قدس آنلاین/ بین‌الملل: هر چند آلمان از بحران اقتصادی۲۰۰۸ اثرات بد و نامطلوبی را پذیرفته اما اقتصاد این کشور همچنان به عنوان برترین اقتصاد اروپا و یکی از بهترین اقتصادهای جهان است.

 اروپا و خطــر سقوط در چاه «پگیــدا»

همین اوضاع اقتصادی این کشور، آن را به گزینه‌ای جذاب برای مهاجران بدل کرده است، بطوری که آلمان پذیرای جمعیت قابل توجهی از مهاجران شده است، در حالی‌که بیش از ۴میلیون نفر از آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند. وجود این تعداد قابل توجه از مهاجرین، همواره حساسیت‌هایــی را از سوی گروه‌های مختلف بدنبال داشته، چنان‌چه از سال‌های گذشتــه گزارش‌هایی از برخورد و درگیری و آتش‌سوزی‌های عمدی خانه‌های مهاجران توسط گروه‌های نژادپرست راست افراطی و بیگانه‌ستیز مخابره می‌شد. گزارش‌های شورای اجرایی حمایت از اقلیت ملی شورای اروپا نیز به افزایش شمار مظاهر نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی در شهرهای مختلف آلمان در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ اشاره دارد. این تحرکات خشونت‌آمیز برضد مهاجرین و بخصوص مسلمانان در نتیجه تبلیغات گروه‌های مختلف نژادپرستی همچون «پگیدا» صورت گرفته است. دیدگاه اصلی این گروه از نظر خود طراحان این حرکت‌ها در اصل مخالفت با اسلامی‌سازی اروپا و خارجی‌هایی است که حاضر به ادغام در جامعه‌های اروپایی نبوده و همواره سعی در حفظ دین و عقاید و رسوم خود دارند. شعار اصلی این جنبش «هشدار نسبت به نفوذ بنیادگرایی مذهبی در فرهنگ مسیحی غرب و جامعه اروپا» است.

 احیای تفکرات نژادپرستانه
 پایین بودن نرخ رشد جمعیت در کشورهای اروپایی، وجود برخی مشکلات اقتصادی و وجود برخی تعصبات نژادی در افزایش این گروه‌ها و از آن جمله پگیدا مؤثر بوده است.
این جنبش در سال۲۰۱۴ در آلمان تشکیل شد و نخستین گردهمایی آن در شهر «درسدن» در ۱۹ژانویه ۲۰۱۵ بود. ولی این حرکت به آلمان و این شهر محدود نشد و اکنون شاهد گسترش این جنبش و تظاهرات طرفداران این تفکر در سایر کشورهای اروپایی هستیم؛ کشورهایی چون انگلستان و هلند از این جمله‌اند. این حرکت‌ها و تظاهرات‌ها با واکنش‌های بسیاری از سوی مقامات کشورهای اروپایی و مردمی روبه‌رو شد. بطوری که بسیاری از مقامات این کشورها همچون «مرکل» صدراعظم آلمان با آن مخالفت کردند و توسط بسیاری از مردم تظاهرات‌هایی به طرفداری از مهاجرین صورت گرفت، ولی با این وجود همچنان شاهد گسترش این جنبش و گرایش بیشتر به این گروه‌ها هستیم. امری که در صورت ادامه، تهدیدی جدی برای مهاجران و بخصوص مسلمانان خواهد بود و اروپا را به مکانی ناامن و خطرناک برای مهاجران بدل خواهد کرد.
البته این جنبش مخالفان سرسختی هم دارد و چندی پیش مردم در شهرهای مختلف آلمان از جمله درسدن که مرکز تولد پگیدا محسوب می‌شود به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را نسبت به تفکرات آنها ابراز داشتند.
البته مخالفت جنبش‌های افراطی تنها محدود به مسلمانان نیست و آنها علیه یهودیان نیز واکنش‌هایی نشان می‌دهند.  چندی پیش «ژان کلودیونکر»،
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران پس از نگرانی یهودی‌ها از فشار پان‌آلمانیسم، به رشد گروه‌های راست افراطی و بیگانه‌‌ستیزی در آلمان انتقاد کرد.

 زنگ خطر برای اروپا
یونکر ضمن تأکید بر اینکه «اکثریت بزرگ» آلمانی‌ها در رابطه با بیگانگان
به جای تنفر، ابراز همدلی می‌کنند گفت: «هنگامی که در تظاهرات شعارهای نفرت‌زا شنیده می‌شود و تحریک مردم به جایی می‌رسد که شهردار آتی شهر کلن مورد حمله قرار می‌گیرد، باعث نگرانی من می‌شود».
شورای مرکزی جامعه یهودیان آلمان نیز از رشد راست‌گرایان افراطی در این کشور ابراز نگرانی کرد و از دولت خواست برای مقابله با آنان اقدام کند. رئیس شورای جامعه یهودیان با اشاره به تازه‌ترین گزارش پلیس جنایی فدرال آلمان که رشد پیوسته راست‌گرایان افراطی در این کشور را تأیید کرده بود، از دولت خواست شمار نیروهای پلیس را افزایش دهد. «اشپیگل آنلاین» می‌پرسد که آیا خطر بازگشت به دورانی مانند جمهوری وایمار که سرشار از درگیری‌های خشونت‌آمیز سیاسی بود آلمان را تهدید می‌کند؟ و خود می‌افزاید، حتماً هنوز راه درازی تا رسیدن به چنین وضعیتی وجود دارد، ولی ابعاد پرخاشگری در آلمان بسیار نگران‌کننده است. این گزارش فهرستی از حملات اخیر با انگیزه‌های احتمالاً سیاسی ارایه کرده است. برای نمونه در روزهای گذشته به شماری از پناهجویان حمله شده و آنان را تا حدی کتک زده‌اند که ناچار به انتقال به بیمارستان شده‌اند.
هرچند فعلاً این اتفاقات در حد محدود وجود دارد، اما کارشناسان به شدت از آینده این اقدامات و به خصوص تقویت آنها به دلیل مشکلات اقتصادی اروپا نگران هستند و بیم آن را دارند که اروپا بدلیل تنگناهای اقتصادی به آرامی اما خیلی واقعی و محسوس به سمت افراطی‌گری حرکت کند. این مسأله به‏خصوص در روی کار آمدن سیاستمداران افراط‌گرا مؤثر خواهد بود، مانند آنچه چند سال پیش در اتریش اتفاق افتاد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.