قدس آنلاین: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر اضافه شدن درس فاطمه شناسی در دروس حوزه علمیه، گفت: هر طلبه‌ای که در حوزه اشتغال به تحصيل دارد، بايد اطلاعاتش درباره حضرت زهرا(س) قوی باشد تا زمانی که می شنود آن حضرت معصوم بوده و مقام عصمت دارد، تردید نکند و برایش جای سؤال نباشد.

"فاطمه شناسی" به دروس حوزه اضافه شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس فقه خود در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که هویّت، حقیقت، استمرار و بقاء شیعه مرهون حضرت زهرا (سلام الله علیها) است، اظهار داشت: هرچند ائمه معصومین(علیهم السلام) اولاد این حضرت بوده و مسئله امامت امامان معصوم(ع) از اصول دین ماست؛ اما شناخت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و آگاهی پیدا کردن بر ابعاد وجودی آن حضرت، خود میدانی بسیار وسیع است که انتها ندارد؛ لذا ما باید این بانوی با کرامت را بیشتر بشناسیم.

وی با تأکید بر اینکه باید در کنار بیان ظلم ها و مصیبت های بزرگ حضرت زهرا(س)، مقام آن حضرت را بیشتر بشناسیم، ابراز داشت: در جلد 43 کتاب بحار الانوار روایتی درباره حضرت فاطمه(س) آمده است که انسان از شخصیت و عظمت این بانوی بزرگ جهان آفرینش مبهوت می ماند و آن حدیث این است که رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند: «معاشر الناس تدرون لما خلقت فاطمه، قالوا الله و رسوله اعلم، قال خلقت فاطمة حوراء انسيّةً لا انسية/ آيا می‌دانيد كه فاطمه چگونه آفريده شد؟ گفتند: خدا و رسول او داناتر است. فرمود: فاطمه حوریه ‏اى انسانى است».

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان ساخت: اهميت این مطلب چنان بوده که پيامبر(ص) ابتدا به ساکن و بدون آنکه شخصی از ايشان سوال کرده باشد، خطاب به مردم مي‌فرمايد: مي‌دانيد کيفيت خلقت اين بانو چگونه بوده است؟ گفتند: ما نمی‌دانیم خدا و رسول خدا آگاه به آن است که حضرت فرمودند: فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) فقط به ‌صورت یک انسیه خلق نشده؛ بلکه مرکب از حورا و انسیه است؛ به این معنا که کيفيت خلقت حضرت با سایر انسان‌ها فرق دارد؛ چراکه خلقت آنها تمحض در شکل انساني دارد؛ اما شاکله آن حضرت مرکب است از شاکله انساني و حورايي.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ادامه روایت که رسول اعظم(ص) فرموده است: «خلقت من عرق جبرئیل و من زغبه/ فاطمه از عرق و پر جبرئیل آفريده شده است»، تصریح کرد: زغب به پرهای ریزی گفته می شود که در بدن جوجه وجود دارد و مردم درباره این جمله به پیامبر(ص) گفتند: « قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ اسْتَشْكَلَ ذَلِكَ عَلَيْنَا تَقُولُ حَوْرَاءُ إِنْسِيَّةٌ لَا إِنْسِيَّةٌ ثُمَّ تَقُولُ مِنْ عَرَقِ جَبْرَئِيلَ وَ مِنْ زَغَبِهِ/ اى رسول خدا! پذيرفتن چنين چيزى براى ما دشوار است؛ زيرا شما اوّل می‌‏گوييد كه او انسان نيست؛ بلكه حوريه‏اى انسانى است و سپس می‌‏فرماييد كه از عرق و كرك بدن جبرئيل خلق شده است؟» که حضرت در پاسخ به این اشکال فرمودند: «اهدي اليّ ربيّ تفّاحةً من الجنَّة/ خدای تبارک و تعالی سیبی را از بهشت به من اهدا فرمود «اتاني بها جبرئيل عليه‏السّلام فضمّها الي صدره/ جبرئیل این سیب را به صدر (سینه‌) خودش چسباند و براي من آورد «فعرق جبرئيل و عرقت التفّاحة/ جبرئیل عرق کرد و قطراتی هم بر این سیب قرار گرفته بود «فصار عرقهما شيئاً واحداً/ عرق هر دو یکی شد «ثم قال السّلام عليک يا رسول‏ اللّه و رحمة اللّه و برکاته قلت و عليک السّلام ياجبرئيل فقال إنّ اللّه اهدي إليک تفاحةً من الجنة/ جبرئيل آمد و با عرض سلام و درخواست رحمت و برکات خداوند بر رسول خدا(ص) گفت: خدای تبارک و تعالی سیبی را از بهشت برای شما اهدا کرده است «فاخذتها و قبّلتها و وضعتها علي عيني و ضممتها إلي صدري/ آن را گرفتم، بوسيدم و روى چشم خود نهادم و بر سينه‏‌ام فشردم» اين عبارت مي‌رساند که به چه مقدار جبرئیل براي این سیب تکریم و احترام قائل شده است؛ چراکه به عنوان یک غذای معمولی نبوده است.

