قدس آنلاین/علی محمدزاده: مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد از جابه‌جایی ۱۴۰ میلیون مسافر طی پنج سال فعالیت قطار شهری مشهد خبرداد.

 پیشنهاد افزایش ۵۰۰ ریالی بهای بلیت قطار شهری به شورا

قاسم طاهری در نشست خبری به مناسبت آغاز ششمین سال بهره برداری خط یک قطارشهری مشهد افزود: با جا به جایی این شمار مسافر در پنج سال، حدود 53 میلیون لیتر بنزین در کلانشهر مشهد صرفه جویی شده است.
وی ادامه داد: در ابتدای راه اندازی خط یک قطارشهری مشهد، روزانه حدود 80 هزار نفر جا به جا می شدند، اما اکنون این میزان به بیش از 120 هزار نفر رسیده است.
وی با اشاره به راه اندازی مسیر پنج کیلومتری خط یک قطارشهری مشهد از پایانه غدیر تا فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد در دهه فجر امسال افزود: روزانه حدود 500 نفر دراین مسیر جابه‌جا می شوند.
طاهری ادامه داد: به دلیل اینکه سامانه حمل و نقل ریلی در کشور ما نوظهور است باید خودمان به فکر تأمین قطعات یدکی باشیم و هنوز صنعت نتوانسته به دلیل تقاضای محدود به دنبال تامین نیازهای مترو باشد.
وی تصریح کرد: در این راستا با سیاست اقتصاد مقاومتی و بحث خودکفایی، مهندسی معکوس را آغاز کردیم و در یک فرآیند نتیجه‌گرا انتخاب مشاور و تهیه اسناد مهندسی معکوس دقیق و شناسایی پیمانکاران واجد شرایط 18 قرارداد مهندسی معکوس منعقد شد.
وی با اشاره به اقدام‌های فرهنگی در قطارشهری مشهد گفت: برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی مختلف در ایستگاه‌ها، نصب 18 المان ملی مذهبی در ایستگاه‌ها، تجهیز ایستگاه‌ها به نمازخانه، توزیع نشریات در قطار، تزیین ایستگاه‌ها همزمان با مناسبت‌های ملی مذهبی نیز از دیگر برنامه‌های فرهنگی قطارشهری است.
وی در ادامه عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد کاهش هر چه بیشتر بهای خدمات یا به نوعی ثابت نگه داشتن آن است که بدین منظور به بخش درآمدهای غیر بلیتی توجه ویژه ای شده که در این راستا حدود10 درصد از درآمدهای ما از درآمدهای غیر بلیتی است.
طاهری ضمن اشاره به تورم سال‌های 92 و 93 خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه باید قیمت خدمات را ثابت نگه داریم اعداد و ارقام نشان می‌دهد توانستیم کاهش 10 درصدی قیمت تمام شده هر نفر سفر را داشته باشیم.
وی در خصوص احتمال افزایش بهای بلیت قطار شهری در سال آینده نیزگفت: لایحه افزایش 500ریالی بهای بلیت به شورای شهر تقدیم شده که در کمیسیون‌های شورا در حال بررسی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: طی یک بررسی علمی و کار پژوهشی بحث صرفه‌جویی هزینه و انرژی در خط یک انجام شده است در این مطالعات، جامعه آماری مشخص مورد بررسی قرار گرفت که اگر سیستم مترویی وجود نداشته باشد 75 درصد مردم از تاکسی و اتوبوس استفاده خواهند کرد و بقیه افراد از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، با احتساب دقیق متوجه این می‌شویم که هر سفر برای شهروندان در واقع دو هزار و 500 تومان  برای کشور صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.