قدس آنلاین- تبریز: جشنواره ملی رویش- رویش آذربایجان با حضور مخترعین، مبتکرین و مدیران استانی و کشوری در سالن لعل دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

جشنواره ملی رویش- رویش آذربایجان در دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان در آیین افتتاحیه این جشنواره گفت:  جشنواره ملی رویش- رویش آذربایجان حاصل تلاش 6 ماه برنامه ریزی است که با هدف رونق بخشیدن به فضای ابتکار، انگیزه بخشیدن به جوانان و شناسایی اختراع  های برگزیده و تسهیل مسیر حرکت آنها، تکمیل چرخه نوآوری برای رسیدن به محصولی دانش بنیان و تبدیل دارایی های فکری به ثروت شروع شده است.

دکتر غلامعلي منتظر افزود: مهم ترین عامل رشد و پویایی جامعه، منابع انسانی آن است و بنیاد ملی نخبگان در تلاش است تا برگزیدگان چنین جشنواره هایی را به سمت اندیشه ورزی، خردورزی و توسعه علم و فناوری رهنمون شود؛ بر همین اساس، سیاست دولت و دولتمردان شناسایی و حمایت از نخبگان و مخترعان در حوزه های مختلف است تا ضمن کمک به پیشرفت آنها، موانع سر راه را نیز بردارد.

وی متذکر شد: در هر جامعه ای، حدود یک درصد از جمعیت می توانند بقیه افراد را با خود همراه ساخته و به عنوان قافله سالار، طلایه دار و پیشگامان علمی از آنها یاد می شود؛ با این توصیف ما در کشورمان حدود یک میلیون نفر با چنین خصوصیت را داریم که بسیار مطلوب است و باید سرمایه گزاری بر روی همین افراد با جدیت بیشتری صورت گیرد تا کشور به سمت علم و تکنولوژی پیش رود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این مراسم، بااظهار امیدواری بر اینکه، نتایج این جشنواره و ایده های جدیدی که در آن ارایه می شود، در توسعه فناوری و پیشرفت کشور موثر باشد، گفت: دانشگاه تبریز دومین دانشگاه ایران از نظر قدمت است اما دانشگاه در تبریز قدمتی به بلندای 700 سال دارد و دانشگاه ربع رشیدی بر تارک آذربایجان چونان نگینی تابناک در عرصه علم می درخشد.

دکتر محمد مقدم واحد همچنین افزود: دانشگاه تبریز با 20 هزار دانشجو که حدود 40 درصد آنها در سطح تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند، بیش از 750 هیات علمی، 21 دانشکده و بیش از 10 مرکز پژوهشی و قطب علمی، از دانشگاه های مهم و تاثیر گزار کشور است که در سال گذشته 2 هزار مقاله اعضای هیات علمی آن در مجلات معتبر علمی چاپ شده است که از این تعداد، حدود 1 هزار مقاله ISI هستند.

وی همچنین با اشاره به جایگاه دانشگاه تبریز در کشور و دنیا متذکر شد: ارتقاء جایگاه دانشگاه تبریز به رتبه 492 دانشگاه های دنیا بر اساس رتبه بندی لایدن و گزارش تامسون رویترز، کسب رتبه ششم در بین دانشگاه های جامع کشور بر اساس گزارش ISC، کسب رتبه نهم دانشگاه های برتر کشور بر اساس ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قرار گرفتن 6 نفر از اساتید دانشگاه در زمره یک درصد دانشمندان تاثیر گزار جهان و عضویت یکنفر از اساتید در فدراسیون سرآمدان علمی ایران از جمله افتخارات علمی دانشگاه تبریز است.

رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی از دیگر سخنرانان این آیین بود که ضمن مقایسه بودجه پژوهش کشور نسبت به سایر موارد گفت: جوانان و پژوهشگران این کشور برای بروز و شکوفایی ایده های علمی خود و تبدیل آنها از ایده به فناوری و ثروت، نیاز به بودجه های قابل توجه دارند که اگر مروری بر میزان بودجه فناوری و پژوهش نسبت به برخی اقلام تفریحی و آرایشی بکنیم، در می یابیم که این بودجه بسیار ناچیز است و نیاز به بازبینی دارد.

دکتر محمد علی حسینپور فیض افزود: در جامعه ما سواد بسیار مهم است، اما سواد با مدرک متفاوت است و ما نیاز مند سوادی هستیم که در خود، ابتکار، اختراع، ابداع و تکنولوژی را داشته باشد؛ لذا مخترعان و مبتکران به عنوان ژن های ارتقاء کشور، وظایفی سنگین بر عهده دارند و باید با امکانات موجود، دست به کارهای بزرگ بزنند.

معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز در آیین افتتاح جشنواره ملی رویش- رویش آذربایجان گفت: در کنار تعهد، تفکر علمی نیز برای هر جامعه ای لازم است، تفکر استفاده از نخبگان در جامعه، از حرکت های مبارکی است که در سال های اخیر شروع شده است.

مهندس محمد صادق پورمهدی افزود:  در سال گذشته تبریز به عنوان مرکز فناوری انتخاب شده است و بستر های لازم برای فعالیت های نخبگان و مخترعان آماده شده است که از جمله آنها می توان به تشکیل مرکز تحقیق و توسعه در شهرک صنعتی سلیمی اشاره کرد و در آینده نزدیک از این نوع مراکز در دیگر شهرک های صنعتی نیز راه اندازی خواهد شد تا بهتر و بیشتر از داشته های علمی نخبگان بهره مند شویم.

رییس بنیاد ملی نخبگان استان آذربایجان شرقی از دیگر سخنرانان این آیین، هدف از برگزاری چنین جشنواره هایی را شناسایی استعداد های برتر و حمایت از آنها عنوان کرد و گفت: خوشبختانه زیرساخت های لازم برای نخبگان و مبتکران فراهم شده است و با هدایت استعداد های علمی و جوانان مستعد علمی و پژوهشی است که می توان چرخه های تکنولوژی کشور را در راستای تعالی و پیشرفت فعال نگه داشت.

دکتر مهرداد امامی تبریزی افزود: این جشنواره با استقبال خوبی روبرو شده است و 80 اختراع از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، تهران، فارس، خوزستان، همدان، یزد، مازندران، مرکزی، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و اصفهان شرکت در این جشنواره کرده اند.

دبیر جشنواره ملی رویش- رویش آذربایجان نیز  گفت: تعداد اختراعات راه یافته به جشنواره 80 مورد است که 79 اختراع در بخش ارزیابی سطح 3 و 1 اختراع در بخش ارزیابی سطح 2 قرار گرفته است و 30 نفر از داوران کار داوری اختراعات را بر عهده دارند.

دکتر ضیاءالدین کوزه کنانی افزود:  اختراعات در گروه های مختلفی تقسیم شده است؛ لذا 15 اختراع در بخش پزشکی و تجهیزات پزشکی، 18 اختراع در بخش شیمی و مهندسی مواد، 9 اختراع در بخش صنایع غذایی و کشاورزی، 9  اختراع در بخش برق و کامپیوتر، 16 اختراع در بخش مهندسی عمران و 13 اختراع در بخش مهندسی مکانیک و ماشین آلات کشاورزی قرار گرفته اند.

اضافه می نماید: جشنواره ملی رویش-رویش آذربایجان با همکاری بنیاد ملی نخبگان استان، دانشگاه های تبریز، علوم پزشکی، صنعتی سهند، شهید مدنی آذربایجان، آزاد اسلامی تبریز، سازمان بسیج مهندسین و دستگاه های اجرایی استان به مدت سه روز  در دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.