این استاد حوزه با اشاره به ادامه روایت بیان داشت: در ادامه آمده است: « ثُمَّ قَالَ يَا مُحَمَّدُ كُلْهَا/ جبرئيل گفت: اى محمّد! اين سيب را بخور «قلت يا حبيبي جبرئيل هديّة ربّي يؤکل/ پیامبر مي‌فرمايد: آيا هديه پروردگارم را بخورم؟ « قَالَ نَعَمْ قَدْ أُمِرْتَ بِأَكْلِهَا/ جبرئيل گفت: آرى، به تو امر شده كه آن را بخورى. در ادامه پیامبر(ص) می فرماید: « فَأَفْلَقْتُهَا فَرَأَيْتُ مِنْهَا نُوراً سَاطِعاً فَفَزِعْتُ مِنْ ذَلِكَ النُّورِ/ و من وقتى آن سيب را دو قسمت كردم تا بخورم نورى از آن ساطع گرديد كه مرا به وحشت افكند» عجیب این است که پيامبر خدا که عقل اول است و بعد از خداي تبارک و تعالي نوري فوق او وجود ندارد، مي ‌فرمايد: از این نور وحشت کردم؛ یعنی آنقدر نور درون آن سيب عظمت داشت که حضرت را به وحشت افکند.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: جبرئیل در ادامه عرض کرد: «قال کُلْ فإنّ ذلک نور المنصورة فاطمة/ جبرئيل گفت: نترس و آن را بخور، اين نور به منصوره تعلق دارد «قلت يا جبرئيل من المنصورة؟ قال جاريةٌ تخرج من صلبک و اسمها في السماءِ منصورة و في الارض فاطمة/ گفتم: منصوره كيست؟ گفت: دخترى است كه از صلب تو به وجود خواهد آمد و نام وى در آسمان منصوره است و در زمين فاطمه « قَالَ سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ فِي الْأَرْضِ لِأَنَّهُ فَطَمَتْ شِيعَتَهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمُوا أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ فِي كِتَابِهِ‏ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ/ در زمين فاطمه ناميده شد براى اينكه شيعيان وى از آتش جهنّم باز نگاه داشته شده‏‌اند و دشمنانش از دوستى و محبت وى كه نجات بخش است، محروم مى‏مانند و اين است معنى كلام خداوند كه می‌فرمايد: «و در اين روز- يعنى قيامت- مؤمنين به سبب نصرت و يارى خداوند شادمان مى‏گردند».

