قدس آنلاین/ آرش خلیل خانه: انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با همه هیجان‌ها و تکاپوها و شور و تحرکی که هفته‌ها با خود به همراه آورده بود به پایان رسید و اینک همه مردم و منتخبان آن‌ها نتیجه تلاش‌ها و تعهد خود را در این فرآیند سیاسی-اجتماعی خواهند گرفت.

منتخبان ملت معتمدان نظام

مجلس دهم با ترکیبی که مردم برای آن با آرای خود رقم زده‌اند از چند ماه دیگر سکان امور تقنینی و ریل‌گذاری مسیر حرکت کشور و نظارت بر آن را به دست خواهد گرفت و نمایندگان ملت باید پاسخگوی مطالبات مردم و متعهد به وعده‌ها و انتظاراتی که در جامعه ایجاد کرده‌اند، باشند.
طبیعی است که تغییرات و جابه‌جایی‌ها در هر دوره از مجلس متناسب با همین مطالبات و تعهدات به وجود می‌آید و این تغییر بخشی از ذات مجلس در یک نظام مردم‌سالار به شمار می‌رود که در مسیر رشد و تحول جامعه و با تغییر فضای ذهنی آن بر مبنای مؤلفه‌های درونی و بیرونی دچار تغییر و تحول می‌شود.
آنگونه که رهبر معظم انقلاب پیش از این انتخابات فرمودند نتیجه هر انتخابی در این سطح به خود مردم باز خواهد گشت و اگر ملاک در این مسؤولیت اجتماعی رضایت خدای متعال باشد با یاری او نتیجه هر چه باشد به نفع کشور خواهد بود.
برگزاری موفق این انتخابات را با هر نتیجه‌ای که از آن حاصل شده در شرایط کنونی باید به فال نیک گرفت زیرا مقطع و فرصت جدیدی برای ایجاد یک تغییر و تحول نو اما همسو با مسیر انقلاب و اهداف نظام برای کشور پدید آمده است. مجلس دهم بر مبنای نتایج این انتخابات ترکیبی نو و متفاوت را تجربه خواهد کرد که فرصت‌ها و ظرفیت‌های تازه‌ای را می‌تواند برای کشور به وجود آورد.
اکنون دوران رقابت‌ها تمام شده و زمان رفاقت و همکاری برای حل مشکلات کشور و کمک به توسعه ایران اسلامی است.

