قدس آنلاین/ اقتصاد: درحالی به اذعان برخی از فعالان بازار، طرح توزیع کارت‌های اعتباری با هدف ایجاد رونق در بازار لوازم خانگی و حمایت از مصرف کننده در پیچ و خم‌های زیاد به سرنوشت نامعلومی دچار شده که این بار طرح فروش اقساطی به اعتبار ۱۵ میلیون تومان بر سر زبان‌ها افتاده است. به ظاهر نقص‌های طرح فروش اقساطی بانک مرکزی، این بار صنفی را وا داشته تا طرحی جایگزین را برای فروش اقساطی کالا آغاز کنند.

  طرح جدید تولیدکنندگان برای فروش قسطی کالا

در این باره سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی از اجرای طرح جدید فروش اقساطی با همکاری تولید کنندگان و بانک‌های عامل خبر داده است.
براساس گزارش تسنیم، حمیدرضا غزنوی اظهار داشت: طرح فروش اقساطی کالا که بانک مرکزی اجرا می‌کرد، به دلیل دوره کوتاه بازپرداخت اقساط و محدود شدن به بازنشستگان دارای کمتر از یک و نیم میلیون تومان حقوق ماهانه و همچنین زوج‌های جوان با استقبال مواجه نشد.
وی افزود‌: ‌در طرح جدید تولید کنندگان با بانک‌های عامل به توافق رسیدند که بخشی از سود وام این طرح را پرداخت کنند و تا ۱۵ میلیون تومان هم شهروندان می‌توانند خریداری کنند.
غزنوی گفت: دوره بازپرداخت وام این طرح هم 24 تا 26 ماهه خواهد بود که انتظار داریم، متقاضیان استقبال کنند.
وی افزود: ‌بزودی سایت انجمن به عنوان مرجع در انجمن برای معرفی این طرح و اطلاع رسانی در این باره راه‌اندازی خواهد شد.
غزنوی گفت: ‌متقاضیان این طرح فقط می‌توانند با ارایه گواهی کسر از حقوق یا سفته از این تسهیلات استفاده کنند و متقاضیان همچنین می‌توانند، در کنار این طرح از طرح بانک مرکزی هم استفاده کنند.
این درحالی است که چند روز پیش رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی هم تأکید کرده بود، صدور کارت‌ اعتباری خرید لوازم خانگی رسماً منتفی شده و امکان اجرای آن نیست، بنابراین خریداران منتظر صدور این کارت‌ها برای خرید نباشند!

 انتظار مردم برای کارت اعتباری
به گفته محمدرضا دیانی استقبال مردم برای خرید نسبت به ماه‌های گذشته بهتر شده، ولی مردم همچنان منتظر صدور کارت‌های اعتباری‌ برای خرید کالای ایرانی هستند که دولت قول داده بود صادر می‌شود، اما باید به اطلاع مردم برسانیم که طرح کارت‌های اعتباری خرید کالا به هیچ‌وجه انجام‌شدنی نیست.
وی با تأکید بر اینکه کارت‌های اعتباری که برای خرید قرار بود صادر شود، صادر نشده است، گفت: مردم اگر قصد خرید دارند، به امید این کارت‌ها نمانند و خرید خود را انجام دهند، چون در حال حاضر شرایط طوری است که قیمت‌های لوازم خانگی در حد کف قرار گرفته است.
دیانی افزود: دو سال است که در بازار لوازم خانگی افزایش قیمت نداشتیم و اکنون شرایط برای خرید بسیار مناسب است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی اظهار داشت: به رغم قولی که دولت و بانک مرکزی داده بود، کارت‌های اعتباری صادر نشد و این موضوع ضربه بزرگی به صنعت لوازم خانگی زد؛ چون ضمن رکودی که در بازار بود، این قول‌ها سبب شد که خرید مردم به تأخیر بیفتد و نخریدن مردم به رکود بازار لوازم خانگی دامن زد.
همچنین دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به ناموفق بودن طرح توزیع کارت‌های اعتباری تصریح کرد: بانک مرکزی ۱۰ میلیون پیش‌نویس برای ثبت‌نام کارت اعتباری را به 6 میلیون تومان کاهش داد.
حبیب‌الله انصاری درباره‌ وضعیت بازار لوازم خانگی در ماه‌های آخر سال ۱۳۹۴ اظهار داشت: با شرایطی که بانک مرکزی ایجاد کرد، مردم از کارت‌های اعتباری خرید کالا استقبال نکردند.
این کارت‌ها ۱۰ میلیون تومان پیش‌نویس شده بود و برای عموم مردم بود، ولی مقدار آن را به شش میلیون تومان کاهش دادند و آن را به حقوق‌بگیران و بازنشستگان محدود کردند؛ در نتیجه مشخص است که استقبال کم می‌شود.
به گفته وی، مردم از این کارت‌ها ناامید شده‌اند.
اما رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به این موضوع که صدور کارت‌ اعتباری خرید لوازم خانگی رسماً منتفی شده است، تصریح کرد: اعلام منتفی شدن طرح کارت‌های اعتباری از سوی رئیس انجمن تولید کنندگان کاملا غلط است، حتماً نظر وی درباره صدور کارت برای تمامی افراد تأمین نشده که چنین موضوعی را مطرح کرده است.
ولی‌الله سیف تأکید کرده بود: بانک مرکزی از ابتدا هم برنامه‌ای برای صدور کارت‌های اعتباری به آحاد جامعه نداشته و گروه‌های خاصی مورد هدف بوده‌اند.

 کارت اعتباری با نرخ مبادله ای
سیف با بیان اینکه بانک‌ها مدت‌هاست دستورالعمل صدور کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی را در قالب بسته تسریع رونق اقتصادی دریافت کرده‌اند، گفت: بانک‌ها با توجه به ضوابط مربوطه در این موضوع محدودیت‌هایی نیز دارند که باید براساس آن عمل کنند، اما به طور حتم هر گاه درخواست صدور از سوی سازمان‌ها به آن‌ها اعلام شود، حتماً در این باره اقدام‌های لازم را انجام می‌دهند.
پیشتر مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از صدور کارت اعتباری عام با نرخ سود ۱۲درصد خبر داده بود.
ناصر حکیمی، آذر ماه تأکید کرده بود: در طرح کارت اعتباری عام و جامع طرح‌های گوناگونی قابل پیاده سازی است که یکی از آن‌ها خرید کالاهای بادوام ایرانی است.
به گفته وی، کارت‌های اعتباری با نرخ مبادله‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد و با نرخ سود ۱۲ درصد و اقساط ۱۲ ماهه مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
به گفته وی، بانک مرکزی اعتبار ۴۲۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد تومانی برای اجرا و شروع طرح در نظر گرفته و پس از موافقت دستگاه‌های مربوط با دستورالعمل طرح، اجرایی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه طرح کارت اعتباری عام با امکانات جدید جایگزین طرح قبلی کارت خرید اعتباری شده است، گفت: تفاوت این کارت با طرح قبلی این است که افزون بر کالاهای ایرانی، کالاهای دیگری نیز قابل خریداری است که کالاهای ایرانی با نرخ سود ۱۲درصد و سایر کالا‌ها با نرخ عقود مبادله‌ای خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.