قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف و مواد مصرفی مشهد در خصوص شمار واحدهای قالیشویی دارای مجوز و پروانه کسب در این شهر اظهار داشت: در حال حاضر در مشهد ۷۰ واحد قالیشویی دارای مجوز فعال هستند.

مردم از خدمات قالیشویی‌های فاقد مجوز استفاده نکنند

 شناسایی واحدهای غیرمجاز
هادی مخملی درباره شمار واحدهای غیرمجاز قالیشویی نیز افزود: حدود 10 تا 15 واحد فاقد پروانه و مجوز نیز شناسایی شده اند که نسبت به جمع آوری قالی‌های مردم اقدام می‌کنند.
وی تصریح کرد: این شرکت‌ها با سوء استفاده از بازار شب عید و افزایش تقاضا برای شستن قالی با درج آگهی تبلیغی در جراید در این حرفه ورود یافته، اما با شناسایی آن‌ها در دستور برخورد قانونی قرار دارند.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اضافه کرد: برابر تبصره سه ماده 17 قانون نظام صنفی مصوب سال 92 درج آگهی تبلیغی واحدهای صنفی غیرمجاز و بدون پروانه کسب در جراید ممنوع است و رسانه‌های متخلف محکوم به پرداخت جریمه نقدی خواهند شد.
وی ادامه داد: روزنامه‌ها، رسانه‌های گروهی، چاپخانه و مؤسسات تولید محصولات چند رسانه ای مکلفند، قبل از پذیرش سفارش آگهی، پروانه کسب و مجوز واحد صنفی متقاضی را مطالبه کند و در غیر این صورت جریمه می‌شوند.

 فعالیت واحدهای غیر مجاز بی‌جا و مکان
مخملی با بیان اینکه واحدهای قالیشویی غیرمجاز فاقد جا، مکان و دفتر مشخص هستند، گفت: این واحدها اغلب به صورت تلفنی کار می‌کنند، بنابراین پلمب آن‌ها چندان آسان نیست، لذا شناسایی این واحد‌ها از طریق تردد خودروهای این شرکت‌ها  در دستور کار واحد بازرسی اتحادیه قرار دارد.
وی تصریح کرد: مکان فعالیت شرکت‌های قالیشویی دارای مجوز و پروانه کسب مشخص و معلوم است. این واحدها تحت پوشش، نظارت و کنترل اتحادیه و موظف به ارایه کار با کیفیت و پاسخگویی در برابر آن به مردم هستند، لذا اگر خسارتی متوجه فرش شد، موضوع از طریق کار کارشناسی در اتحادیه قابل بررسی است.
 کنترل خدمات توسط بازرسان اتحادیه و سازمان صنعت
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف و مواد مصرفی مشهد خاطر نشان کرد: هم اکنون نیز با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز که تقاضا برای شستن قالی با افزایش مواجه است، بازرسی و کنترل شرکت‌های قالیشویی مشهد از طریق گشت مشترکی متشکل از بازرسان اتحادیه، اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی آغاز شده است و طی آن نسبت به شناسایی واحدهای غیرمجاز نیز اقدام می‌شود.

 گلایه از چروک شدن فرش
مخملی درباره گلایه مردم از چروک شدن قالی پس از شست‌وشو توسط شرکت‌های قالیشویی نیز گفت: این مشکل در خصوص فرش ماشینی اتفاق می‌افتد، به این دلیل که اصولاً همه فرش‌های ماشینی با استاندارد واقعی تولید و بافته نشده است. هر چند کارخانه‌های متعددی در حوزه بافت فرش ماشینی فعالند، اما از استاندارد یکسانی در بافت برخوردار نیستند، لذا بخش قابل توجهی از چروک شدن فرش پس از شست‌وشو مربوط به این مسأله است، به طوری که فرش‌های مربوط به برندهای برتر معمولاً چروک نمی‌شود.
 فرش‌های یکبار مصرف!
وی با اشاره به اینکه به دلیل رعایت نکردن استاندارد مشخص برخی از فرش‌های ماشینی در واقع یکبار مصرف است و با اولین شست‌وشو چروک می‌شود، گفت: عامل دیگر مؤثر در چروک شدن فرش متوجه عملکرد شرکت‌های قالیشویی است که گاه دقت لازم را در بحث خشک کردن فرش پس از شست‌وشو ندارند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر فرش‌های ماشینی از کیفیت و تراکم بالا و پرحجمی برخوردار است. این فرش‌ها خشک هستند و همین مسأله می‌تواند، باعث ترک خوردگی شود.
وی در خصوص تفاوت نرخ خدمات قالیشویی نیز یادآور شد: قیمت شست‌وشوی انواع فرش و قالی با توجه به متراژ و ابعاد و حجم و شانه متفاوت است .

 رقابت منفی
وی با بیان اینکه شرکت‌های قالیشویی دارای مجوز و تحت نظارت اتحادیه ملزم به رعایت نرخنامه هستند، گفت: با این حال به دلیل شرایط اقتصادی می‌توان نوعی رقابت منفی در بازار قالیشویی را دید به طوری که برخی از شرکت‌ها خدمات خود را با قیمتی کمتر از نرخ واقعی ارایه می‌دهند و همین مسأله سبب می‌شود، مردم تصور کنند که واحدی که مطابق نرخنامه خدمات ارایه می‌دهد، گران تر می‌گیرد در حالی که این گونه نیست.
وی ادامه داد: اگر واحد قالیشویی بتواند، تخفیفات لازم را ارایه کند، اما از کیفیت کار کم نکند، عملکرد وی از نظر اتحادیه مانعی ندارد.
وی درباره مشکل رنگ پس دادن قالی نیز اظهار داشت: رنگ قالی ماشینی ثابت است. ضمن اینکه به هیچ عنوان قالیشویی‌ها از مواد شوینده اسیدی یا قوی استفاده نمی‌کنند و درصد به کار گرفته شده کلر هم بسیار اندک است، لذا عمدتاً از مواد شوینده مانند شامپو استفاده می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه مردم از خدمات شرکت‌های قالیشویی دارای مجوز استفاده کنند، گفت: متقاضیان در تماس با اتحادیه می‌توانند، از واحدهای دارای مجوز کسب اطلاع کنند.
وی با بیان اینکه اکثر شکایات مردم مربوط به شرکت‌های فاقد مجوز است، گفت: سرقت، ورود افراد ناشناخته و غیرمجاز به منازل و احتمال بروز حوادث، پاسخگو نبودن واحد به دنبال بروز ضرر و زیان و آسیب رساندن به فرش از جمله تبعات استفاده از خدمات شرکت‌های فاقد مجوز قالیشویی است.   

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.