نماینده مجلس نهم با بیان این که دولت به بهانه رشد نقدینگی طرح مسکن مهر را نیمه تمام گذاشت گفت: با وجود توقف این طرح در طول عمر دولت یازدهم تاکنون۵۰۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور اضافه شد.

 دولت مسکن مهر را به بهانه نقدینگی متوقف کرد ولی نقدینگی ۵۰۰هزار میلیارد اضافه شد/دولت دست از سیاه‌نمایی بردارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم،سید مسعود میرکاظمی در نشست خبری با موضوع "رکود اقتصادی و مسکن" که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد اظهار داشت: آقای روحانی در برنامه‌های انتخاباتی خود به ادامه طرح مسکن مهر تاکید کرده بود و آقای آخوندی نیز در زمان رای اعتماد خود در صحن علنی مجلس به صراحت اعلام کرده بود که طرح مسکن مهر را ادامه خواهد داد و نمایندگان با توجه به این مسئله به وزیر راه و شهرسازی رای اعتماد دادند چرا که نمایندگان با موضوع مسکن مهر در حوزه‌های انتخاباتی خود درگیر هستند و برایشان مهم بود که وزیری سر کار بیاید که این طرح را به سرانجام برساند.

نامزد اصولگرای انتخابات مجلس دهم  افزود: متاسفانه این دولت با نقدها و سیاه‌نمایی‌ها علامت سوال‌های بسیاری را جلوی عملکرد خود گذاشته و اگر نقدهای منصفانه‌ای نسبت به گذشته صورت می‌داد خسارت کمتری برای کشور به دنبال داشت.

نماینده مجلس نهم در خصوص طرح مسکن مهر گفت: بسیاری از افراد ضعیف و مستضعف جامعه باور نداشتند که زمانی خانه‌دار شوند اما طرح مسکن مهر قیمت زمین را صفر کرد و تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار مردم قرار داد تا قشر کم‌درآمدتر جامعه هم بتوانند قدرت خانه‌دار شدن پیدا کنند و بسیار هم طرح اثربخشی بود و با صاحب‌خانه شدن اقشار مختلف مردم نشاطی را در جامعه ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: مسئولان این دولت گفتند که حجم نقدینگی در طرح مسکن مهر به دلیل عدم سپرده‌گذاری در بانک مسکن موجب برو تورم شده،‌کاش این را دولتی می‌گفت که توانسته بود حجم نقدینگی را کنترل کند اما در این دولت تا پایان شهریورماه 400 هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور اضافه شد و تا پایان دهمین ماه سال جاری بیش از 500 هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی در دولت یازدهم اضافه شده است و حال سوال اصلی این است که مسکن مهر را تعطیل کردیم تا نقدینگی ایجاد نشود اما این حجم افزایش نقدینگی را در جامعه داشتیم؛ اگر چند درصد این نقدینگی را به مسکن مهر اختصاص می‌دادیم مشکل مسکن مهر نیز حل شده بود.

میرکاظمی افزود: متاسفانه دیدیم کسانی که در زمان انتخابات و گرفتن رای از ادامه طرح مسکن مهر صحبت می‌کردند در ادامه با کلماتی مثل مضخرف از طرح مسکن مهر یاد کردند و این تغییر رویه جای تامل بسیاری دارد.

نماینده مجلس نهم تصریح کرد: چون مسئولان این دولت اعتقادی به مسکن مهر ندارند آن را دنبال نمی‌کنند؛ چندین بار دیدیم که وزیر راه و شهرسازی این دولت در مورد هواپیما صحبت کرده است و پیگیری‌هایشان را در این بخش شاهد بودیم اما در بخش مسکن از طرح مسکن اجتماعی نام بردند، این طرح چه شد؟

وی ادامه داد: دولتمردان دارند از قشر ضعیف و متوسط جامعه فاصله می‌گیرند و دغدغه‌هایشان به جای پرداختن به دغدغه‌های مردم به پژو و هواپیما معطوف شده است. اگر یک تا 2 میلیارد دلار در طرح مسکن مهر هزینه شده بود اکنون شاهد به ثمر رسیدن کامل این طرح بودیم.

میرکاظمی افزود: بر اقشار ضعیف در کشور ظلم شده و در سال‌های گذشته داشتیم زمانی را که مجموع یارانه‌ها به 100 میلیارد دلار می‌رسید که سهم مردم از مصرف یارانه فقط 40 میلیارد دلار بود و 60 میلیارد دلار آن را یک عده خاصی مصرف می‌کردند و الان هم به این صورت است مگر چه تعداد در کشور خودرو شخصی دارند و از سفرهای هوایی استفاده می‌کنند که یارانه حامل‌های انرژی در این بخش را استفاده کنند و مگر اقشار ضعیف جامعه بنگاه‌های اقتصادی دارند که بتوانند استفاده بیشتری از یارانه‌ها داشته باشند؟

* دولت دست از سیاه‌نمایی بردارد

میرکاظمی با تاکید بر برخوردار شدن آحاد جامعه از نعمت مسکن و این که باید به مسکن مهر کمک شود، تاکید کرد: دولت باید از سیاه‌نمایی دست بردارد و به سمت حل مشکل مسکن مردم برود. مدتی است در شبکه‌های اجتماعی مطلبی دست به دست می‌چرخد با این مضمون که کسی که در یک خانه‌ چند هزار متری نشسته به فکر خانه‌های 30 متری نیست.

وی ادامه داد: دولت باید در سیاست خود تجدیدنظر کند و طرح مسکن مهر را تکمیل کند اگر هم طرحی دارند آن را ارائه کنند. دولت تدبیر و امید صاحب کلید هم هست.

میرکاظمی یادآور شد: دولت همواره به دنبال حل مسائل با مذاکره بوده است، مذاکره جای خود را دارد اما چرخیدن چرخ اقتصاد داخلی ربطی به مذاکره ندارد انتظار این بود که طی چند ماه رکود اقتصادی از بین برود اما در دو سال و نیم اخیر اقتصاد کشور به خصوص بخش مسکن وارد رکود عمیق‌تری شده است.

وی خاطر نشان کرد: آخوندی وزیر راه و شهرسازی در شروع دولت یازدهم اعلام کرد که مردم خانه نخرند ارزان می‌شود این پیام رکودی بود که به بازار ساخت و ساز مخابره شد.

ساخت و ساز مسکن چه میزانی به تحریم بستگی دارد؟ متاسفانه بی‌تدبیری‌ها باعث شد مسکن راکد شود. سالانه 800 هزار ازدواج در کشور ثبت می‌شود که معادل آن یعنی 800 هزار تقاضا به بازار مسکن می‌رود باید دولت سازوکاری را تدوین کند که نقدینگی سرگردان کشور به بخش مسکن بیاید در غیر این صورت اقشار کم‌درآمد بیش از پیش تحت فشار قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.