قدس آنلاین/ محمد هرمزی : با آغاز شمارش معکوس انتخاباتی برای تحقق یک رویداد سیاسی سرنوشت ساز تا ۲۴ ساعت آینده، طیف گسترده فعالان اقتصادی بویژه در بازارهای مالی بیش از گذشته نسبت به نتایج این فرصت تاریخی حساس شده‌اند.

  شور انتخاباتی؛ هیجان بورسی

این انتخابات برای مردم و بویژه فعالان بازار‌ها از این رو حیاتی است که نتایج آن می‌تواند سرنوشت اقتصاد گرفتار رکود را تغییر دهد.
البته آثار رویدادهای سیاسی بر اقتصاد از قبل آغاز شده است و اتوبوس اقتصاد، نخستین حرکت خود را از یک ماه در جاده سیاست آغاز کرده است. حرکت اولیه این اتوبوس از مسیر توافق برجام آغاز شده و مسیری طولانی را در پیش رو دارد و دومین مسیر، عبور این اتوبوس از جاده سیاست داخلی یعنی انتخابات هفتم اسفند مجلس آغاز خواهد شد.
در این بین و درست در زمانه انتخاب پیش رو، فعالان بازار بویژه بازارهای مالی حساسیت بیشتری به نتایج انتخابات دارند و براین باورند بسیاری از گره‌های جدی به دست واضعان قانون باز می‌شود. اما آنچه مهم است تکلیف فضای اقتصادی و سیاسی با انتخابات پیش رو مجلس برای یک دوره نسبتا طولانی روشن خواهد شد و در این بین فعالان بازار بیش از دیگران به آینده سرمایه گذاری و فعالیت خود حساس خواهند بود.  با این حال، تجربه نشان داده بازارهای مالی پیش و پس از انتخابات با تاثیرپذیری آنی روبه‌رو بوده است. برای مثال طی چند روز گذشته بورس سبزپوش بوده، اما اگر ازهیجانات زود گذر و به اصطلاح انتخاباتی بگذریم، دورنمای این بازار‌ها بشدت با نگاه سیاسی طیف‌های مختلف گره خورده است و بر سرکار آمدن هر طیف خاصی ناگزیر اثرات زیادی در تصمیمات فعالان درپی دارد.  به هرحال با ترکیب جدید نمایندگان مجلس ممکن است سرنوشت برخی بازار‌ها و سیاست‌ها چون مالیاتی، ارز، تورم، مسکن، بازار کالاهای وارداتی و صادراتی و مالی دچار دستخوش تحولات جدی شود.
 لبخند بازارها به رویدادهای سیاسی
حال این پرسش مطرح می‌شود که رویدادهای سیاسی از جمله انتخابات چه اثری بر آینده بازارهای پیشرو ازجمله بازارهای مالی درپی خواهد داشت؛ بویژه درمورد بورس باید گفت تالار شیشه‌ای بخوبی روایتگر تأثیرگذاری رویدادهای سیاسی بر اقتصاد ایران خواهد بود.
در این باره یک کار‌شناس بازار مالی درمورد میزان تاثیر پذیری بازارهای مالی از رویدادهای سیاسی مانند انتخابات می‌گوید: در دیگر کشور‌ها و با حاکمیت احزاب، فعالان بازار مالی این توانایی را دارند که وضعیت آینده بازار را بسته به اینکه کدام حزب روی کار می‌آید از روی برنامه‌های آن‌ها پیش بینی کنند.
سید علی محمودی می‌افزاید: در بورس دیگر کشور‌ها سهام شرکت‌هایی که مورد حمایت حزب پیروز است رشد می‌کند و در پی آن نیز بورس هم رونق می‌گیرد، اما در ایران حزب منسجم و بزرگی که دارای برنامه‌های اقتصادی باشد و بر مبنای آن فعالان بازار بتوانند تحلیل درستی از آینده داشته باشند، معمولا نداریم.  وی درعین حال تصریح می‌کند: با روی کارآمدن جریان پیروز، معمولا سهام شرکت‌هایی افزایش می‌یابد که بتوانند برنامه‌های وعده داده شده را در فضای جدید پیاده کنند.
این کار‌شناس بازار سرمایه می‌افزاید: برای مثال فعالان بازار در صنعت هوایی و زمینی با توجه به نتایج برجام حتما سرمایه گذاری خواهند کرد. این خود ارزش سهام شرکت‌ها در بورس را افزایش می‌دهد که در مجموع نمایانگر رونق در بورس خواهد بود.  وی ادامه می‌دهد: در همین موضوع خرید ۱۱۸ هواپیما با توافقی که صورت گرفت زمینه‌های اجرای یکی از عقود اسلامی یعنی اجاره به شرط تملیک فراهم شده است. بدین صورت که قرار است پول خرید این هواپیما‌ها ظرف ۱۰ سال پرداخت شود، یعنی هزینه اجاره این هواپیما‌ها از محل درآمد ناوگان هواپیمایی تأمین خواهد شد و پس از ۱۰ سال ایران صاحب یک ناوگان ۱۰ساله بدون قسطی خواهد بود که یک دلار هم بابتش پول نقد نداده است.  وی تأکید می‌کند: همچنین قرار است برای تجهیز ناوگان ریلی و زمینی بیش از۵۰ میلیارد دلار هزینه شود که چند پروژه راه آهن سراسری جاده ابریشم، راه آهن مشهد - کربلا و قطار سریع السیر تهران -اصفهان را در برمی گیرد بنابراین معلوم است که با این برنامه‌های عمرانی، سهام شرکت‌های مجری و مشارکت کننده در بورس رشد خواهد کرد.  این کارگزار بورسی می‌افزاید: با عقد قراردادهای جدید در ایتالیا و فرانسه بورس ایران رشد خود را آغاز کرد، یعنی سهام بسیاری از شرکت‌ها با جهش قیمت روبه‌رو شد؛ برای مثال درمورد خودرو باید گفت قیمت هر سهم خودرویی ۵۰ تا۸۰ درصد افزایش یافته است.
وی درعین حال می‌گوید: چنانچه افرادی در مجلس رأی بیاورند که مخالف هر گونه قرارداد خارجی و نسبت به تعامل با دنیا نظر مساعدی نداشته باشند در بورس و دیگر بازارهای مالی هم تاثیر خواهد داشت. در این شرایط نه تنها سرمایه‌گذاری به ایران نخواهد آمد، بلکه همین سرمایه گذارانی که سرمایه گذاری کرده‌اند هم سهام خود را به نصف می‌فروشند و از بازارهای مالی خارج می‌شوند.  وی تأکید می‌کند: بنابراین رویدادهای سیاسی و بویژه انتخابات مجلس تاثیر زیادی روی بازارهای مالی دارد، دلیلش مشخص است، زیرا پول و سرمایه بسیار ترسو است، یعنی به محض اینکه احساس کند امنیت ندارد فرار خواهد کرد. به گفته وی، برخی افراد مباحثی را مطرح می‌کنند بدون اینکه به آثار و پیامدهای دیدگاه‌های خود در این بازار‌ها اشراف داشته باشند که چه مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

