قدس ‌آنلاین/ اسماعیل نوروزی: این روزها ده‌ها جوان مانه و سملقانی برای امرار معاش زندگی خود هر روزه در سر چهار راه‌های شهر آشخانه ساعت‌ها منتظر می‌مانند تا شاید کارفرمایی به سوی آن‌ها بیاید تااینکه آنان بتوانند لقمه نان حلالی به خانه ببرند. در بین این افراد از جوان ۱۵ ساله تا پیرمرد ۶۰ ساله دیده می‌شوند، به جمع آن‌ها می‌رویم.

دست خالی به خانه بر می گردیم!

 پروژه‌هایی که نیمه تمام رها شده‌اند
یکی از جوانان که در چهارراه شهرداری آشخانه در بین این افراد بود می‌گوید: ده‌ها جوان شهرستان منتظر حرکتی از سوی دولتمردان هستند تا پروژه‌هایی که برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال در دولت‌های قبلی آغاز شده‌اند، برای باز شدن قفل بیکاری اقدامات مثبتی انجام دهند.
احمد رحمانی یکی از جوانان تحصیلکرده و بیکار می‌گوید: تا آنجا که من خبر دارم، برای اجرای چندین پروژه بزرگ و کارآفرین در شهرستان چندین هکتار از اراضی ملی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، مانند سیمان سمنگان با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد در بخش مانه و کارخانه‌های پیش ساخته در بخش مرکزی با پیشرفت فیزیکی بیش از 50 درصد و پروژه مرغ مادر در بخش سملقان با پیشرفت فیزیکی بیش از 25 درصد، اما متأسفانه همچنان نیمه تمام رها شده‌اند.
وی می‌افزاید: در حالی که همین سه پروژه ده‌ها هکتار از اراضی ملی را اشغال کرده با راه‌اندازی همین پروژه‌ها ده‌ها جوان تحصیلکرده و جویای کار مشغول به کار می‌شوند.

 کارفرمایان کارگران با سواد را نمی‌خواهند!
وقتی که از مدرک تحصیلی این جوان جویا می‌شویم، اظهار می‌دارد: من پس از پایان خدمت مقدس سربازی به امید اینکه برای خودم بتوانم، شغلی مناسب دست و پا کنم، از روستای خودم به تهران مهاجرت کردم و همراه با کارگری در دانشگاه ادامه تحصیل دادم تا مدرک لیسانس گرفتم.
وی می‌افزاید: با هدف خدمت بهتر به زادگاه خودم برگشتم و در هر آزمونی  که در رسانه‌ها از طرف ادارات منتشر شد، شرکت کردم، اما متأسفانه جذب نشدم.
وی تصریح می‌کند: کسانی که مرا می‌شناسند و مطلع هستند که با چه مشقتی مدرک تحصیلی گرفته‌ام، می‌گویند، تو مدرک لیسانس داری و کارفرمایان کسانی را که با سواد هستند، سر کار نمی‌برند، چرا که می‌گویند، افراد تحصیلکرده نمی‌توانند کارهای سخت انجام دهند!

  دست خالی به خانه بر می‌گردیم
یکی دیگر از این کارگران می‌گوید: مدت چند ماه دور از خانواده در تهران برای کارگری ماندم، اما نتوانستم آنجا کاری دست و پا کنم و به شهر خود برگشتم که متأسفانه بیش از یک ماه است که هر روز در این چهارراه منتظر یک کارفرما هستم، اما هیچ خبری نیست.
در ادامه یکی دیگر از کارگران که حدود 60 سال سن دارد، اظهار می‌دارد: ما قشری هستیم که در جامعه هیچکس حامی ما نیست و جزو هیچ گروه کاری در جامعه به حساب نمی‌آییم.
رحمانی می‌افزاید: من هر روزه از اول صبح در این چهارراه برای نجات زندگی خودم از مشکلات در هوای سرد زمستانی می‌ایستم، تا شاید بتوانم تا غروب لقمه نان حلالی برای فرزندانم ببرم که متأسفانه در خیلی از روزها با دست خالی به خانه بر می‌گردم و جوابی برای زن و بچه‌ام ندارم!

