عضو هیئت مدیره مجمع حکمت اسلامی مشهد گفت: همایش حوزه و علوم انسانی اسلامی در محل تالار اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود.

همایش حوزه و علوم انسانی اسلامی در مشهد برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام عبدالحمید واسطی، ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: همایش حوزه و علوم انسانی اسلامی با همکاری حوزه علمیه، دفتر تبلیغات خراسان و مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، ساعت 8 صبح روز پنجشنبه ششم اسفند ماه در محل تالار اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود.

وی افزود: در این مراسم حجج اسلام رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و واسطی معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به ایراد سخن می‌پردازند.

عضو هیئت مدیره مجمع حکمت اسلامی مشهد، خاطرنشان کرد: این همایش با هدف توانمندسازی طلاب برای تولید علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود تا به یک علوم انسانی اسلامی جامع و کامل و در تراز تمدن اسلامی برسیم.

واسطی تصریح کرد: با توجه به رویکرد تمدنی سند چشم‌انداز 1414 در حوزه علمیه خراسان، از اصحاب رسانه درخواست پیگیری اخبار و روند اجرای این سند را دارم.

وی تأکید کرد: رویکرد اصلی سند چشم‌انداز 1414 این است که در افق 1414 حوزه علمیه خراسان باید به واسطه تفقه برای تولید به جهت نظام‌سازی دینی در مقیاس تمدنی فعال شده باشد و کارآمدی نگرش و تمدن اسلامی به واسطه طلاب این حوزه به منسه ظهور برسد.

عضو هیئت مدیره مجمع حکمت اسلامی مشهد مأموریت قطعی حاکمیت و نظام اسلامی را تلاش برای تمدن‌سازی اسلامی در محیط رقابت جهانی برشمرد و گفت: این مهم جز با تبیین معادلات حرکت انسان محقق نمی‌شود و پیش‌نیاز تمدن‌سازی، توید علوم انسانی اسلامی بوده است.

واسطی گفت: مجمع عالی حکمت اسلامی تلاش می‌کند این جهت‌گیری تمدنی با دستیابی به معادلات حرکت انسان براساس نگرش اسلام در رأس فعالیت‌ها قرار بگیرد.

وی افزود: عده‌ای معتقدند که هنوز بسته مبانی فکری برای تولید نظریات علوم انسانی اسلامی شکل نگرفته و فقط پارادایم پوزیتیویستی وجود دارد و علوم انسانی در واقع معادلات حرکت انسان در شبکه هستی هستند.

عضو هیئت مدیره مجمع حکمت اسلامی مشهد یکی از اهداف این مجموعه را تبیین علوم انسانی اسلامی کامل دانست و خاطرنشان کرد: علوم انسانی اسلامی در پی این است که این معادلات مبتنی بر گزاره‌های دینی و لوازم عقلی قطعی آن‌ها بیان شود و علوم عقلی برای این است که بتوانیم علوم انسانی صادق و موجهی داشته باشیم.

واسطی عنوان کرد: مجمع حکمت اسلامی در سال 1384 با نظارت آیات عظام جوادی آملی، مصباح یزدی و سبحانی در قم و سال 1392 با حضور مجموعه اساتید علوم عقلی مشهد و به مدیریت سیدعباس صالحی در مشهد و با هدف گسترش گفتمان فلسفه شیعی در جهان آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به فعالیت گروه‌های علمی فرهنگ، کلام و منطق، معرفت شناسی، عرفان و فلسفه علوم انسانی در مجمع حکمت اسلامی مشهد، بیان کرد: تاکنون پنج همایش و 45 نشست تخصصی در این زمینه برگزار شده است و نشست‌های تخصصی این مجمع پیرامون مسائل روز همراه با ارائه راهکارهای کاربردی در شعبه مشهد روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هرهفته در محل این مجمع واقع در نبش سناباد33 برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.