استاندار کرمان گفت: عشایران در نظام جمهوری اسلامی از سلحشوران بوده و همیشه مورد محبت معمار بزرگ اسلام قرار می گرفتند.

سازمان عشایری باید نقشه اقتصادی عشایری را تنظیم کند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایسنا،منطقه کویر، "علیرضا رزم حسینی‌"، افزود: عشایران از جوامع تولیدی و خود‌اتکا هستند که بخش عمده‌ای از اقتصادشان را از روش سنتی (دامپروی) اداره می‌کنند‌.

رزم حسینی بیان کرد: مردم عشایر در همه صحنه‌های انقلاب نقش تعیین کننده‌ای داشتند‌.

استاندار کرمان اظهار کرد: بارش کم باران و مشکلات زیست محیطی طی دو دهه اخیر یکی از واقعیت‌های تلخی است که نصیب استان کرمان شده و جامعه عشایری را تحت تاثیر خود قرار داده است.

استاندار کرمان با بیان اینکه تلاش و پیگیری برای عشایران از وظایف سازمان عشایری است گفت: استان کرمان در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی‌، امنیتی‌، سیاسی و ... رتبه‌های خوبی را از جهت کارکرد کسب کرده است، از این رو باید به اقصاد عشایران هم توجه شود و دستگاه‌های اجرایی بر اساس سهمی که دارند خدمات خوبی در این راستا انجام دهند.

وی اظهار کرد: سازمان عشایری باید به عنوان متولی عشایران برنامه‌های گسترده را جهت رفع مشکلات عشایران ارائه کند.

رزم حسینی ادامه داد: هر چه نرم افزار سازمان عشایری قوی تر باشد، استان کرمان آمادگی بیشتری جهت کمک پیدا خواهد کرد‌.

استاندار کرمان افزود: همانطور که استان کرمان رتبه دوم اعتبارات کشوری را از آن خود کرده است، باید در عرضه منابع تولیدی هم رتبه دوم را کسب نماید‌.

وی تصریح کرد: هیچ تسهیلات بانکی ارزان قیمتی جهت کمک به عشایران وجود ندارد، بنابراین ‌سازمان عشایری باید نقشه اقتصادی عشایری را تنظیم و سهمشان را در اقتصاد مشخص کنند.

رزم حسینی بیان کرد: 56 درصد مساحت استان کرمان در اختیار عشایران است و این نکته باید مهمترین هدف ما برای کمک به این قشر باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات پیش رو اسکان عشایران است، گفت: در حال حاضر در جنوب 40 هزار واحد مسکونی به اسم عشایر ساخته شده است.

استاندار کرمان ادامه داد: اسکان عشایران باید ساماندهی شود، زیرا نه تنها آنها دامشان را از دست داده‌ و گرفتار آسیب‌های اجتماعی شده‌اند، بلکه روز به روز مانند حاشیه نشینان خواهند شد.

رزم حسینی مسیر اسکان عشایران را هم پر خطر دانست و گفت: محل اقامت آنها مشکل دارد و همجواری آنان با جاده‌ها بسیار خطرناک است.

وی همچنین حفره چاه را بدون خریداری منابع مالی غیرممکن دانست و گفت: 13 تا 15 هزار چاه غیر مجاز وجود دارد، بنابراین حفر چاه مجاز باید جهت آب عشایر‌ باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.