قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) بهترین راهنمای تربیت اخلاقی جوانان و نوجوانان

 هشتم اسفند ماه هر سال مصادف است با روز امور تربیتی و تربیت اسلامی، روزی که یادآوری می‌کند که پدران، مادران و مربیان کشور برای تربیت و پرورش اسلامی فرزندان ایران اسلامی وظیفه خطیری دارند تا در سایه تعلیمات دینی - که بر گرفته از قرآن و مکتب اهل بیت(ع) است- با برنامه ریزی منظم و سنجیده، روح و روان کودکان را با معنویت آشنا کنند.
فرزندان چون نهالی هستند که شکل‌گیری شخصیت شان در دوران بزرگسالی، به نحوه تربیت دوران کودکی آنان برمی‌گردد. از این رو اگر فرزندی مشکلی تربیتی و اخلاقی داشته باشد، در درجه نخست والدین بیشترین سهم را در این خصوص خواهند داشت و سپس نهادهای فرهنگی و تربیتی و جامعه.
گام نخست در این زمینه رفتار، کردار و گفتار پدر و مادر است؛ بنابراین وقتی والدین رعایت اخلاق و رفتار اسلامی را سرلوحه زندگی خود قرار دهند، این رفتار به فرزندان نیز منتقل می‌شود. از این رو، راه آموزش از دوران نوزادی و با دیدن وشنیدن رفتار والدین با هم، آغاز می‌شود و سپس با تکمیل درس اخلاق و معرفت دینی ادامه خواهد یافت و در این راه اگر ارزش‌های والای انسانی، وآشنایی او با قدرت بی‌انتهای خداوند و راز و رمز خلقت، آشکار شود و این فرد بداند که همیشه کسی هست که او را می‌بیند ومراقب اوست، دیگر مسیر راه خود را گم نخواهد کرد.
نکته جالب توجه در این زمینه که همه ما دیده و شنیده‌ایم، اینکه  وقتی از انسان بخوبی یاد می‌شود، به این نکته تأکید شده که وی بر سر سفره اهل بیت(علیهم السلام) بزرگ شده است، پس توسل به خاندان نبوت وامامت از اصولی ترین راه‌های آموزشی و تقرب به درگاه خداوند خواهد بود. بنابراین آشنایی با قرآن از کودکی، خواندن، شنیدن، دیدن و معاشرت با اهل قرآن بویژه عمل به فرامین این کتاب آسمانی، در تمام دوران زندگی از کودکی تا پیری وسپس تا حیات طیبه الهی، راهگشای تمامی رمزهای دنیا و آخرت خواهد بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.