فعال قرآنی عراق و داور مسابقات بین‌المللی قرآن، با اشاره به ضرورت تدوین آیین‌نامه داوری واحد و مرجع برای استفاده در رقابت‌های بین‌المللی قرآن گفت: وقتی برای مسابقات ورزشی آیین‌نامه داوری واحد وجود دارد، چرا برای رقابت‌های بین‌المللی قرآن چنین چیزی وجود نداشته باشد.

ضرورت تدوین آیین‌نامه داوری مرجع برای مسابقات بین‌المللی قرآن

به گزارش قدس آنلاین،استاد «رافع العامری»، مدیر مرکز ملی علوم قرآن وابسته به اداره اوقاف شیعیان عراق و داور بین‌المللی مسابقات قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا،با بیان این مطلب گفت: مسئله داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشورهای مختلف جهان، امر بسیار مهم و حساسی است.
وی افزود: یک قاری باید در اجرای تلاوت خود همه قواعد و احکام تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن را رعایت کند و برای این کار باید بتواند آن‌ها را در همه بخش‌های اجرای خود عملی کند که این امر شاید یک دهه زمان نیاز داشته باشد.

آیین‌نامه مسابقات قرآن؛ چکیده تجربه‌های گذشته قاریان

رافع العامری تصریح کرد: استفاده از تجربیات قاریان پیشکسوتی که اکنون برخی از آنان داوران رشته‌های قرائت و تجوید در مسابقات بین‌المللی قرآن هستند، می‌تواند در تقویت عملکرد و ادای قاریان تأثیرگذار باشد.
این قاری برجسته عراقی در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: داوران مسابقات بین‌المللی قرآن معمولاً تجربیات چندین ساله خود را به صورت یک سری توصیه‌های عملی و در قالب آیین‌نامه داوری به متسابقان و قاریان منتقل می‌کنند و داوران با استمرار حضور در مسابقات قرآن و کسب تخصص و تجربیات بیشتر به اصلاح و ویرایش آیین‌نامه‌ها اقدام می‌کنند و آن‌ها را غنی‌تر می‌سازند.
مدیر مرکز ملی قرآن کریم عراق درباره اهتمام جمهوری اسلامی ایران به مسئله داوری و تدوین آیین‌نامه عادلانه برای رعایت انصاف در ارزیابی متسابقان گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه ایران که مسئول برگزاری مسابقات بین‌المللی سالانه قرآن است به بهترین شکل پیگیر مسئله داوری عادلانه است.
وی در ادامه اظهار داشت: مسئله مهم در این راستا تخصیص زمان به این مسئله و صبر و حوصله در بررسی قوانین داوری است که نشان از اهتمام متولیان مسابقات ایران به امر عدالت در این مسابقات دارد.
استاد رافع العامری افزود: گردآوردن داوران بین‌المللی در رشته‌های مختلف از سایر کشورهای جهان جهت بررسی آیین‌نامه داوری با هدف تکامل این آیین‌نامه و زدودن خطاهای آن و در نظر گرفتن کسر نمره برای هر خطا و اختصاص نمره برای هر ادای خوب، امر مثبتی است که سازمان اوقاف و امور خیریه ایران آن را محقق ساخته است.

دلیل برتری آیین‌نامه داوری ایران بر سایر کشورها

وی در ادامه به برتری آیین‌نامه داوری جمهوری اسلامی ایران بر آیین‌نامه‌های سایر مسابقات بین‌المللی قرآن جهان اسلام اشاره و تصریح کرد: بدون شک آیین‌نامه‌ای که محصول مشورت داوران بین‌المللی سایر کشورها و نتیجه اجماع آنها باشد، برتر خواهد بود.
العامری برگزاری نشست بررسی آیین‌نامه داوری مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان اوقاف و امور خیریه در تهران را تحسین کرد و گفت: توانایی داوران ایرانی در تدوین یک آیین‌نامه جامع بدون شک مورد تایید همگان است، اما علی رغم وجود این توانایی‌ها سازمان اوقاف ایران از داوران سایر کشورها نیز دعوت به عمل آورد تا در تدوین یک آیین‌نامه داوری جامع مشارکت داشته باشند.
وی در ادامه اظهار داشت: بدون شک آیین‌نامه‌ای که مورد اجماع داوران همه کشورها باشد به حقیقت، انصاف و عدالت نزدیکتر خواهد بود و جامعیت بیشتری دارد، به گونه‌ای که نمره‌ای از هیچ متسابقی تضییع نخواهد شد.

ضرورت تدوین آیین‌نامه مرجع داوری برای مسابقات بین‌المللی قرآن

این داور بین‌المللی قرآن در که سابقه چندین دوره داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را دارد، درباره ضرورت ایجاد یک آیین‌نامه مرجع قابل استفاده در همه مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: تدوین یک آیین‌نامه برای همه مسابقات آرزوی همه قرآنیان است و امیدواریم که در آینده عملی شود.
وی در ادامه بررسی این مسئله در جریان یکی از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را خواستار شد و گفت: لازم است داوران سایر کشورها در یکی از مسابقات بین‌المللی، آیین‌نامه‌های مورد استفاده در کشورهای خود را همراه بیاورند و درباره آن‌ها رایزنی کنند تا یک آیین‌نامه جامع بین‌المللی در این زمینه تدوین شود.
رافع العامری تأکید کرد: فرقی نمی‌کند که این آیین‌نامه‌ها در ایران بررسی شود یا در کشور دیگری باشد، مهم این است که قرآنیان بر یک آیین‌نامه اجماع داشته باشند و آن را در سطح جهان به عنوان تنها آیین‌نامه داوری مورد قبول جهان اسلام منتشر کنند.
العامری با مقایسه مسابقات بین‌المللی قرآن با مسابقات سایر رشته‌های ورزشی تصریح کرد: امروزه نمی‌توان کسی را یافت که از قوانین فوتبال بی‌اطلاع باشد، مثلاً حتی کسانی که به صورت حرفه‌ای پیگیر فوتبال نیستند، می‌دانند که گرفتن توپ با دست نوعی خطا در بازی است که نباید صورت گیرد و به عبارتی قوانین این بازی ورزشی در همه جهان شناخته شده است.
وی افزود: با توجه به گسترش برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در سطح ده‌ها کشور اسلامی ضرورت تدوین یک آیین‌نامه داوری برای استفاده در همه مسابقات بین‌المللی بیش از پیش ضروری احساس می‌شود.

استفاده از فن‌آوری‌های جدید در مسابقات بین‌المللی قرآن

رافع العامری درباره به‌کارگیری فن‌آوری و ابزارهای نوین در امر داوری نیز گفت: امروزه رایانه به عنوان یک ابزار نوین به داوران در امر داوری کمک شایانی می‌کند.
این قاری برجسته عراقی در پایان گفت: فن‌آوری‌های جدید در جمع‌کردن نمرات و سرعت‌بخشیدن به امر داوری در مسابقات بین‌المللی قرآن بسیار حائز اهمیت است، اما ارتباط مستقیم داور با متسابق و استفاده از قلم و کاغذ همچنان ضروری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.