما به ایران آمد و طی جلساتی که دیروز و امروز با ایشان داشتیم، تلاش کردیم تا اطلاعات مربوط به انرژی دو کشور را مبادله کنیم و زمینه های همکاری دو طرف را در زمینه انرژی بررسی کنیم.

وی افزود: در جلسه امروز روی 3 مورد توافق شد که مورد اول احداث نیروگاه در کشور گرجستان بود.

وزیر نیرو تصریح کرد: کشور گرجستان ظرفیت های بالایی در زمینه احداث نیروگاههای برقآبی دارد و شرکت های ایرانی نیز در زمینه احداث نیروگاههای برقآبی تجارب و توانمندی های ارزشمندی دارند؛ از اینرو توافق کردیم تا بستر حضور شرکت های ایرانی برای احداث نیروگاههای برقآبی در کرجستان فراهم شود.

چیت چیان در خصوص دومین توافق دوجانبه با کشور گرجستان گفت: سند همکاری مشترک در خصوص توسعه و بازسازی شبکه های برق گرجستان به امضا رسید تا شرکت های ایرانی بتوانند رد این بخش در کشور گرجستان فعالیت کنند.

وی ادامه داد: سومین توافق در موضوع به هم پیوستن شبکه های برق منطقه بود که در گذشته در این خصوص بین ایران، روسیه، ارمنستان و ایروان صبحت شده بود که قرار است در ماه آوریل ادامه مذاکرات در گرجستان صورت گیرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به هم پیوستن برق 4 کشور و احتمالا از طریق آذربایجان، امکان بسیار خوبی در زمینه تجارت برق در منطقه فراهم می کند.

چیت چیان با بیان اینکه "در دسامبر سال گذشته در ایروان با حضور نمایندگانی از ایران، گرجستان و ارمنستان مذاکراتی در زمینه سنکرون برق سه کشور انجام شد"، گفت: ادامه این مذاکرات در تفلیس انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در خصوص اینکه از طریق گرجستان بتوانیم به دیگر کشورها برق صادر کنیم صحبتی صورت نگرفت اما قاعدتا در این خصوص در آینده صحبت خواهد شد.

وزیر نیرو در خصوص تبادل برق با ارمنستان گفت: در حال حاضر دو خط انتقال برق بین ایران و ارمنستان با مجموع ظرفیت 300 مگاوات وجود دارد که سومین خط انتقال برق در حال احداث است که با بهره برداری از این خط، ظرفیت انتقال برق بین دو کشور به 1000 مگاوات خواهد رسید.

وی از اتصال کامل شبکه برق ایران و آذربایجان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت، افزود: تاکنون ظرفیت تبادل برق با آذربایجان به میزان 500 مگاوات فراهم شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.