کاندیدای اصلاح‌طلبان در مجلس دهم با اشاره به برنامه‌هایش برای زنان در مجلس دهم گفت: باید هفته مد و لباس اسلامی برگزار شود .

هفته مد اسلامی؛ برنامه کاندیدای اصلاح‌طلب برای حجاب و عفاف

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، سهیلا جلودارزاده نماینده مجلس پنجم و ششم و کاندیدای اصلاح‌طلبان در مجلس دهم در مناظره با زهره الهیان با موضوع آزادی اجتماعی زنان که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: خانواده مقاوم در مقابل آسیب‌ها مانند فرهنگ غرب و شبیخون فرهنگی می‌تواند توانمند باشد و با توانمندسازی زنان و دختران در جامعه نقش موثری را ایفا کند.

وی افزود: براساس پژوهشی که به صورت پایلوت در شهرری انجام شد و هنوز جمع‌بندی آن به پایان نرسیده است در ایران براساس آمار رسمی 2.5 میلیون زن سرپرست خانوار وجود دارد که برخی از آمارهای غیررسمی آمار آن را 8 میلیون نفر اعلام می‌کنند و دختران مجردی را که ازدواج نکرده‌اند و پدر آنها فوت کرده است به این آمار اضافه می‌کنند.

کاندیدای اصلاح‌طلبان در مجلس دهم در همین زمینه افزود: براساس این آمارگیری یک میلیون از این زنان تحت پوشش کمیته امداد، 200 هزار نفر بهزیستی و 100 هزار نفر زیر نظر بقیه نهادها هستند و از بقیه آنها حمایتی صورت نمی‌گیرد.

جلودارزاده گفت: طرح جامع زنان سرپرست خانوار را بنده تهیه کرده‌ام و در حالی که برنامه ششم توسعه هنوز در مجلس تصویب نشده است مجلس دهم فرصت خوبی است که در آن بتوان بحث زنان خانوار را در برنامه ششم توسعه گنجاند.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال و کارآفرینی مشکل داریم، افزود: افراد کارآفرین کم داریم لذا باید شرایط به گونه‌ای مهیا شود که زنان کارآفرین رشد کنند اما هنوز بستر این رشد به خوبی ایجاد نشده است.

کاندیدای اصلاح‌طلبان در مجلس دهم افزود: بنده برنامه دارم در مجلس دهم کارآفرینی را به خصوص برای زنان دنبال کنم و 7 رشته‌ای را که زنان می‌توانند در آن علاوه بر خانه‌داری به فعالیت بپردازند را شناسایی کردیم.

جلودارزاده در بخش دیگری از این مناظره با اشاره به آزادی اجتماعی زنان بخصوص در حوزه کار و استخدام گفت: در قانون شرایط فعالیت زنان مشخص است بنده زمانی مشاور وزارت صنعت بودم که 85 درصد بدنه کارشناسی آن را زنان تشکیل می‌دادند اما تعداد مدیران زن آن به یک درصد هم نمی‌رسد. دولت‌ها براساس سلایق خود به زنان جایگاه و مسئولیت می‌دهند، لذا باید زمینه فعالیت زنان به خصوص در ادارات به خوبی مهیا شود تا بتوانند در جایگاه خود رشد کنند.

وی با اشاره به مسئله امنیت روانی شغلی زنان تفکیک جنسیتی دختران و پسران دانشگاه‌ها نیز گفت: در محیط کار زنان و مردان با هم کار می‌کنند نحوه تعامل آنها باید به گونه‌ای باشد که به یکدیگر احترام گذاشته و  اخلاق جنسیتی را رعایت کنند اگر اینگونه باشد قطعا سلامت رفتار جامعه حفظ می‌شود.

کاندیدای اصلاح‌طلبان در مجلس دهم با اشاره به اینکه هر انسانی حق دارد فعالیت کند، گفت: ما باید به عنوان نمایندگان مجلس زمینه‌ای را فراهم کنیم تا حق آنها حفظ شود اگر زنی کارگر است و امکان این را که استاد دانشگاه باشد را نداشته باید زمینه رشد آن را فراهم کنیم تا بتواند در همان شغل خود مراتب مختلف را طی کند.

جلودارزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای حفظ شأن زنان چه برنامه‌ای دارید، گفت: خانواده برای ما اصل است خداوند خانواده و زن و مرد را خلق کرده است و عدم وجود هر یک نقص به شما می‌رود. این دو فرض باید همواره با هم تعامل داشته باشد و حقوق یکدیگر را احترام بگذارند.

وی با اشاره به برنامه‌های خود در مجلس گفت پیش از این طرحی مطرح بود که به زنان فرصت می‌داد تا سه سال پس از زایمان خود به صورت پاره‌وقت در محل کار حاضر شوند لذا آثار آن برای خانواده و جامعه بسیار خوب بود.

کاندیدای اصلاح‌طلبان در مجلس دهم در پاسخ به اظهارات الهیان گفت: هر مسلمان و انسانی موظف است به اندازه‌ای که درک و فهم دارد شئونات اسلامی را رعایت کند اگر کسی بخواهد در جامعه با یک پرده‌دری کار کند مطمئن باشید جامعه خود او را ترد می‌کند.

وی با بیان اینکه در هر شغلی که زنان آن را انتخاب می‌کنند باید مصادیق عرفی و شرعی آن حفظ شود، اضافه کرد: در حال حاضر با اجرای طرح عفاف و حجاب و حضور بازرسان در بخش‌های مختلف و انجام کارهای فرهنگی به نظر بعید می‌رسد افراد بتوانند خارج از چارچوب رفتار کنند.

جلودارزاده افزود: نهادهای آموزشی و فرهنگی ما علاوه بر بودجه‌های مناسب در زمینه الگودهی موفق نبودند.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص اینکه چه تضمینی وجود دارد شما با مدرک تحصیلی و سوابقتان بتوانید تمام برنماه‌هایی که در پوسترهای تبلیغاتی خود اعلام کردید، عملیاتی کنید، گفت: تجربه پایه و اساس علم است مجلس هر دوره نمایندگی را به عنوان یک مدرک تحصیلی حساب می‌کند بنده مدرک تحصیلی که به دست آورده‌ام حاصل مطالعات و فعالیت‌های شبانه‌روزی و خدمات اجتماعی است.

کاندیدای اصلاح‌طلبان در مجلس دهم گفت: دو سال برای بحث کارآفرینی فعالیت داشتم و 7 رشته طراحی کردم که برای ارائه دادن در مجلس آماده است.

جلودارزاده در خصوص نقشش در طرح محاسبه مهریه به نرخ روز گفت: بنده با حضور دو کارشناس مذهبی این طرح را فراهم کردیم و امضاهای آن را از مراجع مختلف اخذ کردیم. من نگفتم به تنهایی این اقدام را انجام دادم اما با حضور نمایندگان زن و با تعامل یکدیگر این طرح را به نتیجه رساندیم.

وی افزود: اگر خدا بخواهد همه برنامه‌هایی که اعلام کردم انجام خواهم داد.

نماینده دوره پنجم و ششم مجلس درباره دیدگاهش در خصوص اصلاح تفکر زنان گفت: معتقدیم تفکراتمان را بباید براساس قرآن و مذهب شکل داد و باید تلاش کنیم الگوی تفکرات غیردینی را به دینی تبدیل کنیم و اگر جایی نیاز به گفت‌وگوست آن را از طریق گفت‌وگو حل کرد.

کاندیدای اصلاح‌طلبان در مجلس دهم در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه شما گفته‌اید که باید مانند فرانسه الگوی مد لباس در ایران برگزار کنیم، گفت: بنده اعلام کردم باید هفته مد و لباس در ایران برگزار شود با توجه به اینکه 50 میلیون قطعه از پوشاک زنان به طور قاچاق از مرزها وارد کشور می‌شود ضرورت برگزاری چنین نمایشگاهی احساس می‌شود و بنده معتقدم کشورهای اسلامی باید با یکدیگر در این زمینه همکاری داشته باشند.

وی در ادامه در واکنش به اظهارات یکی از دانشجویان دختر که در خصوص سیاست‌های وارداتی دولت از اظهارات الهیان ارزیابی کرده بود، پس از بالا رفتن صدای خود با کوبیدن روی میز گفت: من اگر بخواهم صدایم را بلند کنم صدایم از همه بلندتر است و  از اهالی محله شاه‌عبدالعظیم هستم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.