 بهره‌برداری‌های خاص جناحی
اما بسان همیشه زمزمه‌هایی هم هست که می‌خواهد از این پیروزی بزرگ ملت، بهره‌برداری‌های خاص جناحی و سیاسی به نفع خود داشته‌باشد و پروژه دوقطبی سازی دشمن را پس از انتخابات شیرین اخیر برای ملت به خانه آن‌ها در بهارستان نیز بکشاند.
زمزمه‌هایی که نتیجه این انتخابات را به واژگانی چون غلبه یک جناح و لزوم به حاشیه راندن دیگران گره می‌زند. با این فرض که پیروزی اصلاح طلبان در تهران و قوی‌تر شدن فراکسیون آن‌ها در مجلس آینده به معنای دست رد ملت به سینه آن سوی طیف سیاسی یعنی اصولگرایان بوده است.
محسن کوهکن در این باره با تأکید بر اینکه بر مبنای معیارهایی که رهبر معظم انقلاب برای انتخاب صحیح و تأمین کننده منافع نظام و کشور ارایه دادند، پیروز اصلی انتخابات هفتم اسفند به واقع ملت سربلند ایران اسلامی است، می‌گوید: باید از حضور مردم در این انتخابات قدردانی کرد زیرا منافع این مشارکت بالا در وحله اول برای نظام محفوظ و مؤثر خواهد بود و نباید با یک نگاه جناحی و سیاسی این حضور را به یک مطالبه حزبی و جناحی تقلیل داد که این ظلم به ملت است.
نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌افزاید: مرحله دوم درباره تغییر و جابه‌جایی کرسی‌ها در مجلس و حضور چهره‌های بیشتری از اصلاح‌طلبان در مجلس دهم است که برخی تلاش دارند آن را به تشدید فضای دوقطبی در جامعه و دست رد مردم به یک جناح دیگر تعبیر کنند. واقعیت آن است، همه آن‌هایی که به مجلس راه‌ یافته‌اند مورد تأیید نظام و شورای نگهبان هستند و این تغییر گرایش خارج از دایره نظام نیست.
 تفسیرهای دوقطبی
وی تصریح می‌کند: از سوی دیگر جریان اصلاحات که نمایندگان آن به مجلس بعدی راه یافته‌اند از سال 90 به بعد دچار نوعی پوست‌اندازی و تحول شده و همین امر موجبات نزدیکی برخی از نیروهای اصولگرا به سوی آن‌ها را هم فراهم کرد. از این رو باید گفت مردم اقبالی به جریان اصلاحات سال 88 نشان ندادند، با وجود اینکه جریان تندرو اصلاحات تمایل دارد این انتخاب را به نفع خود مصادره کنند.
منتخب مردم لنجان با بیان اینکه نیروهای اصلاح‌طلب راه‌یافته به مجلس سوابق ساختارشکنانه ندارند و نیروهای معتدل به شمار می‌روند، می‌گوید: ظهور این طیف از اصلاح طلبان شاید گامی به سوی تدوین منشور اصلاحات هم باشد و ما بعید می‌دانیم حرکت‌ها و جریان‌هایی مانند مجلس ششم  از سوی آن‌ها بار دیگر تکرار شود.
کوهکن با بیان اینکه تفسیر و تعبیرهای دوقطبی و تلاش برای مصادره انتخابات به طور عمده متوجه نتایج انتخابات در تهران است، می‌افزاید: آرای تهران نشان می‌دهد که انتخاب فهرستی صورت گرفته و مردم تحت تأثیر تبلیغات احزاب و جریان‌ها رأی داده‌اند.

 رأی مردم حرمت دارد
کاظم انبارلویی هم با اشاره به اینکه انتخابات یک روش معین برای رسیدن به نتایج نامعین است، می‌گوید: هیچ کس نمی‌تواند به طور قطع حدس بزند که چه کسانی انتخاب می‌شوند، اما آنچه مسلم است آن است که این انتخاب را مردم انجام می‌دهند و منتخبان باید متعهد به مصالح، مطالبات و منافع آن‌ها باشند.
وی می‌افزاید: هر کسی و با هر گرایشی که در این ماراتون سیاسی پیروز شود، در وحله اول نماینده مردم است نه نماینده و وکیل یک جریان سیاسی یا یک حزب. حتی او نمی‌تواند خود را نماینده اکثریت معرفی کند زیرا هنگامی که مسؤولیت بر دوش او گذاشته شد به عنوان نماینده کل ملت، حتی آن‌ها که در انتخابات شرکت نکرده‌اند، قسم یاد می‌کند.
عضو حزب مؤتلفه با بیان اینکه باید به نتیجه رأی مردم احترام گذاشت و تغییر و تحول در مجلس را امری طبیعی و مثبت ارزیابی کرد، می‌گوید: نباید رأی مردم را به رأی خوب و بد تقسیم کرد و ادب مردم‌سالاری حکم می‌کند که حرمت رأی مردم را نگه داشت. انبارلویی با اشاره به تفاوت گرایش مردم در تهران و شهرستان‌ها می‌گوید: نباید اینگونه تلقی شود که نمایندگان تهران نماینده‌تر هستند و با نگاه تحقیر و کم‌بینی به دیگر حوزه‌ها نگاه شود و از فردای انتخابات باید رقابت‌ها جای خود را به رفاقت و همکاری برای پاسخ به مطالبات مردم و رهبری بدهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.