  مسؤولان سرمایه نیروی کار جوانان را فراموش کرده‌اند!
کارگر دیگری نیز می‌گوید: معضل بیکاری را مسؤولان باید جدی بگیرند چرا که جوانان مهم‌ترین سرمایه کشور هستند، اما متأسفانه تمام آسیب‌های اجتماعی اعتیاد و مشکلات خانوادگی که منجر به طلاق می‌شوند، با بیکاری ونبود اشتغال و درآمد کافی در زندگی ارتباط مستقیم دارد.
محمدزاده تصریح می‌کند: با توجه به موقعیت شهرستان مانه و سملقان در بحث کشاورزی، دامداری و توریستی گردشگری اگر در شهرستان امکانات و زیرساخت‌ها فراهم شود، به طور حتم اشتغال بیشتری برای جوانان خصوصاً تحصیلکرده‌های شهرستان ایجاد خواهد شد.
وی خاطر نشان می‌کند: بیکاری در بسیاری از مسایل جامعه موجب عقب‌ماندگی جوانان و مهم‌تر از همه ازدواج آنان است.

 پس از 120 روز انتظار فقط 10 روز سر کار بودم!
یکی دیگر از کارگران می‌گوید: چشم امید ما کارگران به دستان و همت دولتمردان تدبیر و امید است تا با ایجاد اشتغال مناسب فرصتی برای معیشت زندگی ما فراهم کنند.
وی می‌افزاید: طی چهار ماه که در این سر گذر منتظر کار می‌مانم، فقط توانستم، ده روز سرکار بروم و از هر گونه درآمد در زندگی بی‌بهره بودم.

 اگر زیر ساخت‌ها فراهم شود، اشتغال ایجاد می‌شود
در همین حال فرماندار مانه و سملقان به خبرنگار ما می‌گوید: این شهرستان قطب کشاورزی استان خراسان شمالی و همچنین در مسیر جاده آسیایی قرار گرفته است و اگر زیرساخت‌ها در شهرستان فراهم شود، به طور حتم زمینه  اشتغالزایی فراوانی ایجاد خواهد شد.
غلامرضا عوض‌زاده می‌افزاید: به لحاظ موقعیت کاری در این فصل از سال بخش زیادی از جامعه کارگری که در بخش‌های کشاورزی مشغول می‌شوند، بیش از ده درصد از این کارگران به بیکاران اضافه می‌شوند.

 مانه و سملقان؛ مقصدی برای جذب مسافران وگردشگران
وی تصریح می‌کند: مانه و سملقان  با داشتن مناطق هدف بکر و زیبای گردشگری و آثار باستانی فراوانی که دارد، در ایام تعطیلات نوروز و تابستان بهترین فرصت است تا با جذب مسافران و گردشگران داخلی و خارجی که از مسیر جاده ترانزیتی عبور می‌کنند، برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال و از همه مهم‌تر معرفی این  شهرستان تلاش شود و به طور حتم این مهم در اقتصاد شهرستان و ایجاد اشتغال برای بیکاران تأثیر بسزایی خواهد داشت.
فرماندار با اشاره به نزدیک بودن تعطیلات نوروز و عبور میلیون‌ها مسافر از مسیر شهرستان مانه و سملقان که طولانی‌ترین جاده آسیایی را در خود جای داده اظهار می‌دارد: شهرستان علاوه بر طبیعت بکر و زیبایی که دارد، دارای جاذبه‌های متعدد مراکز تاریخی با قدمت بیش از هشت هزار ساله است که با معرفی به مسافران می‌تواند به یکی از مقاصد سفر گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

 قفل بیکاری را باز کنید
با این حال جوانان و متقاضیان کار شهرستان مانه و سملقان  امید دارند، هر چه زودتر مسؤولان با تدابیر و اقدامات لازم، قفل بیکاری را در شهرستان باز کنند و انتظار دارند، هر چه زودتر معضلات بیکاری شهرستان رفع       شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.