وی ابراز داشت: این نکته‌ی بسيار مهمی است که دشمنان حضرت از حبّ حضرت جدا و محروم شده‌اند؛ به این معنا که دشمنان هیچ وقت نمی‌توانند حبّ فاطمه زهرا(س) را در درون خود ایجاد کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان ساخت: بر اساس اين روايت، اين حرف، غلط است که کسي بگويد: فاطمه زهرا(س) هم زنی همانند سایر زن ها بوده است؛ چراکه محبت و حب نسبت به فاطمه زهرا(س) با وجود مقام‌هايي نزد خداوند متعال و چنین خلقت نورانی، غير از حبّي است که ما نسبت به افراد معمولي داريم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که حب رسول گرامی اسلام(ص) به حضرت زهرا(س) بر همین اساس بوده است، تصریح کرد: اینکه رسول اعظم(ص) فاطمه(س) را می‌بوسید، می‌بویید و می‌فرمود: من بوی بهشت را از زهرا استشمام می‌کنم به همين جهت بوده است؛ لذا چنين حبّي مراد است.

*فاطمیه را هر سال باشکوه تر از سال گذشته برگزار کنیم

این استاد حوزه با اشاره به اینکه باید حب حضرت زهرا(س) را در خود زیاد کنیم، بیان داشت: باید عظمت حضرت فاطمه(س) را روز به روز در فکر و ذهن خود قرار داده و هرساله فاطمیه را از سال های گذشته باشکوه تر برگزار و خانواده ‌های خود و نسل امروز را نسبت به مقام‌هاي والاي آن حضرت بیشتر آگاه نماییم.

*درس فاطمه شناسی به دروس حوزه اضافه شود

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اینکه «فاطمه شناسی» باید یکی از دروس حوزه باشد، اظهار داشت: بحث این نیست که عده ای برای انکار مصائب وارده بر حضرت، اشکالات احمقانه ای را مطرح و می گویند که آن زمان درب نبوده است؛ بلکه موضوع بالاتر از این حرفاست؛ چراکه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) موجود و مخلوقی است که از خلقت ایشان تا ديگر مناقب و فضائل، با تمام انسان‌ها تفاوت دارد.

وی ادامه داد: مگر می‌شود یک مسلمان به این موجود توجه پیدا نکند؟ مگر می‌شود شیعه نسبت به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بی‌تفاوت باشد؟ یک چنین وجود بي‌نظيري بعد از رحلت پدرش چه مدت عمر کرد؟‌ جامعه اسلامی بعد از رسول خدا(ص) با چنین وجود گرانمايه‌اي چه کرد که ظرف مدت کوتاهی به شهادت رسيد؟ اين مصائب وارده بر بي‌بي دو عالم مسئله‌ی مسلمی است.

*طلاب اطلاعات خود را درباره حضرت زهرا(س) بالا ببرند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: هر طلبه‌ای که در حوزه اشتغال به تحصيل دارد، بايد اطلاعاتش درباره حضرت زهرا(س) قوی باشد تا زمانی که می شنود آن حضرت معصوم بوده و مقام عصمت دارد، تردید نکند و برایش جای سؤال نباشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طلاب باید از مقامات علمی حضرت زهرا(س) و تسلطی که بر قرآن داشته است، آگاه باشند، افزود: شما ببینید در خطبه‌ای که حضرت در مسجد قرائت کردند، چه مقدار به آيات قرآن استدلال فرمودند؛ آن هم زنی که چند روز از رحلت پدرش گذشته و مصیبت زده است.

این استاد حوزه یادآور شد: مگر می‌شود یک فرد عادی به این مقدار به آیات قرآن در یک خطبه تمسک کند؟! اینها همه به دلیل خلقت نورانی ايشان است.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه تقرّب به خدا بدون شناخت و اعتراف به مقام حضرت زهرا (سلام الله عليها) ممکن نيست، ابراز داشت: باید عزاداری‌ها مفصل‌تر از گذشته بوده و چیزی از آن کم نشود؛ چراکه اگر شیعه بخواهد بماند و رشد کند، باید به این عزاداری ها توجه بیشتری نماید؛ چون شخصیتی بزرگ را از دست داده ایم که ظلم های بسیاری بر او وارد آمده که اصلا قابل انکار نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.