 سرمایه گذاری بلند مدت
این کار‌شناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: علایمی وجود دارد که جریان انتخابات به سمتی خواهد رفت که بشدت بر رشد بازارهای مالی اثرگذار خواهد بود و این اثرات از شنبه آینده دیده خواهد شد.  به گفته وی، معمولا فعالان بازار برنامه‌های خود را با سیاست‌های اعلامی نامزدها تنظیم می‌کنند، صاحبان سرمایه در محلی سرمایه‌گذاری می‌کنند که کمترین ریسک را دارا باشد و در فضایی سرمایه گذاری نمی‌کنند که جو مثبتی برایش متصور نیست.
وی می‌افزاید: صاحب سرمایه نسبت به نتیجه انتخابات حساس است، اگر احساس کند کسانی که روی کار می‌آیند میانه‌ای با رونق بازارهای مالی ندارند سرمایه گذاری نمی‌کند که این فرایند در‌‌نهایت به سقوط بورس به عنوان نماگر اقتصاد ختم می‌شود، اما اگر امید ایجاد شود که قرار است تعامل اقتصادی با دنیا افزایش یابد، تأثیر مثبتی روی بورس خواهد داشت. به گونه‌ای که سرمایه‌گذاری در ایران را افزایش و سرمایه گذار خارجی را هم ترغیب می‌کند که در بازارهای مالی ایران سرمایه‌گذاری کند.   وی با بیان اینکه بازارهای مالی و بورس پس از انتخابات رشد خوبی خواهد داشت و در این مورد خوشبین است، ادامه می‌دهد:  با تأکیدهای رهبر معظم انقلاب در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، پشتوانه عظیمی برای کشور به وجود خواهد آمد و در پی آن اطمینان برای سرمایه گذاری در کشور بیشتر خواهد شد.
سید علی محمودی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه این انتخابات ۴ ساله است، سرمایه گذار می‌تواند برنامه ریزی دراز مدت در ایران داشته باشد.  وی به این نکته هم اشاره می‌کند که با توجه به تبلیغات که مردم خود دارند، بورس رونق واقعی پیدا خواهد کرد، بنابراین از روز شنبه با سرمایه گذاری‌های جدید داخلی و خارجی برای یک دوره بلند مدت، بازارهای مالی ایران رونق می‌گیرد.  در همین حال یک تحلیلگر بازار بورس نیز معتقد است: تحلیل تکنیکال بازار بورس از آن حکایت دارد که برآیند حرکت شاخص بورس همچنان مثبت خواهد بود.
مهدی کمرو می‌افزاید: براساس پیش بینی ما رشد بورس حدود ۵۸ ماه ادامه خواهد داشت که تنها دو ماه آن را سپری کرده‌ایم؛ یعنی در ۵۶ ماه آینده برآیند حرکت شاخص مثبت خواهد بود. این پیش‌بینی می‌تواند نویدبخش خروج اقتصاد از رکود و آغاز یک رشد جدید اقتصادی در کشور باشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.