حجت الاسلام نصیری، رئیس موسسه معارف وحی و خرد گفت: اصل احترام به نظر و رای مردم یکی از آموزه های مسلم دینی است.

اصل احترام به رأی و نظر مردم از آموزه های مسلم دینی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، با استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و تحقق اولین مردم­سالاری دینی در منطقه غرب آسیا و بلکه جهان، «مردم» به عنوان صاحبان نظام بر اساس آموزه ­های اسلامی، کلیدی ترین نقش را در نحوه اداره امور کشور و تعیین حاکمان و نمایندگان خویش دارا شدند. به بهانه اهمیت رای مردم در انتخابات با حجت‌الاسلام علی نصیری، رئیس موسسه معارف وحی و خرد گفتگو کردیم که در پی می آید؛

حجت الاسلام نصیری گفت: رهبر انقلاب در بیاناتی فرمودند: این‌طور نبود که امام دموکراسی را از غرب اخذ و با اسلام قاطی کند، اگر مردم‌سالاری در تعارض با اسلام بود، ایشان صراحتاً اعلام می‌کرد. بنابراین اصل احترام به نظر، رأی و دیدگاه مردم یکی از آموزه‌های مسلم دینی است. آیه شریفه‌ای در قرآن مرتبط با همین بحث داریم که به صراحت مسئله ریسمان الهی و در کنارش ریسمان مردم را یادآوری می کند. در آیه ۱۱۲ سوره مبارکه آل‌عمران آمده است: وقتی که مخالفان و مشرکان و کافران و البته بیشتر هم یهود، با اهل کتاب صحبت می‌کند می‌فرماید «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُواْ إِلاَّ بِحَبْلٍ مِّنْ اللّهِ وَحَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ» یعنی بر اینها ذلت زده می‌شود مگر اینکه به ریسمان خدا چنگ بزنند، این یکی از شگفتی‌های قرآن است که ریسمان مردم در کنار ریسمان الهی ذکر شده است.

وی افزود: به علاوه آن آیاتی که ذکر شده اصلاً سوره‌ای به نام شورا داریم که خیلی عجیب است. اگر بخواهیم نشان دهیم که در اسلام چقدر راجع  به رأی و دیدگاه مردم اهمیت داده می‌شود، اختصاص دادن یک سوره به این نام به تنهایی کافی است. همچنین آیه «امرهم شوراهم بینهم» را هم داریم. پیامبر(ص) با اینکه- اساساً ایشان به خاطر اینکه ملهم از وحی و رهنمود الهی است- نیازی نداشت که از کسی استبصار کند، باز خدا به او فرمود: «شاورهم فی الامر»، اینها را در مشورت‌هایتان دخالت دهید البته تصمیم با شماست.

نصیری ادامه داد: اصطلاحاً مدیریت مشورتی است نه شورایی. کاملاً مشخص است که پیامبر(ص) در جنگ‌ها و خیلی از کارها حتی نحوه برخورد با یهود بنی‌قریظه و اسرا با همراه و یارانشان جلسه می‌گذاشت و مشورت می‌کرد. بنابراین در سیره حضرت علی(ع) هم چنین است. ما نمی‌توانیم مسئله حکومت اسلامی یا بحث ولایت فقیه که محدوده آن چیزی که در رابطه با پیامبر(ص) و اهل‌بیت آمده را محدود یا به عبارتی خلاف آن عمل کنیم.

رئیس موسسه معارف و وحی و خرد تصریح کرد: وقتی که پیامبر(ص) اهل مشورت باشد و به رأی مردم احترام بگذارد، به صورت حتمی جامعه‌ای که ملهم از آموزه‌های علوی و ولوی و اهل‌بیتی است آن هم همین‌طور است. بنابراین کاملا طبیعی است که  کسی که آشنا به مسائل دینی و اسلامی است، بداند امام (ره) افکارش به چه سمتی می‌رفته است. امام(ره) عمرشان را در معارف دینی و فقه و تفسیر و حدیث و فلسفه و عرفان گذراند و به قول شهید صدر در امام خمینی(ره) ذوب شوید، همانگونه که او در اسلام ذوب شد. این مسئله در اندیشه امام(ره) هم وجود دارد. از اولین مسائل، عنوانی بود که برای نامیدن نظام مطرح بود. امام خودشان عنوان جمهوری اسلامی را پیشنهاد کردند. اصلاً جمهوری یک تعبیر عربی و به معنای مردم است؛ و بیانگر این مسئله است که به نظر اکثریت مردم کاملا بها داده می شود.

نصیری یادآورشد: اینکه نحوه دخالت مردم تا چه اندازه باشد بحث های فنی خودش را دارد. مردم نمی توانند اجازه داشته باشند که احکام خدا را عوض کنند. مردم  فقها را انتخاب می کنند آنها هم قانون اساسی می نویسند و دوباره بر قانون اساسی  که دایر مدار نظام و آیات و روایات است یک عده صاحب نظر را تعیین می کنند که چه در بخش قوه مجریه به عنوان دولت و دست اندکاران اجزائیات یا چه در بخش قوه مقننه که بروند و در سایه  سار قانون اساسی به صورت طرح ها و لوایح یک سری مسائل جاری کشور را حل کنند.

وی افزود: اصل دخالت مردم امر پذیرفته شده ای است که در کشور ما در این سال ها امر بارز و آشکاری بوده و این مسئله از افتخارات نظام است که در هر کوی و برزن حتی روستاها غوغایی به پاست که یک عده تبلیغات راه بیندازند و بیایند بگویند ما کاندید و نامزد هستیم یا یک عده ای سخنرانی داشته باشند و بروشورها و نوشته ها پخش شود. این قدر که مردم حس کنند در مسائل کشور کاملا دخالت و حضور دارند و افکار و ایده و اندیشه شان مورد توجه قرار می گیرد، جزو افتخارات نظام است و باید تلاش کنیم چه در بخش نظارت و چه در بخش اجرا، انتخابات به صورت دقیق تر و سالم تر برگزار و حقوق مردم رعایت شود.

نصیری در پایان گفت: اگر به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند همه حتی آنهایی که مخالف نظامند بیایند رای بدهند چون رای دادن مهم است توجه کنیم و عشق، صداقت و امانتی که در مردم است را حفظ کنیم و آنهایی هم که می خواهند نماینده شوند درست عمل بکنند یک منطق قوی الهی و خدایی بر رفتار و کردار ما حاکم می شود. در این صورت برکت معنوی الهی بزرگی نصیب ملت می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.