عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ قرآن کریم با تاکید بر تفاوت‌های اصول جامعه‌شناسی غربی با مبانی ایرانی ـ اسلامی گفت: ما از پی‌ریزی دانش دین‌بنیان و قرآن‌بنیان در جامعه غافل مانده‌ایم.

بی‌نصیب ماندن از دانش قرآن‌بنیان برای رفع معضل طلاق

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی، مدیر گروه تفسیر و متون آموزش قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، د‌ر پاسخ به چرایی شکسسته شدن قبح طلاق در جامعه و راهکارهای اسلام برای برون رفت از این وضعیت گفت: موضوع طلاق یک پدیده جهانی و یک معضل فراگیر جهانی است که اختصاص به جامعه ما ندارد. 

وی با بیان اینکه طلاق به صورت یک پدیده نو و نابهنجار ‌در دو سه دهه اخیر دامنگیر جامعه ما شده است، افزود: ‌هر گناه و معضلی که فراگیر شود قبحش را از دست می‌دهد. بلا وقتی عمومی شد، قابل پذیرش می‌شود و این موضوع در مورد طلاق هم متاسفانه اتفاق افتاده است و ما شاهد طلاق‌های مکرر هستیم و در بعضی از شهر‌ها می‌بینیم ‌درصد ازدواج‌هایی که ثبت می‌شود با طلاق‌هایی که در آن شهر اتفاق می‌افتد تفاوت چندانی ندارد.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: ریشه‌یابی و بررسی مسئله شکسته شدن قبح طلاق یکی از اولویت‌های بسیار مهم جامعه است. ما دچار نوعی دوگانگی در تحلیل و واکاوی‌های معضلات اجتماعی هستیم که این موضوع باعث حاد‌تر شدن مشکلات می‌شود و تصمیم‌گیری را برای حل مشکلات سخت‌تر خواهد کرد.

50 میلیون سایت برای پیشگیری آسیب‌های اجتماعی

مدیرگروه تفسیر و متون آموزش قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ قرآن کریم با اشاره به تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی و همچنین شبکه‌های تلویزیونی در به وجود آوردن بسترهای طلاق و معضلات اجتماعی، گفت: جوامع غربی نیز درگیر این موضوع هستند، تا جایی که در یک مقاله از وجود 50 میلیون سایت برای پیشگیری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی سخن گفته شده است.

وی اصول جامعه‌‌شناسی غربی را برای حل معضلات اجتماعی در کشور چندان موثر ندانست و افزود: امروز جامعه‌شناسی به عنوان یک دانش که خاستگاهش جوامع غربی است و اصولش هم از آنها گرفته می‌شود، با آنچه که در کشور ما وجود دارد بسیار متفاوت است و این موضوع که اصول جامعه‌شناسی برگرفته از غرب در تمام کشورها عمل می‌کند و باعث کاهش آسیب‌ها می‌شود، غلط است.

حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: آنچه که ما امروز به عنوان جامعه‌شناسی و معیار‌های ارزیابی جامعه می‌شناسیم، چیزی است که شاخص‌های آن در غرب تعریف شده است و ما از اینکه بخواهیم یک دانش دین‌بنیان و قرآن‌بنیان را در جامعه پی‌ریزی کنیم بی‌نصیب بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: آنچه که در اختیار ماست در جوامع غربی تعریف شده و خواسته و یا ناخواسته این ادعا وجود دارد که علوم به معنای روزش تجربی است و بر اساس یافته‌های تجربی اعتبار پیدا می‌کند. اما این علوم در حال حاضر در کشورهای غربی تجربه شده و به کشور ما آمده است.

این استاد حوزه بیان کرد: موضوع جامعه‌شناسی برگرفته از مبانی غربی در کشور برای حل معضلات اجتماعی یک مسئله مهم است، لذا وقتی از جامعه‌شناسی، درخواست بررسی مسائل و معضلات را داریم، می‌بینیم که با معیار‌های کشورهای غربی مورد سنجه قرار می‌دهد، اما باید گفت که این موارد مانند علوم محض نیستند و در هر جامعه بنا به فرهنگ آن باید این موضوع بررسی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.